• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

حجم روابط اقتصادی ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد/کمک به جابجایی زوار ایرانی به عراق با اتصال خطوط راه‌آهن دو کشور

  • کد خبر : 11751
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
حجم روابط اقتصادی ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد/کمک به جابجایی زوار ایرانی به عراق با اتصال خطوط راه‌آهن دو کشور

0 (0) روحانی در نشست خبری با رییس جمهور عراق: حجم روابط اقتصادی ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد/کمک به جابجایی زوار ایرانی به عراق با اتصال خطوط راه‌آهن دو کشور رییس جمهور با بیان اینکه حجم روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراقدر حال حاضر۱۲ میلیارد دلار است، گفت: ما می توانیم […]

0
(0)

روحانی در نشست خبری با رییس جمهور عراق:
حجم روابط اقتصادی ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد/کمک به جابجایی زوار ایرانی به عراق با اتصال خطوط راه‌آهن دو کشور

رییس جمهور با بیان اینکه حجم روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراقدر حال حاضر۱۲ میلیارد دلار است، گفت: ما می توانیم با تلاش دو جانبه و در آینده نزدیک این رقم را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که ظهر امروز (شنبه) و در نشست خبری مشترک با برهم صالح همتای عراقی خود در تهران با بیان این مطلب افزود: روابط ایران و عراق از نظر تاریخی، فرهنگی، مصالح ملی و منطقه ای روابط بسیار مهم و ویژه ای است.

وی افزود: همه مسئولین فعلی جمهوری عراق با مسئولین جمهوری اسلامی ایران یک همکاری بیش از ۳۰ ساله را هم در مبارزه با استبداد در عراق و استقرار امنیت در این کشور دارند. رییس جمهور با بیان اینکه امروز روابط دو کشور بین دو هیات مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: دو طرف ضمن تاکید بر ادامه روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین دو طرف براین نقطه هم اعتراف داشتیم که ظرفیت های فراوان بیشتری برای توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما امروز در زمنیه روابط و تبادل برق، گاز، فرآورده های نفتی و همچنین فعالیت های دو کشور در زمینه های کشف و استخراج نفت گفتگو کردیم. وی ادامه داد: دو طرف امروز درباره اتصال راه آهن دو کشور هم در سمت غرب و هم در سمت جنوب صحبت کردند؛ مخصوصا اتصال راه آهن شلمچه به بصره که مقدمات آن مهیاست و با اقدامات وزارت دارایی عراق، شرکت ایرانی می تواند ۳۵ کیلومتر باقی مانده را برای تبادل بار و مسافر به اتمام برساند تا حمل و نقل ارزان تر تمام شود.

رییس جمهور یکی دیگر از مزایای اتصال راه آهن دو کشور را انتقال زائران ایرانی در ایام اربعین از ایران به کربلا عنوان کرد. روحانی یکی دیگر از مباحث مطرح شده در گفتگوهای سران دو کشور را لایروبی اروند رود و شط العرب عنوان کرد و اظهار داشت این موضوع برای دو کشور برای دو کشور حائز اهمیت است و با اجرای آن می توانیم شاهد آبادانی بیشتر در آبادان، خرمشهر، بصره و فاو باشیم.

وی به موضوع ریزگردها اشاره کرد و افزود: مساله محیط زیست برای دو طرف حائز اهمیت است؛ امروز بخشی از مردم ما در مرزهای غربی و در جنوب دچار مشکل ریزگرد هستند و این ریزگرد به عنوان یک معضل با همکاری دو کشور باید حل و فصل شود.

روحانی ادامه داد: رییس جمهور عراق وعده داد که به طور شخصی موضوع محیط زیست را دنبال کند. همان طور که مردم عراق را با همکاری دو طرف از رنج داعش خلاص کردیم، می توانیم با کمک دو کشور مردم دو کشور را از هم شر ریزگرد خلاص کنیم.

به گفته وی، توافق برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بین دو کشور برای ایجاد صنایع مشترک از دیگر موضوعات مورد توافق در نشست امروز بود. براین اساس از کمیسیون مشترک ایران و عراق خواسته شد تا سریعتر موضوع ایجاد این منطقه آزاد تجاری دنبال شود.

برهم صالح رییس جمهور عراق نیز در سخنانی اظهار داشت: امروز پیامی روشن را از بغداد برای شما آورده ام. در عراق ما اهمیت روابط با ایران را درک می کنیم. روابط فرهنگی، تاریخی و اقتصادی بین دو کشور ریشه در تاریخ دارد. دو ملت همسایه و مسلمان که پیوندهای عمیقی آنها را با هم مرتبط می کند و شرایط جغرافیایی این پیوندها را بیشتر تقویت می کند.

وی با بیان اینکه عراق امروز و بعد از شکست داعش، پیش روی خود مساله بازسازی و تقویت ثبات سیاسی را دارد، اظهار داشت: تحقق این اهداف نیازمند برنامه ها و سیاسی و اصلاحات داخلی است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=11751

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.