• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

حکایت کنسلی در فصل طلایی درآمد

  • کد خبر : 25171
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷
حکایت کنسلی در فصل طلایی درآمد
ماشین لاکچری خود را کمی آن طرف‌تر نگه می‌دارد و با قدم‌هایی شمرده و قیافه‌ای حق به جانب درب شیشه‌ای را باز می‌کند؛ انگار این دخترکان متصدی هم وی را می‌شناسند چون قبل از ورودش به پچ‌پچ می‌افتند.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا ، نیمچه سلامی می‌کند و بلافصله همچون طلب‌کارانِ پا به سن گذاشته می‌پرسد «خانم، پول کنسلی ما وصول نشد؟»؛ می‌خواست ادامه دهد که با پاسخ منفی و قاطع یکی از متصدیان روبرو می‌شود و درب را بدون خداحافظی به روی ما می‌بندد.
چند لحظه‌ بعد، سکوت سنگینِ اینجا، با ورود یک زن میانسال و پس از آن با ادعای یک جوان شیک‌پوش می‌شکند؛ گویا این به اصطلاح مشتریان هم حکایت کنسلی را نقل می‌کنند اما آنان همچون مشتری قبلی از لغو رزرو هتل چندستاره کنارِ دریا سخن به میان نمی‌آورند و یکی از آنان در مورد پس‌گرفتن هزینه بلیط هواپیمای داخلی و دیگری از لغو بلیط قطارش می‌گوید.
مدیرعامل آژانس مسافرتی در این لحظه وارد می‌شود و با آرامشی که نشان از مشتری‌مداری‌اش دارد، وارد گفت‌وگو می‌شود و توضیح می‌دهد که طبق بخشنامه اول اسفندماه «کنسلی سفرهای نوروزی بدون کسر جریمه اعمال می‌شود» اما کمی هم از محدودیت‌هایشان را در این زمینه بیان می‌کند. 
پس  از چند لحظه گوش کردن به گفت‌وگوی آنان تازه متوجه می‌شوم که داستان کنسلی بلیط‌ها و تورهای داخلی و خارجی در دوران طلایی درآمدزایی برای آژانس‌های مسافرتی به چه میزانی فعالان این بخش را تحت فشار قرار می‌دهد و متصدیان این آژانس‌ها را متضرر می‌کند. 
اگرچه یکی از مشتریان هم با دلخوری آنجا را ترک و از شکایت و پناه بردن به قانون صحبت می‌کند اما این بنده‌خداها هم بی‌تقصیر به نظر می‌رسند و هم بخشی از جریمه‌ها را با اجبار بخشنامه اول اسفند متحمل می‌شوند و هم نقدینگی لازم برای استرداد هزینه بلیط‌های قطار و ایرلاین‌ها را بدون پشتیبانی این شرکت‌ تامین می‌کنند.
«اکبر فتوره‌چیان» از مدیران آژانس مسافرتی نیز می‌گوید: «بهمن» و «اسفند» زمان کسب درآمد برای ما به شمار می‌رود اما متصدیان همه آژانس‌ها پس از شیوع بیماری کرونا و بخشنامه وزارت میراث فرهنگی، فقط و فقط کنسل می‌کنند.

وی به رزرو هتل، اتوبوس و پروازهای چارتری از چندین ماه قبل اشاره می‌کند و می‌گوید: امسال هرچقدر حجم این رزروها از سوی همکاران ما بیشتر باشد، ضررشان هم بیشتر می‌شود. 
وی همچنین به بخشی از مشکلات آژانس‌ها هم در بخش تورهای خارجی اشاره می‌کند؛ اینکه «کشورهای مختلف شیوع کرونا را مشکل ایران می‌دانند و در برخی از موارد از عودت هزینه رزرو خودداری می‌کنند». 
به گفته وی، آژانس‌های مسافرتی بر اساس بخشنامه اول اسفند ماه «پول بلیط قطار، هواپیما و هتل مسافران را به صورت نقدی پس می‌دهند» اما بازگشت این پول به دست خودشان در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.
وی همچنین نسبت به جبران بخشی از خسارت آژانس‌های مسافرتی با بسته حمایتی دولت ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید: «میزان خسارت‌ها پس از جمع‌بندی به وزارت میراث فرهنگی ارسال خواهد شد اما سازوکار اثبات ضررهای مالی آژانس‌ها نامشخص به نظر می‌رسد».
سامان انتصاری، از دیگر مدیران آژانس‌های مسافرتی نیز با اشاره به اینکه ایرلاین‌های داخلی طی ماه‌های گذشته رویه فروش را تغیییر داده‌ بودند، به مشکل کنسلی بلیط‌های این بخش اشاره می‌کند. 
وی می‌گوید که پیش از آن بلیط را می‌فروختند و پس از ۱۵ روز میلادی، لیست فروش را جمع‌بندی و سهم شرکت هواپیمایی را تا پنج روز پس از آن پرداخت می‌کردند ولی از ۶ ماه قبل ایرلاین‌ها رویه فروش نقدی را جایگزین کردند و آژانس‌ها باید حساب کاربری را شارژ و پس از آن به خرید بلیط اقدام کنند.
به گفته وی مسافران بلیط را عودت می‌دهند و پول نقد می‌گیرند در حالی که این مبالغ به صورت نقدی در اختیار آژانس‌های مسافرتی قرار نمی‌گیرد و به حساب کاربری آنان واریز می‌شود تا در آینده از آن محل خرید کنند؛ در حالی که تنخواه به اندازه کافی ندارند و فروش هم ممکن است طی چند ماه آینده به دلیل بیماری کرونا محدود باشد. 
وی می‌گوید که علاوه بر هزینه‌های جاری آژانس شامل حقوق و عیدی متصدیان و موارد دیگر، طی چند روز گذشته بالغ بر ۳۰۰ میلیون ریال بابت استرداد بلیط‌های قطار پرداخت کرده اما ریالی به حساب کابری‌اش واریز نشده است. «گویا فروش این آژانس در بخش بلیط قطار به صورت ماهانه حدود ۱۵ میلیون ریال می‌باشد و اگر از امروز هم استرداد دیگری وجود نداشته باشد، ۲۰ ماه طول می‌کشد که این میزان را تهاتر کند». 
وی می‌گوید: بسیاری از ساکنان آذربایجان‌غربی به دلیل مقرون به صرفه‌بودن و موقعیت مرزی استان همواره از پروازهای داخلی ترکیه برای سفر نوروزی استفاده می‌کنند و تا سه روز قبل، استرداد این بلیط‌ها جریمه داشت و برخی از مسافران انتظار داشتند تا بدون جریمه مبلغ استرداد خود را دریافت کنند و این موضوع به چالش تبدیل شده بود. 

بلیط پروازهایی که مبدا آنها «وان» و «یوکسک‌ اووا» ترکیه است، از سه روز قبل بدون جریمه قابل کنسل می‌باشد 

به گفته وی از حدود سه روز قبل پروازهایی که مبدا آنها «وان» و «یوکسک‌ اووا» ترکیه است، بدون جریمه قابل کنسل می‌باشد اما اصل پول از طریق صرافی‌ها و چند روز یکبار به حساب آنان واریز می‌شود و مشتریان بر اساس نوبت‌بندی برای دریافت مراجعه می‌کنند. 
وی می‌گوید: بخشنامه اول اسفند ماه در مرحله اجرا، آژانس‌های مسافرتی را تحت فشار قرار می‌دهد و به بسته حمایتی هم چندان خوش‌بین نیست؛ چون هزینه‌های دولت بسیار بالاست.
وی البته پیشنهادی هم دارد و می‌گوید:  ایرلاین‌ها، شرکت رجا و هتل‌های داخلی به یک بخشنامه دیگر نیاز دارند تا پول‌ هزینه استرداد را به صورت نقدی به حساب آژانس‌ها واریز کنند.
محمود یعقوبی از دیگر مدیران آژانس‌های مسافرتی نیز می‌گوید که حدود ۹۰ درصد کنسلی دارد و ۱۰ درصد نیز منتظر شرایط هستند.
وی با تاکید بر اینکه تداوم این روند موجب تعطیلی برخی از آژانس‌ها می‌شود، بیان می‌کند که مسافران هم باید در ضرر این بخش سهیم می‌شدند زیرا شیوع کرونا همه را متضرر می‌کند و مسافران هم عین بقیه. 

شرکت‌های هواپیمایی و رجا هم نیز پول استرداد بلیط‌ها را همراه با جریمه تاخیر و به صورت نقدی به آژانس‌ها پرداخت کند

وی می‌گوید: ایرلاین‌ها و شرکت رجا هم باید پول استرداد بلیط‌ها را همراه با جریمه تاخیر و به صورت نقدی به آژانس‌ها پرداخت کند «همانطور که پول فروش بلیط قطار به صورت هفتگی به حساب رجا واریز می‌شود و اگر تا ۲ روز پرداخت نشود، به ازای هر روز نیم درصد جریمه شامل می‌گردد؛ شرکت رجا هم باید همین رفتار را در قبال آژانس‌ها داشته باشد».
وی در مورد بسته حمایتی دولت نیز می‌گوید: مستندسازی حجم ضررها بسیار دشوار است زیرا برخی از واریزی‌های خارج از کشورِ آژانس‌ها از طریق صرافی‌هایی انجام می‌شود که تحت نظارت بانک مرکزی نیست و به احتمال زیاد ضررهای این بخش دیده نخواهد شد.  
جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی نیز می‌گوید: طبق بخشنامه اول اسفند سال جاری، کنسلی سفرهای نوروزی باید بدون کسر جریمه اعمال شود؛ مگر هزینه‌های مربوط به ویزا که از سوی کشورهای مقصد عودت داده نمی‌شود. 
وی با تاکید بر اینکه آمار کنسلی آژانس‌های مسافرتی آذربایجان‌غربی در حال تجمیع است، ابراز امیدواری کرد تا ضرر مالی آژانس‌های مسافرتی داخلی نیز تا حدودی جبران شود. 

به گزارش ایرنا شیوع بیماری کرونا در حالی بخش‌های مختلف اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده که بخش گردشگری با توجه به قرار گرفتن در فصل طلایی درآمدزایی، ضررهای بسیاری متحل شده و اکنون چشم‌ها به سمت بسته حمایتی مصوب ستاد ملی کرونا و کمیته‌های اقتصادی دوخته شده‌است؛ هرچند برخی از مدیران آژانس‌ها با درک وضعیت اقتصادی کشور، به تخصیص تسهیلات کم‌بهره برای جبران بخشی از خسارت‌ها هم راضی هستند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=25171

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.