• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

خروج ایستگاه های راه آهن از شهر اشتباه است

  • کد خبر : 18518
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
خروج ایستگاه های راه آهن از شهر اشتباه است
مدیرعامل راه‌آهن گفت: از نظر کارشناسی خروج ایستگاه‌های راه‌آهن از شهر اشتباه است و تأسیسات سنگین که حضورشان ضرورت ندارد باید به خارج از شهر منتقل شود.
0
(0)

مدیرعامل راه آهن:
خروج ایستگاه های راه آهن از شهر اشتباه است

مدیرعامل راه‌آهن گفت: از نظر کارشناسی خروج ایستگاه‌های راه‌آهن از شهر اشتباه است و تأسیسات سنگین که حضورشان ضرورت ندارد باید به خارج از شهر منتقل شود.

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران به نقل از خبرگزاری ایرنا، سعید رسولی عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در قم، با اشاره به نظر برخی مبنی بر لزوم جمع‌کردن خطوط راه‌آهن از داخل شهر یا انتقال ایستگاه‌ها به بیرون شهر، گفت: این نگاه که از گذشته نیز وجود داشته، در دوره‌ای مثل دولت‌های نهم و دهم شدت یافت و نتیجه آن استقرار ایستگاه قطار شیراز در شهر صدراست که با شیراز فاصله بسیار دارد.
وی افزود: ایستگاه شهر همدان نیز ۱۴ کیلومتر با این شهر فاصله دارد که به‌منظور تسهیل در رفت‌وآمد مسافران در این شهر و شهر رشت ایستگاه‌هایی در داخل شهر و در نزدیکی پایانه مسافربری جانمایی شده است.
وی خاطرنشان کرد: شبکه راه‌آهن شهرهای بزرگ دنیا بیش از سه تا هشت ایستگاه اصلی راه‌آهن در داخل و مرکز شهر دارد؛ درحالی‌که در تهران، مشهد و یزد یک ایستگاه و فقط در اهواز سه ایستگاه وجود دارد.
رسولی افزود: در شهر اهواز با همکاری شهرداری خط موجود ریل به‌عنوان سرمایه ملی استفاده‌شده و شهرداری ۱۲ توقفگاه در نقاط پرجمعیت شهر ازجمله در مجاورت دانشگاه‌ها طراحی کرده است.
وی بیان کرد: احداث ایستگاه در داخل شهرهای مختلف در دست اقدام و در چند شهر در مرحله فراخوان است و سعی داریم هتل و مکان‌های تفریحی با مشارکت بخش غیردولتی در مجاورت ایستگاه‌ها احداث کنیم.
وی گفت: در همه شهرهایی که امکان ارتباط سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری با راه‌آهن وجود دارد این اقدام صورت خواهد گرفت تا سفری راحت و بدون دغدغه برای مسافران فراهم شود.
به گفته مدیرعامل راه‌آهن، ایستگاه راه‌آهن تهران و ایستگاه مترو میدان راه‌آهن این شهر از طریق زیرزمینی در حال اتصال است و در ایستگاه جوانمرد قصاب در محدوده شهرری نیز این اقدام صورت خواهد گرفت.
رسولی بابیان اینکه مسیرهایی که قطار در درون شهر جابه‌جا می‌شود باید بهسازی، زیباسازی و ایمن‌سازی شود، گفت: اگر در بررسی‌ها به این نتیجه برسیم که خطی کاربری ندارد حتماً از داخل شهرها جمع‌آوری می‌شود، ولی اگر بنا باشد خدمات ریلی درون‌شهری را توسعه دهیم خطوط را به‌صورت ایمن، زیبا و آراسته حفظ خواهیم کرد.
به گفته وی، ریل راه‌آهن واقع در امتداد بلوار امام رضا (ع) قم به دلیل نداشتن کاربری لازم جمع‌آوری خواهد شد و تصمیم‌گیری برای بقیه خطوط که پیشنهاد استان قم است، در شورای فنی بررسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی افزود: بهسازی خطوط راه‌آهن، بهسازی ساختمان و ایستگاه قطار قم مصوب شده و در دست اقدام است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات مناطق حاشیه ریل راه‌آهن اشاره و اضافه کرد: نوع نگاه مدیریت شهری به مناطق مختلف شهر این اتفاقات را رقم می‌زند و دلیل این مشکل، ریل موجود در شهر نیست، زیرا در برخی شهرها هم که خطوط راه‌آهن نداریم شاهد این مشکلات نیز هستیم.
وی بابیان اینکه تنها طرح متروی بین‌شهری در کشور، تهران- کرج است، گفت: امسال شرکت قطارهای حومه‌ای تشکیل می‌شود و در این راستا قطارهای حومه‌ای در شهرهای مختلف شکل جدی‌تری خواهد گرفت.
به گفته وی، سالانه ۵۰ درصد مسافران قطار کشور معادل ۱۴ میلیون تَن به مشهد و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تَن به قم آمدوشد می‌کنند.

** ۵۱۲ کیلومتر ریل برای اتصال راه‌آهن به چشمه‌های بار شناسایی‌شده است
رسولی در ادامه گفت: در راستای ارتقای بهره‌وری شبکه راه‌آهن و اتصال آن به چشمه‌های بار در سراسر کشور، ۵۱۲ کیلومتر خط ریلی فرعی شناسایی‌شده است تا به شبکه متصل شود.
وی افزود: در سال جاری برای احداث ۵۹ کیلومتر از این شبکه با یکی از شرکت‌های داخلی تفاهم‌نامه امضاشده است تا از طریق این خطوط هشت مرکز بار به شبکه راه‌آهن کشور متصل شود.
وی اضافه کرد: این خطوط ظرفیت انتقال سالانه ۲۰ میلیون تُن بار را دارد و پارسال نیز درمجموع ۴۶ میلیون تُن بار از طریق خطوط راه‌آهن جابه‌جا شد.
به گفته وی، مسیر اتصال سیلوی گندم قم به شبکه راه‌آهن این استان ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رسولی با اشاره به اتصال شبکه ریلی کشور در مرز شلمچه به شبکه ریلی عراق، گفت: شبکه ریلی این ۲ کشور در ۳۲ کیلومتر از شلمچه تا بصره منقطع است و بر اساس مذاکرات انجام‌شده با طرف عراقی، عملیات این شبکه ریلی امسال اجرایی می‌شود.
به گفته وی، اتصال شبکه ریلی شلمچه- بصره شریان ارتباطی شرق و غرب جدیدی ایجاد می‌کند و در امتداد اتصال خطوط بندر امام خمینی (ره) به بندر خرمشهر، مسیر اتصال بندر امام خمینی (ره) به شهر لاذقیه سوریه و تا دریای مدیترانه نیز هموار می‌شود.
وی افزود: این طرح از سوی هیأت وزیران تأمین مالی شده است و در هفته آینده هیأت کارشناسی ایرانی و عراقی، مسیر را بازدید می‌نمایند و مقدمه عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.
مدیرعامل راه آهن خاطرنشان کرد: در این راستا صورتجلسه ای بین ایران، عراق و سوریه به امضا رسیده است.

** توسعه همکاری ترانزیتی و ریلی با کشورهای همسایه
وی با اشاره به توسعه همکاری‌های ترانزیتی با کشورهای همسایه، گفت: در تفاهم نامه‌ای که با کشور ترکمنستان به امضا رسید، با سیر واگن‌های ایرانی در این کشور موافقت شد و این مساله ظرفیت جابه جایی بار ایران را افزایش می‌دهد.
وی افزود: بر اساس تفاهم نامه با ترکیه نیز همکاری‌های ترانزیتی با این کشور تسهیل شده است.
رسولی خاطرنشان کرد: ۱۳ هزار کیلومتر طول شبکه راه آهن کشور است و این شبکه دارای ناوگان باری، مسافری و کشنده است که سرمایه بسیار بزرگی است.
وی در ادامه به قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان اشاره و بیان کرد: نماینده اجرایی این طرح شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است و عملیات اجرایی طرح با قدرت و سرعت بیشتری در حال اجراست و با توجه به اینکه تأمین مالی از سوی طرف چینی صورت می‌گیرد، امیدواریم در زمانبندی چهار ساله به اتمام برسد.
وی افزود: قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان، آغاز ورود راه آهن به عرصه فناوری‌های جدید دنیاست.

** بهره برداری از طرح بازسازی هفت کیلومتر انتهایی بلاک گارمانوری- ساقه
طرح بازسازی هفت کیلومتر انتهایی بلاک گارمانوری- ساقه بااعتبار بیش از ۹۰ میلیارد ریال با حضور استاندار قم و مدیرعامل شرکت راه‌آهن به بهره‌برداری رسید.
این طرح که پیش از ظهر امروز با حضور بهرام سرمست استاندار قم، رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افتتاح شد، از آبان ماه ۹۷ آغازشده بود و در تیرماه ۹۸ به پایان رسید.
بازسازی مسیر هفت کیلومتری انتهایی بلاک گارمانوری-ساقه شامل تعویض ریل، تراورس، بالاست و ادوات خطی آن بااعتبار ۹۰ میلیارد ریال انجام‌شده است.
حذف تقلیل سرعت، افزایش بارمحوری، افزایش سرعت بازرگانی، افزایش ایمنی، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، افزایش ظرفیتی و کاهش زمان سیر قطارهای برنامه‌ای از مزایا و دستاوردهای این پروژه است.
راه آهن قم در حال حاضر ۵۰۹ کیلومتر خط اصلی، ۳۰ کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و ۵۰ کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از ۱۵ ایستگاه است.
اتصال و ارتباط با خطوط راه آهن اصفهان، اراک و محور جدید و قدیم تهران، ورود و خروج بیش از ۲۸ هزار واگن باری در ماه، ورود و خروج بیش از ۱۵ هزار سالن مسافری در ماه، ورود و خروج روانه ۵۰ رام قطار مسافری و ۳۰ رام قطار باری و واقع شدن در مرکز کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور از ویژگی‌های راه آهن قم است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=18518

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.