• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
4

دانشگاه علم و صنعت متناسب با نیازهای راه آهن دانشجویان را تربیت کند

  • کد خبر : 22807
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
دانشگاه علم و صنعت متناسب با نیازهای راه آهن دانشجویان را تربیت کند
مدیرکل مرکز توسعه، آموزش و فناوری راه آهن گفت:مذاکراتی با دانشگاه علم و صنعت انجام شده است که بر مبنی ان این دانشگاه در سال‌های آینده متناسب با نیازهای راه آهن سرفصل های درسی را تدوین کند.
0
(0)

به گزارش خبرنگار ریل نیوز، زهرا قیومی در نشست دوره آموزش دبیران بهره وری و مسئولان آموزش راه آهن ج. ا. ا در کرمان آموزش را جز یکی از مهمترین بخش های راه آهن برشمرد و گفت: سه محور اصلی ارتقاء ایمنی و بهره‌وری و توسعه کسب و کار جز ارکان اصلی در سیستم اموزش راه اهن است و تمام برنامه های آموزشی باید این سه محور را ارتقا دهند.
قیومی در خصوص اینکه مدرک دانشگاهی باید با مهارت ها متناسب باشد، گفت: ما مذاکراتی را در این خصوص با دانشگاه علم و صنعت انجام داده ایم و قرار است که این دانشگاه در سال‌های آینده متناسب با نیازهای راه آهن سرفصل های درسی را تدوین کند و به دانشجویان آموزش دهد.
وی همچنین افزود: برای ایجاد نیروهای مهارتی بیشتر مذاکراتی را با آموزش و پرورش صورت گرفته و مقرر شده است در مراکز فنی و حرفه ای رشته ای به نام رشته ریلی ایجاد شود تا دانش آموختگانی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند بتوانند در مبحث های عملیاتی راه آهن استخدام شوند.
مدیرکل مرکز توسعه، آموزش و فناوری راه‌آهن اذعان داشت: این مرکز بر اساس استاندارد آموزشی اقدام به نیازسنجی، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی دوره‌ها کرده است و برنامه‌ها در قالب تقویم آموزشی مدون با نیازسنجی از حوزه‌های تخصصی، ادارات کل ستادی و مناطق و بر اساس ظرفیت‌های آموزشی تدوین‌شده است.
قیومی همچنین تأکید کرد: تدوین تقویم آموزشی عامل نظم‌بخشی فعالیت‌ها، انسجام برنامه‌ها و توجه ویژه به آموزش کیفی و نظامند کارکنان است.
وی با تأکید به تقویت ارتباط راه‌آهن و دانشگاه، گفت: این ارتباط باعث آشنایی دانشجویان با راه‌آهن می‌شود و با پایداری این ارتباط شرکت راه‌آهن می‌تواند موفقیت بیشتری در جذب نیروی انسانی ماهر کسب کند.
قیومی، از ایجاد واحد زبان‌های خارجی با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای کلیه کارشناسان و مدیران شرکت راه‌آهن بر اساس نیازسنجی به‌عمل‌آمده، خبر داد.
وی با اشاره به اجرای طرح نظام آراستگی محیط کار یادآور شد: راه‌اندازی سامانه مدیریت پژوهش‌های ریلی، یکپارچه‌سازی و تمرکز اسناد و ساماندهی محیط کار از اقدامات مهم بخش توسعه و فناوری مرکز بشمار می‌رود.
رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی: آموزش های مهارتی یکی از ابعاد مهم توسعه پایدار در توانمندسازی نیروی انسانی است
رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: آموزش های مهارتی یکی از ابعاد مهم توسعه پایدار در توانمندسازی نیروی انسانی است.
محمد مهدی زاهدی مبحث آموزش های مهارتی در کشور را دغدغه اصلی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برشمرد و افزود: مذاکرات کمیسیون آموزش در این خصوص موجب تصویب یک قانون خوب و انقلابی به نام قانون نظام جامع اموزش مهارتی شد.
زاهدی با تاکید بر اینکه راه آهن کشور توانسته تا اندازه ای بحث اموزش مهارتی و نیاز سنجی را ارتقا دهد، اظهار کرد: با اموزش های مهارتی لازم دیگر نباید حادثه ای برای راه اهن مشکل ایجاد کند.
رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اگر مرکز اموزش راه آهن سرفصل های رشته راه آهن را تدوین کند، ما در خصوص ایجاد این رشته در هنرستان های کشور اعلام امادگی خواهیم کرد.
وی ادامه داد: آموزش در دانشگاه ها باید در چارچوب اموزش مهارتی باشد و امیدوارم اموزش مهارتی و صلاحیت های حرفه ای در راه آهن به معنای واقعی شکل گیرد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فواید حمل و نقل ریلی بیان کرد:کشوری که در حمل و نقل ریلی حرف اول را می زند، بدون شک می تواند به فعالیت های خود را در زمینه واردات، صادرات و سرمایه گذاری سرعت بخشد.
وی خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای به حمل و نقل ریلی کرده است
وی با بیان اینکه نظام اداری کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش عمومی فاقد یک نظام صلاحیت حرفه ای است، گفت: در واقع افراد باید ابتدا ۸ مرحله اموزش و مهارت را سپری و سپس با اخذ مدرک به حرفه مورد نظر ورود پیدا کنند.
وی ادامه داد: کشور ما در سال های اخیر به سمت مدرک گرایی پیش رفته و این موضوع برای کشور مسئله مطلوبی نیست و افراد باید به اموزش های مهارتی در زمینه های مختلف روی بیاورند.
وی با اشاره به این مطلب که برگزاری دوره های مهارتی بسیار مهم است، افزود: به امید روزی که تمامی افراد کشور قبل از ورود به هر حرفه ای قانون نظام جامع اموزش مهارتی را مدنظر قرار دهند.
زاهدی در پایان گفت: هدف اصلی ما توسعه شبکه ریلی کشور و استان کرمان است و سرمایه گذاری در این حوزه سودمند خواهدبود.

علاوه بر این مدیرکل راه‌آهن کرمان با تشکر از برگزاری دوره این دوره اموزشی در استان کرمان گفت: در جهت کاهش سوانح و حوادث و افزایش رضایتمندی سازمان و ارباب رجوع و همچنین ارتقاء کسب و کاربیشتر مشتریان، سایت واحدهای آموزش مناطق به گروه یا اداره تبدیل و توسعه یابند.
مجید ارجونی گفت: باوجود کادر آموزش قوی و مطلوب می‌توانیم شدت و تعداد حوادث را در راه‌آهن کاهش دهیم.
وی بابیان این مطلب که دیدگاه ما به حوزه آموزش باید به‌عنوان سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی باشد نه هزینه، بیان کرد: برای دستیابی به یک سیستم آموزشی کارآمد و مطلوب نیازمند تشکیل گروه‌های قوی آموزش در مناطق هستیم و یک کارشناس آموزش به‌تنهایی نمی‌تواند اهداف ستاد را به‌غایت رساند.
ارجونی با اشاره به اینکه مبحث آموزش و فناوری اطلاعات در دنیا در حال ارتقاست، گفت: راه‌آهن ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و باید توجه ویژه‌ای به این مهم داشته باشد.
در ادامه جلسه مسئول آموزش اداره کل راه‌آهن کرمان گزارشی از اقدامات این مرکز در راستای بهبود شرایط برگزاری کلاس‌های آموزشی و تجهیز آن‌ها به امکانات آموزشی مناسب، ارائه کرد.

در پایان مدیرکل مرکز توسعه، آموزش و فناوری راه‌آهن و دبیران بهره‌وری مناطق راه‌آهن ج.ا.ا به همراه مدیرکل راه‌آهن کرمان و همچنین نماینده کرمان در مجاس شورای اسلامی از ساختمان مرکز آموزش و کلاس‌های آموزشی این اداره کل و ایستگاه راه آهن کرمان بازدید کردند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=22807

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.