• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

درخواست‌های فعالان بخش ریلی از وزیر راه و شهر سازی

  • کد خبر : 12900
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۷:۲۳
درخواست‌های فعالان بخش ریلی از وزیر راه و شهر سازی

0 (0) در آیین گرامیداشت هفته حمل‌ونقل در راه‌آهن مطرح شد: درخواست‌های فعالان بخش ریلی از وزیر راه و شهر سازی همزمان با برگزاری آیین گرامیداشت هفته حمل‌ونقل در شرکت راه‌آهن، فعالان بخش خصوصی مشکلات و مسائل خود را با محمد اسلامی وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل راه‌آهن مطرح کردند. به گزارش روابط […]

0
(0)
در آیین گرامیداشت هفته حمل‌ونقل در راه‌آهن مطرح شد:

درخواست‌های فعالان بخش ریلی از وزیر راه و شهر سازی

همزمان با برگزاری آیین گرامیداشت هفته حمل‌ونقل در شرکت راه‌آهن، فعالان بخش خصوصی مشکلات و مسائل خود را با محمد اسلامی وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل راه‌آهن مطرح کردند.
به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محمد رجبی رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقلی و خدمات وابسته در این همایش با بیان دغدغه‌های مربوط به صنعت ریلی و راهکارهای توسعه این صنعت، خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح تجدید ساختار صنعت ریلی کشور را مجددا در دستور کار قرار دهید تا شاهد بلوغ و شکوفایی حمل‌ونقل ریلی باشیم.
وی به سابقه این انجمن و بخش‌های مختلف و کارگروه‌های مربوط اشاره کرد و افزود: این انجمن، شرکت‌های مالک لکوموتیو، مالک واگن‌های باری و مالک واگن مسافری را شامل می‌شود و از چندین کارگروه تشکیل شده است.‌
رجبی با بیان اینکه بازگشت سرمایه در صنعت ریلی پایین است، اضافه کرد: در اقتصاد حمل‌ونقل سهم بخش ریلی بسیار گران است و مشوق های زیادی برای تشویق سرمایه گذاران باید در نظر گرفته شود.
وی با یادآوری اینکه در موضوع تعرفه گذاری و مالیات ها نیز مشمول زمان می شویم، گفت: اگرچه بازخورد مثبت داشتیم اما نیاز به توجه بیشتری داریم .
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقلی و خدمات وابسته، خواستار توجه به موضوع رگولاتور در بخش ریلی، بازنگری قانون دسترسی بر اساس شرایط جدید در جهت اقبال بخش خصوصی به این صنعت، افزایش بهره وری در بخش ریلی، توجه بیشتر وزیر راه و شهرسازی به انجمن ها و دخالت دادن آنها در تصمیم گیری، اعطای تسهیلات برای ورود واگن های باری و مسافری جدید و نیز تعمیر واگن های بالای ۳۰ سال شد.

توجه به حمل‌ونقل باری ریلی 

فرهنگ طلوعی رئیس کارگروه باری انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی نیز در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد شرکت‌های باری، گفت: اگر بخواهیم به جایگاه مناسبی درحمل‌ونقل ریلی برسیم باید عمده توجه ما به حمل‌ونقل ریلی بار باشد .
وی با اشاره به اینکه جزیره ای عمل کردن در شقوق مختلف حمل و نقلی در کشور از جمله چالش های این بخش محسوب می شود افزود: چاره ای جز ترکیب انواع روشهای حمل‌ونقل در کشور نداریم.
وی خواستار به روز رسانی طرح جامعه حمل‌ونقل شد و پیشنهاد کرد که از ظرفیت های بخش خصوصی ، انجمن ها و تشکل های صنفعی در مورد ساماندهی حمل‌ونقل کشور استفاده شود.
طلوعی همچنین خواستار ارائه مشوق های بیشتر برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه زیر ساخت های ریلی شد و گفت : اتصال چشمه های بار به شبکه ریلی موجب افزایش ظرفیت حمل‌ونقل ریلی می شود .
ایجاد نهاد رگولاتوری، واگذاری ایستگاه ها و امکانات تخلیه و بارگیری به بخش خصوصی ، تقویت ارتباط صنعت ریلی با مراکز دانشگاهی و عملی ، تشکیل شرکت های توانمند ، تقویت مدیریت لجستیک ، توجه بیشتر به حمل‌ونقل ترکیبی از جمله پیشنهادات رئیس کارگروه لبه بلند انجمن صنفی شرکت های حمل‌ونقل ریلی برای تقویت صنعت ریلی در این مراسم بود.

دو چالش پیش روی صنعت ریلی 
مجتبی لطفی رئیس کارگروه لکوموتیو انجمن صنفی شرکت های حمل‌ونقل ریلی نیز در این جلسه گفت: عدم تطبیق درآمد و هزینه لکوموتیو و مشکلات ارزی ناشی از تحریمها ها دو چالش مهم پیش روی این بخش است .

وی با بیان اینکه در شرایط جدید اقتصادی، هزینه استفاده از لکوموتیو از درآمد آن بیشتر شده است، افزود : ۷۰ درصد هزینه های لکوموتیو پایه ارزی دارند و حتی در بخش ریالی هزینه ها نیز افزایش یافته است .

اعمال سیاست های حمایتی در صنعت ریلی 
در همین حال زارع نماینده انجمن صنایع ریلی ایران نیز در این جلسه با اشاره به توانمندی ها و موانع موجود در مسیر توسعه طراحی و ساخت لکوموتیو گفت: سیاست های حمایتی در حوزه ساخت واگن و لکوموتیو در مقایسه صنایع خودرو سازی اندک است.
وی با اشاره به اینکه بانک های داخلی به دلیل ارز بری و ریسک بالای سرمایه از سرمایه گذاری در ساخت ناوگان پرهیز می کنند افزود: هزینه بالای خرید تجیهزات، انتقال تکنولوژی و تبادلات مالی با توجه به تغییر فضای کلان کسب و کار موجب تیراژ پایین صنعت ریلی و تحقق نیافتن برنامه های چشم انداز در این زمینه شده است.
زارع خواستار تغییر مقررات ترخیص برای سازندگان ریلی شد و گفت : حذف هزینه ارزش افزوده برای خریداران ناوگان ریلی از تولید داخلی ، حذف هزینه های بهره بانکی از هزینه های تامین مالی ، تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به پروژه های ناوگان ریلی، از جمله راهکارهای حل پیشنهادی برای توسعه ساخت ناوگان تولید داخل است.
وی خواستار استفاده صنعت ریلی از سرمایه گذاری ها و سخت افزاری های موجود داخلی برای توسعه ناوگان شد و گفت : انتظار داریم همانگونه که دربخش جاده ای با ارز دولتی کنندگان از تولید کنندگان این بخش حمایت می شود ، سایر بخش ها از جمله بخش ریلی نیز مورد توجه قرار گیرد.

منبع سایت راه آهن ج.ا.ا 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=12900

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.