• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

درخواست ازبکستان از ایران برای تسریع در ساخت راه‌آهن خواف – هرات

  • کد خبر : 4502
  • ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱
درخواست ازبکستان از ایران برای تسریع در ساخت راه‌آهن خواف – هرات

0 (0) به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «آچیلبای رحمت‌اف» با ابراز خوشنودی از حضور در ایران، اظهارداشت: در سفر رئیس‌ جمهور افغانستان به ازبکستان در سال 2017، مذاکراتی با رئیس ‌جمهوری ازبکستان درباره کریدور ایران- افغانستان و ازبکستان صورت گرفت تا راه‌آهن مزار شریف – هرات ساخته […]

0
(0)

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «آچیلبای رحمت‌اف» با ابراز خوشنودی از حضور در ایران، اظهارداشت: در سفر رئیس‌ جمهور افغانستان به ازبکستان در سال 2017، مذاکراتی با رئیس ‌جمهوری ازبکستان درباره کریدور ایران- افغانستان و ازبکستان صورت گرفت تا راه‌آهن مزار شریف – هرات ساخته شود و سند همکاری آن به امضا رسید.
آچیلبای رحمت‌اف یادآورشد: راه‌آهن حیرتان- مزار شریف به طول 100 کیلومتر در سال 2009 توسط ازبکستان ساخته شد که قابلیت جابجایی چهار میلیون تن بار را دارد. همچنین مقرر شده در آینده، امتداد این خط از مزار شریف – هرات به طول 660 کیلومتر از سوی یک کنسرسیوم بین‌المللی احداث شود که ازبکستان نیز برای تأمین منابع مالی شرکت خواهد کرد.
رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری ازبکستان به هزینه ساخت این پروژه 2.7 میلیارد دلاری اشاره کرد و گفت: ازبکستان و افغانستان هر کدام 500 میلیون دلار از هزینه این پروژه را و بقیه از دیگر نهاد‌های مالی بین‌المللی تأمین خواهد شد تا در مدت چهار سال این پروژه به اتمام برسد.
وی در ادامه تاکید کرد که تسریع در ساخت راه‌آهن خواف – هرات و تکمیل 2 ایستگاه تعویض بوژی‌های واگن، سبب دسترسی به بنادر چابهار و بندرعباس با هدف حمل میلیون‌ها تن بار از طریق این خط آهن خواهد شد.

** برنامه ریزی برای سفر تابستانی روحانی به ازبکستان
آچیلبای رحمت‌اف در ادامه با بیان اینکه قابلیت افزایش مبادلات تجاری بین ایران و ازبکستان وجود دارد، گفت: در راستای بهبود شرایط تجاری میان طرفین در حال برنامه‌ریزی برای بازدید رسمی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران از کشور ازبکستان در تابستان هستیم.
رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری ازبکستان افزود: هدف ازبکستان، توافق با ایران برای افزایش دو تا سه برابری حجم مبادلات تجاری میان دو کشور است، به‌ طوری ‌که در نظر داریم حجم مبادلات تجاری میان دو کشور از 325 میلیون دلار در سال گذشته به 500 میلیون دلار در سال جاری و یک میلیارد دلار در آینده نزدیک برسد.
وی با بیان اینکه ازبکستان به دنبال خرید نفت از ایران است، گفت: برنامه‌ریزی ما در ابتدا خرید یک‌ میلیون تن و در آینده افزایش آن به سه میلیون تن است؛ همچنین در راستای تعاملات دوجانبه به دنبال صادرات ملزومات مورد نیاز ایران از ازبکستان هستیم؛ البته درزمینهٔ حمل‌ونقل کالا باید موانع برطرف شود که می‌توان در قالب یک توافق‌نامه به آن دست یافت.
معاون اول نخست‌وزیر ازبکستان با اشاره به اهمیت کریدورهای ترانزیتی عبوری از ایران، افزود: با توجه به دور بودن ازبکستان از دریا‌ها و اقیانوس‌ها و لزوم عبور از سه کشور برای دسترسی به آب‌‌های آزاد، در تأسیس کریدور ترکمنستان – ازبکستان- ایران- عمان حضور داریم و امیدواریم این مساله مهم به سرانجام برسد.
وی ادامه داد: در همین زمینه پیشنهاد ما برگزاری یک گردهمایی در عشق‌آباد با موضوع افزایش اثربخشی این کریدور ترانزیتی و مذاکره کارشناسان با یکدیگر است.

** آمادگی ایران برای تکمیل کریدور عشق آباد
وزیرراه وشهرسازی نیز در ادامه با یادآوری اهمیت کریدور معروف «عشق‌آباد» گفت: این کریدور خوبی است، اما همچنان در عرف بین‌المللی تبدیل به کریدور نشده است و از یک تعرفه با ثبات برخوردار نیست.
عباس آخوندی نسبت به تکمیل این کریدور اعلام آمادگی کرد و گفت: فضا برای ایجاد لجستیک پارک‌های مکمل این کریدور در بنادر و مرزهای ایران نیز وجود دارد تا از حداکثر ظرفیت کریدور عشق‌آباد بهره‌برداری شود.
وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: علاوه همکاری‌های دوجانبه در قالب این کریدور، می‌توان در صورت تمایل کشور ترکمنستان، همکاری سه ‌جانبه در این کریدور و ایجاد لجستیک، پارک برنامه ریزی کرد.
وی ادامه داد: همچنین این آمادگی وجود دارد که در اطراف مرز ایران با ترکمنستان نسبت به ایجاد لجستیک پارک در مرزهای سرخس و اینچه ‌برون و همچنین در صورت راه‌اندازی کریدور دیگر از طریق افغانستان، در خواف نیز اقدام کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه چند پرسش مبنی بر چگونگی استقبال ازبکستان از حمل نفت ایران، چگونگی تأمین مالی 2.7 میلیارد دلاری راه‌اندازی کریدور ریلی خواف – هرات – مزارشریف – حیرتان، امکان بررسی تعیین استاندارد خط برای اعمال کمترین تعداد دفعات تغییر بوژی و جلوگیری از افزایش هزینه‌ها و بررسی امکان ایجاد حمل‌ونقل مسافری از طریق ریل، جاده، هوا بین دو کشور ایران و ازبکستان با تأکید بر تسهیل شرایط سفر از جمله روادید را مطرح کرد.
وی افزود: با تسهیل شرایط در صدور روادید بین ایران و روسیه، تعداد تقاضای سفر به این کشور از طریق حمل‌ونقل هوایی رشد داشته است که با توجه به علاقه‌مندی ایرانی‌ها به سفر به کشور‌های آسیای میانه، می‌توان حوزه حمل‌ونقل مسافر در شقوق مختلف را راه‌اندازی کرد؛ اما باید در نظر داشت که سختگیری در صدور روادید موجب خالی ماندن ظرفیت‌ها می‌شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=4502

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.