• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

دو اولویت در اتصال چابهار به شبکه ریلی

  • کد خبر : 11909
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۶:۴۸
دو اولویت در اتصال چابهار به شبکه ریلی

0 (0) دو اولویت در اتصال چابهار به شبکه ریلی اتصال بندر چابهار به ریل می‌تواند زمینه ایجاد روابط تجاری ایران با کشورهای افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیای میانه و مرکزی، روسیه و اروپا را ایجاد کند. اگرچه پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول برای سال جاری اقتصاد کشور، رکود کامل اقتصادی با تورم ۳۴.۱ درصدی است اما […]

0
(0)

دو اولویت در اتصال چابهار به شبکه ریلی
اتصال بندر چابهار به ریل می‌تواند زمینه ایجاد روابط تجاری ایران با کشورهای افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیای میانه و مرکزی، روسیه و اروپا را ایجاد کند.

اگرچه پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول برای سال جاری اقتصاد کشور، رکود کامل اقتصادی با تورم ۳۴.۱ درصدی است اما بر اساس گزارش همین موسسه مالی بین‌المللی، تراز مثبت یک میلیارد دلاری تجارت خارجی برای یک سال پیش روی ایران نیز پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، تجارت خارجی اغلب از مبادی و مرزهای جاده‌ای و دریایی کشور صورت می‌گیرد اما در چند سال گذشته و با رشد صنعت ریلی، بهره‌گیری از یک نظام حمل ترکیبی که بیشتر شامل حمل ریلی و دریایی بار است رونق بیشتری گرفته است.

بر اساس اخبار یک سال گذشته، شرکت راه‌آهن، در توسعه خطوط ریلی کشور به‌نحوی که تکمیل‌کننده کریدورهای اصلی باری یعنی کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب باشد، نقش بی‌بدیلی داشته است. شاهد مثال، تکمیل راه‌آهن قزوین-رشت در هفته آینده، افتتاح راه‌آهن مراغه-ارومیه در هفته جاری و همچنین افتتاح راه‌آهن اینچه‌برون در اواخر سال گذشته است.

خطوط ریلی نام‌برده، جملگی از مهم‌ترین شریان‌های ریلی کشور در اتصال به شبکه سراسری راه‌آهن هستند اما یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها، اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی است. چراکه چابهار تنها مرزی است که به اقیانوس راه دارد و بقیه استان‌ها به دریا یا خلیج فارس، یا دریای خزر راه دارند اما این مرز آبی هم به دریای عمان راه دارد و هم در آستانه اقیانوس هند است که بنابراین اطلاعات می‌توان گفت که به تعبیری با دنیا در ارتباط است.

مضاف بر این‌ها از اهمیت توسعه گردشگری خارجی با اتصال ریلی به این مرز آبی نیز نباید غافل بود.

اهمیت این پروژه تا جایی است که حسن روحانی در آخرین جلسه هیات دولت که هفته گذشته تشکیل شد، گفته است: اتصال بندر چابهار به راه‌آهن برای ما اولویت بسیار بزرگی است و لازم است که وزیر راه‌وشهرسازی و رییس سازمان و برنامه‌وبودجه به این نکته توجه کنند.

روحانی اتصال چابهار به خطوط ریلی را تنها از منظر اتصال به چشمه‌های باری که به‌واسطه دریا حمل می‌شوند، بررسی نکرده و ضرورت این اتصال را از منظر حمل بار معادن سیستان و بلوچستان نیز عنوان کرده است.

یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل ریلی درباره اهمیت اتصال ریلی به بندر چابهار به خبرنگار ما گفت: چابهار به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد، جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ما با کشورهای منطقه دارد و با اتصال شبکه ریلی به این بندر می‌توان چابهار را به کانون مبادلات منطقه‌ تبدیل کرد.

داود جوانمردی تصریح کرد: این بندر در شمال دریای عمان قرار گرفته، به کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه نزدیک است و به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، ظرفیت حمل 8.5 میلیون تن بار را دارد.

این دانش‌آموخته حمل‌ونقل ریلی اضافه کرد: پروژه اتصال این بندر به ریل که با وجود داشتن امتیاز معافیت از مالیات، معطل تزریق مالی مانده، در مسیر ترانزیتی شرق به غرب قرار گرفته و علاوه‌بر سه کشور نام‌برده، می‌تواند زمینه ایجاد روابط تجاری ایران با کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و اروپا را نیز ایجاد کند.

جوانمردی همچنین اولویت‌های اتصال مراکز استان‌ها به این بندر را نخست تکمیل مسیر ریلی چابهار-زاهدان و سپس اتصال این مسیر به ایستگاه راه‌آهن سرخس عنوان کرد و افزود: پروژه ریلی چابهار-زاهدان در دل پروژه چابهار-سرخس قرار گرفته و عملیات اجرایی آن به طول 610 کیلومتر، از سال 89 آغاز شده و تاکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این کارشناس ریلی طول راه‌آهن سرخس-چابهار را نیز 760 کیلومتر عنوان کرد و اعتبار موردنیاز برای تکمیل این مسیر را نیز 4 هزار و 500 میلیارد تومان تخمین زد.

او همچنین خاطرنشان کرد: به فرض تامین اعتبار از طرف آستان قدس رضوی یا منابع صندوق توسعه ملی و یا بخش خصوصی برای تکمیل این پروژه ریلی، آورده مالی آن می‌تواند سود بالای مالی برای کشور و فعالان حمل‌ونقل ریلی و همچنین سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=11909

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.