• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

دو ثبتِ ملی و یک وعدۀ ریلی برای اصفهان

  • کد خبر : 26514
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
دو ثبتِ ملی و یک وعدۀ ریلی برای اصفهان
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع‌دستی استان اصفهان، علاوه بر اعلام خبر ثبت گورستان و مقبرۀ شیخ احمدِ روستای سهروفیروزان و دریاچه نمکِ شهرستان آران و بیدگل در فهرست میراث ملی کشور، از برنامه‌ریزی برای توسعۀ شبکه ریلی در غرب استان به‌منظور رشد گردشگری این مناطق خبر داد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایسنا ، فریدون اللهیاری با اشاره به ابلاغ ثبت گورستان و مقبرۀ شیخ احمد به‌عنوان بیست و نهمین اثر ملی شهرستان فلاورجان در فهرست میراث ملی کشور، گفت: گورستان شیخ احمد یکی از کهن‌ترین گورستان‌های منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود که در روستای تاریخی سهرو فیروزان از توابع بخش پیربکرانِ شهرستانِ فلاورجان واقع‌شده است.

وی ادامه داد: در این گورستان، مقبرۀ «شیخ احمد» یکی از بزرگان و عرفای منطقه واقع‌شده که پلانی شبیه به «بقعۀ پیربکران» با ابعاد تقریبی ۲ در ۱۳ مترمربع و با ارتفاع ۹۰/۷ متر دارد و با مصالح، سنگ، آجر و خشت در سده هفتم هجری قمری و دوره ایلخانیان بناشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع‌دستی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به آسیب‌هایی که در گذر زمان به این بقعه وارد و منجر به فروریختن بخش‌هایی از بناشده بود، مصمم شدیم تا با ثبت ملی این اثر تاریخی و تمامی مجموعه گورستان، از نابودی این مجموعه تاریخی جلوگیری کنیم.

اللهیاری یادآور شد: پروندۀ ثبت ملی این مجموعه ارزشمند تاریخی طی سال گذشته با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فلاورجان و همچنین دهیاری روستای «سهرو فیروزان» تهیه و در فروردین‌ماه سال جاری پس از ثبت ملی، به شماره ۳۲۶۷۶ به استان اصفهان ابلاغ شد.

وی دربارۀ ثبت دریاچه نمک آران و بیدگل در فهرست میراث ملی کشور نیز اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سطح استان اصفهان، توسعۀ ثبت ملی میراث طبیعی در کنار میراث تاریخی به‌منظور برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی از این مواهب خدادادی است. طی سال‌های گذشته عمدتاً گردشگری در استان اصفهان بر محور گردشگری، فرهنگی و تاریخی استوار بود، اما از پنج سال پیش ما کوشش کرده‌ایم تا گردشگری بر مبنای طبیعت‌گردی را نیز در پهنۀ استان با توجه به توان بالقوه فراوان شهرستان‌های استان توسعه ببخشیم.

اللهیاری ادامه داد: دریاچه نمک آران و بیدگل که بزرگ‌ترین دریاچه نمک کشور به شمار می‌رود، حدفاصل سه استانِ اصفهان، قم و سمنان واقع‌شده و آسان‌ترین مسیر دسترسی به آن از مسیر شمال، شهرستان آران و بیدگل است، از این رو در فهرست میراث ملی کشور به طور مشترک به نام هر سه استان ثبت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: دریاچه نمک کویر مرکز ایران از گستره‌ای بالغ‌بر ۵۵ کیلومترمربع برخوردار است و عمدتاً از طریق رودهای فصلی و بارندگی‌ها در فصول بهار و زمستان مشروب می‌شود، با این وصف ویژگی‌های طبیعی این دریاچه و همچنین آثار تاریخی و طبیعی پیرامون آن ازجمله کویر مرنجاب، فرصت مناسبی را به‌منظور توسعه گردشگری بر مبنای طبیعت‌گردی فراهم کرده است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته گردشگری طبیعت به‌ویژه کویر نوردی به‌صورت غیراستاندارد در منطقه گسترش ‌یافته بود، ازاین‌رو با ثبت دریاچه نمک در فهرست میراث طبیعی و ثبت برخی آثار تاریخی منطقه همچون کاروانسرای مرنجاب و همچنین با تلاش در زمینه تعیین عرصه و حریم دریاچه در سال جاری، در تلاشیم تا با حمایت از سرمایه‌گذاران، گردشگری را به‌صورت پایدار و در راستای حفاظت از مواهب طبیعی منطقه در کویر مرنجاب گسترش دهیم.

اللهیاری، همچنین از برنامه‌ریزی به‌منظور توسعه شبکه ریلی در غرب استان به منظور توسعه گردشگری در این مناطق نیز خبر داد و گفت: استان اصفهان در مرکز ایران واقع‌شده و در کنار مسیرهای ارتباطی جاده‌ای، بخشی از شبکه ریلی کشور نیز از طریق این استان به یکدیگر متصل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان تصریح کرد:  از پیش از ۷۰ سال گذشته تاکنون طول مسیر ریلی در استان اصفهان به بیش از هزار کیلومتر می‌رسد که این مسیرها عمدتاً در محورهای شمال، جنوب و شرق استان متمرکزشده است و متأسفانه  طی سال‌های گذشته از توسعه مسیرهای ریلی در غرب استان اصفهان و در دامنه‌های سلسله جبال زاگرس غفلت شده بود.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در حال گسترش شبکه ریلی به سمت غرب استان و اتصال شبکه ریلی استان به استان‌های واقع در شمال غرب و غرب استان است، گفت: بدون شک همگان نیک می‌دانند که ارتباط، محور توسعه تمدن‌های بشری است و حال که از یک سو در محور غرب و شمال غرب استان اصفهان، هفت شهرستان قرارگرفته و از سوی دیگر این مناطق به‌واسطه قرار گرفتن در دامنه‌های رشته‌کوه سترگ زاگرس، از اقلیم شگفت‌انگیزی برخوردارند، معتقدیم توسعۀ شبکه ریلی، گام ارزشمندی در راستای توسعه گردشگری ریلی در غرب استان اصفهان است و به‌تبع این، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با همکاری اداره کل راه‌آهن استان در حال برنامه‌ریزی برای تحقق این مهم است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=26514

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.