• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

دو خطه شدن راه‌آهن تهران- زنجان شاید وقتی دیگر!

  • کد خبر : 25237
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
دو خطه شدن راه‌آهن تهران- زنجان شاید وقتی دیگر!
وعده دولت 6 ساله شد، ولی عملی نشد.
0
(0)
به گزارش ریل‌نیوز به نقل از صداوسیما ؛محور های مواصلاتی استان زنجان با قرار گرفتن در کریدور شمالغرب همواره مورد توجه مسئولان بوده است.

جدای از جاده ها ، مسیر ریلی استان هم از این توجه بی نصیب نبوده است.

دوخطه کردن راه آهن زنجان – تهران با توجه به مشکلات تردد درجاده ها،بحث صرفه جویی درسوخت ومقرون به صرفه بودن حمل ونقل ریلی همواره درسالهای ودر روی کاغذ بحث روز بود.

 

سرآغاز یک تصمیم*

مهر ماه سال ۱۳۹۳بود که تیم دولت تدبیر وامید درسفر خود به استان زنجان درکنار بسیاری از وعده ها  علاوه بر وعده  اتمام پروژه‌های نیمه تمام از دوخطه راه آهن زنجان قزوین بهعنوان مصوبه دولت خبردادند.

من که یکی از حضار آن جمع بودم هنوز هم با به میان آمدن بحث این وعده ذوق زده می شوم.

به خوبی بیاد دارم که در سفر دولت یازدهم ازتصویب ۷۲ طرحی  سخن گفته شد  که قرار شد برای اجرای آن ۳۹۰  میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود.

حتی یادم می آید که برای بهره برداری از آن طرحها زمان مشخصی هم تعریف شد.

۵۰ پروژه برای سال ۹۳  با صرف حدود ۲۴۶  میلیارد تومان اعتبار و بهره برداری ۲۲ طرح   برای  سال ۹۴  با ۱۴۴ میلیارد تومان پیش‌بینی اعتبار.

دو خطه شدن راه‌آهن تهران- زنجان شاید وقتی دیگر!

 

 

 

 

 

 

 

رئیس جمهور در سخنرانی که در جمع مردم زنجان داشت اعلام کرد که قطعا این ۷۲ پروژه را در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به پایان رسانده و آماده بهره‌برداری می‌کنیم، جدا از قول‌هایی که در دیگر زمینه‌ها برای توسعه استان زنجان داده بود.

شاید یکی از مهمترین مصوبات دولت یازدهم در سفر به زنجان دو خطه شدن مسیر ریلی تهران به زنجان بود که با ادامه این مسیر و ارتباط آن با شمالغرب کشور می‌شد از حجم ترافیک این مسیر و تصادفات و خسارت‌هایی که به دنبال آن به کشور وارد می‌شد، را کاست.

علاوه بر آن دو خطه شدن این مسیر موجب افزایش سرعت حرکت قطارها و ارتقای خدمات به مردم در این مسیر و موجب افزایش سرمایه‌گذاری به دلیل دسترسی به خط آهن می‌شد و علاوه بر آن موجب می‌شد تا مدت زمان سفر در این مسیر تا یک ساعت نیز کاهش یابد.

 

دو خطه شدن راه‌آهن تهران- زنجان شاید وقتی دیگر!

 

 

 

 

 

 

حالا ۵ سال بعد *

مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب درصد پیشرفت پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان- تهران در مسیر زنجان- قزوین را ۷۰ درصد اعلام میکند ومی گوید: دو خطه کردن این مسیر از قزوین تا زنجان توسط چهار پیمانکار در چهار قطعه در حال انجام است.

علی خدایی، با بیان اینکه در حال حاضر پیمانکاران در مرحله خرید ریل تراورس و ادوات خطی هستند، افزود: تامین این لوازم نیاز به تخصیص منابع مالی دارد.

مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب کشور اعتبار پیش‌بینی شده برای پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان- تهران در مسیر زنجان- قزوین را ۶۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۵۰ درصد از این مبلغ تامین و تخصیص یافته است.

وحالا  تکمیل پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین نیازمند تخصیص اعتبار است و در واقع ۶ ماه بعد از تامین اعتبار این پروژه راه‌اندازی خواهد شد.

پس از ۵ سال سری به محل اجرای طرح زدم،طرحی که به سرعت آغاز شد وبه همان سرعت هم متوقف شد.

دو خطه شدن راه‌آهن تهران- زنجان شاید وقتی دیگر!

 

 

 

 

 

 

مسیر سوت وکور است،چند دستگاه ادوات راه سازی وپیرمردی نگهبان آن،ازاو درباره کار روی این طرح پرسیدم،پیرمرد با تبسمی گفت:آخرین باری که کار روی این طرح را دیده ام تقریبا عید پارسال بود.

با پیرمرد خداحافظی کرده راه  اداره کل راه و شهرسازی را درپیش گرفتم.

اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن دو خطه کردن محور زنجان – تهران – تبریز است

با مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان در خصوص این طرح هم کلام شدم.

بیات منش  با اشاره به اینکه محور ریلی تهران – تبریز مهم‌ترین شریان در کشور است، گفت: جاده‌های موازی با این خط در حال اشباع است و راه آهن بهترین گزینه برای راهایی از مشکلات محورهای مواصلاتی استان.

مسعود بیات منش با بیان اینکه از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن دو خطه کردن محور زنجان – تهران – تبریز است،‌ افزود: تکمیل خط دوم محور زنجان – قزوین نیز در حیطه استان زنجان قرار دارد.

وی وجود خط راه‌آهن را دارای منافع و آورده‌های فراوان خواند و گفت: مدیریت سوخت، کاهش طول سفر به ویژه برای هزاران مسافر و دانشجویی‌که روزانه و هفتگی بین استان‌های آذربایجانی شرقی و غربی، زنجان، قزوین و تهران در تردد هستند آرزو دارند تا این مسیر دو خطه شده و مشکلات رفت و آمد آنها برطرف شود، علاوه بر آن وجود شرکت‌های بزرگ صنعتی در این مسیر و ارزان بودن حمل و نقل ریلی لزوم توجه بیش از پیش دولت برای اتمام این مسیر را مورد تاکید قرار می‌دهد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه پروژه در حوزه استان زنجان به پیمانکاران واگذار شده است، ادامه داد: هزینه این پروژه از منابع حاصل از محل صرفه‌جویی سوخت در این پروژه تامین می‌شود.

بیات منش با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد زیرسازی پروژه انجام شده است، بیان کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد پروژه نیز روسازی شده و خرید ریل و بالانس انجام شده و از طرف قزوین ریل‌گذاری در حال انجام است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: تاکنون پیمانکاران به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان کار انجام داده‌اند و تنها ۱۰۰ میلیارد تومان دریافتی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه تاکنون برای تامین اعتبار این پروژه قولی داده نشده است، بیان کرد: برای عملیاتی شدن این پروژه پیگیری آن در سفر رئیس جمهوری در دستور کار قرار دارد.

بیات‌منش مشکل پروژه  را نه بحث اجرایی بلکه  تزریق اعتبار دانست.

درحالی هزاران مسافر و دانشجو روزانه و هفتگی بین استان‌های آذربایجانی شرقی و غربی، زنجان، قزوین و تهران در تردد هستند که  آرزو دارند تا این مسیر دو خطه شده و مشکلات رفت و آمد آنها برطرف شود، علاوه بر آن وجود ۳۵۰ شرکت‌ بزرگ صنعتی در این مسیر و ارزان بودن حمل و نقل ریلی لزوم توجه بیش از پیش دولت برای اتمام این مسیر را مورد تاکید قرار می‌دهد.

شایان ذکر است، طول پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین ۱۷۲ کیلومتر است که ۱۰۲ کیلومتر از آن در حوزه استان زنجان قرار گرفته است.

درحالی به صحبت های بیات منش فکر میکردم یاد انتخابات و وعده های انتخاباتی نامزدهای مجلس یازدهم افتادم،راستی دیگر هیچ یک از آن نامزد ها وعده تکمیل دوخطه کردن راه آهن را ندادند .چرا؟ شاید آنها هم می دانند که این طرح مانند  دو خط موازی هرگز سرانجام به هم رسیدن ندارند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=25237

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.