• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

ذوب آهن خودکفایی در تولید ریل با استانداردهای جهانی را محقق کرد

  • کد خبر : 27636
  • ۰۳ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
ذوب آهن خودکفایی در تولید ریل با استانداردهای جهانی را محقق کرد
در حال حاضر چند پروژه راه آهن در کشور آغاز شده و شرکت ذوب آهن اصفهان با تامین ریل مورد نیاز کشور با استانداردهای جهانی، علاوه بر اینکه خودکفایی در تولید این محصول را محقق کرده، امکان صادرات به بازارهای کشورهای همسایه هم به وجود آورده است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از موج، راه‌آهن چابهار-زاهدان که ۶۲۸ کیلومتر است با تامین ریل از سویشرکت ذوب آهن اصفهان آغاز شده است. عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، اعلام کرده: « با توجه به عقد قرارداد تامین ۵ هزار تنی ریل ملی از ذوب آهن اصفهان، عملیات ریل‌گذاری مسیر راه‌آهن چابهار-زاهدان آغاز شده و به منظور تسریع عملیات اجرایی در این خط راه آهن، هزار تن ریل تولیدی از شرکت ذوب آهن اصفهان در مرحله اول تحویل گرفته شده و از اواخر خردادماه، عملیات ریل‌گذاری مسیر از سمت زاهدان در ایستگاه جیگولی آغاز شد.» از این رو می توان گفت در حال حاضر شرکت ذوب آهن اصفهان با تامین ریل مورد نیاز کشور با استانداردهای جهانی، علاوه بر اینکه خودکفایی در تولید این محصول را محقق کرده، امکان صادرات به بازارهای کشورهای همسایه هم به وجود آورده است.

 

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره اینکه به شرکت ذوب‌آهن ماهانه ۱۰ هزار تن ریل برای تامین نیاز ریل داخلی که مبتنی بر سفارش است تولید می کند، گفت: اگر نیاز داخل بیش از این میزان باشد امکان افزایش تولید تا ۲۰ هزار تن در ماه را داریم.

 

منصور یزدی زاده با بیان اینکه ریل‌های تولید شده در شرکت ذوب‌آهن اصفهان دارای استاندارد بین المللی بوده هستند، افزود: ریل تولیدی این شرکت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است و به دلیل نیاز کشور به این محصول، ریل برای قطارهای تا سرعت ۲۵۰ کیلومتر تولید می شود و البته توان تولید ریل برای قطارهای با سرعت بالاتر نیز وجود دارد که این موضوع براساس تقاضای بازار برنامه ریزی و تولید انجام می شود. در همین راستا آمادگی برای تامین ریل پروژه قطار برقی تهران-مشهد را داریم.

 

او با تاکید بر اینکه افزایش قیمت ارز در کشور صرفه اقتصادی واردات ریل را از بین برده است، اظهار کرد: در شرایط کنونی شرکت های که سفارش تامین ریل به شرکت ذوب‌آهن اصفهان داده‌اند پیش‌تر وضعیت عرضه و قیمت را با تولیدات مشابه خارجی مقایسه کرده و دریافته اند که سفارش کالا به شرکت ذوب‌آهن اصفهان با همان کیفیت خارجی و حتی بهتر امکان پذیر است.

 

قابلیت تنوع تولید ریل

تولیدات ریل در شرکت ذوب‌آهن اصفهان برای مصرف داخلی با طول ۳۶ متری است، اما قابلیت تغییر طول متناسب با نیاز وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، در واقع تولید ریل در این شرکت بر پایه استانداردهای جهانی است، بنابراین علاوه بر اینکه خودکفایی در تامین نیاز داخلی ریل محقق شده، امکان صادرات به بازارهای کشورهای همسایه هم وجود دارد. در واقع در حال حاضر هرچقدر میزان سفارش ریل در کشور بالا برود ذوب‌آهن اصفهان می تواند میزان تولید خود را افزایش دهد، زیرا محدودیت واردات برای همه محصولات تولیدی داخلی از جمله محصولات ذوب آهن و به ویژه ریل در سال جاری عملیاتی خواهد شد.

 

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اعلام اینکه آمادهتامین ریل پروژه قطار سریع السیر اصفهان-تهران هستیم، گفت: در حال حاضر با توجه به توان شرکت ذوب آهن، ریل داخل کشور به طور صددرصد تامین خواهد شد و در گام بعدی صادرات ریل به کشورهای همسایه در دستور کار قرار خواهد گرفت، هرچند در شرایط کنونی تقاضا برای این محصول وجود دارد.

 

مهرداد تولائیان با بیان اینکه اگر در آینده تقاضا برای نوع خاصی از محصولات افزایش یابد، به طور قطع برنامه ریزی برای تامین این محصولات انجام می شود، افزود: ایران سالانه حدود ۷۰ هزار تن ریل نیاز دارد که شرکت ذوب‌آهن اصفهان هم به تامین همین میزان تقاضا متعهد است، اما نباید بازارهای صادراتی را فراموش کرد، زیرا این شرکت در سال های اخیر توانسته با تولید ریل با استاندارد جهانی همه مشتریان داخلی را جذب کند و پیشنهاد برای تامین ریل بازار خارجی نیز داشته باشد.

 

هم اکنون ۲۰۰ هزار تن ظرفیت تولید ریل آهن درشرکت ذوب‌آهن ایجاد شده و واردات ریل ممنوع شده است و اگر کسی بخواهد ریل به کشور وارد کند، وزارت صنعت، معدن و تجارت درصورتی تاییدیه می دهد که در شرکت ذوب آهن اصفهان تولید نشود، ، برای نمونه ریل  KP120 برای تردد جرثقیل های سنگین استفاده می شود و جزو محصولات تولیدی ذوب آهن نیست و امکان واردات دارد، اما برای سایر ریل های مورد نیاز کشور سازوکار ویژه ای تنظیم شده که باید ذوب آهن اصفهان تایید کند که بر مبنای اطلاعات موجود در شش ماه گذشته هیچ مجوزی برای واردات ریل قطار و ریل مترو صادر نشده است.

راه‌آهن چابهار-زاهدان که  ۶۲۸ کیلومتر است با تامین ریل از سویشرکت ذوب آهن اصفهان آغاز شده است و عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، گفته هزار تن ریل تولیدی از شرکت ذوب آهن اصفهان در مرحله اول تحویل گرفته شده و معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان تاکید کرده در حال حاضر با توجه به توان شرکت ذوب آهن، ریل داخل کشور به طور صددرصد تامین خواهد شد و در گام بعدی صادرات ریل به کشورهای همسایه در دستور کار قرار خواهد گرفت، بنابراین شرکت ذوب آهن اصفهان با تامین ریل مورد نیاز کشور با استانداردهای جهانی علاوه بر اینکه خودکفایی در تولید این محصول را محقق کرده، امکان صادرات به بازارهای کشورهای همسایه را هم به وجود آورده است.

 

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=27636

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.