• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

رئیس جمهوری: توسعه حمل‌ونقل ریلی از مهم ترین دستاوردهای دولت است

  • کد خبر : 31195
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸
رئیس جمهوری: توسعه حمل‌ونقل ریلی از مهم ترین دستاوردهای دولت است
حسن روحانی در نشست خبری با اصحاب رسانه توسعه حمل‌ونقل ریلی از مهم ترین دستاوردهای دولت است
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در حال برگزاری است با اشاره به تحولات هفت سال و چند ماه اخیر و اقدامات دولت در این مدت گفت: خداوند را شکرگزارم که بار مسوولیت اداره کشور را در سخت ترین شرایط یک قرن گذشته بر دوش ما گذاشت و امروز با وجود جنگ اقتصادی و همچنین ویروس کرونا سخت‌ترین روزها و ماه‌هایی است که بر مردم کشور می‌گذرد و دولت در سخت‌ترین شرایط بار مسوولیت را برای اداره کشور بر دوش دارد.

رییس جمهوری با تقسیم هفت سال اخیر به دو مقطع قبل و بعد از جنگ تحمیلی اقتصادی اظهار کرد: در دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی، دولت را در سخت‌ترین شرایط بعد از جنگ یعنی رکورد تورمی تحویل گرفتیم. در شرایطی که رشد اقتصادی ما ۷.۷-  و تورم ما بالای ۳۰ درصد بود. بعد از جنگ سابقه ندارد که آغاز دولتی با رکود تورمی شروع شده باشد.

 وی ادامه داد: در اولین سال دولت یعنی بعد از ۶ ماهی که از سال ۹۲ گذراندیم، در سال ۹۳ هم به رشد مثبت اقتصادی رسیدیم و هم تورم را به حدود ۱۵ درصد کاهش دادیم و در سال‌های بعد علیرغم اینکه بدترین شرایط درآمد نفتی را داشتیم، رشد اقتصادی داشتیم.

 روحانی با بیان اینکه درآمد نفتی قبل از دولت یازدهم حدود ۱۰۰ میلیارد در سال بود، گفت: در دولت ما در بهترین شرایط برابر با بدترین شرایط دولت قبل یعنی سال ۹۱ بوده است و به طور متوسط در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ که درآمد ما خوب بوده، حدود ۵۲ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم.
وی افزود: علی رغم اینکه در سال ۹۳ درآمد نفتی از بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۳۰ میلیارد دلار و حتی کمتر رسید، اما در طول هفت سال بهترین شرایط از لحاظ کاهش تورم در سه سال ۹۴،۹۵ و ۹۶ داشتیم .

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: متوسط تورم ما در این سه سال حدود ۱۱ درصد بود که در ۵۰ سال گذشته سابقه ندارد تورم کشور در سه سال متوالی کمتر از ۱۱ در صد باشد. در سال ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ و اوایل سال ۹۷، نرخ تورم تک رقمی بود تا اینکه وارد شرایط جنگ اقتصادی شدیم.

 به بسیاری از وعده‌های خود به مردم عمل کردیم

روحانی ادامه داد: یکی از بالاترین رشد اقتصادی کشور ما در سال ۹۵ بود که بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم و در طول این هفت سال در بسیاری از زمینه‌ها به وعده‌های خود به مردم عمل کردیم. وعده ما به مردم اعتدال، تعامل سازنده با جهان، برداشتن تحریم از دوش مردم و رساندن مردم به حقوق حقه خودشان، تثبیت حق هسته ای به عنوان یک حق قانونی برای مردم ایران بود. البته قبل از آن هم فعالیت‌های هسته‌ای ما قانونی بود اما در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل آن را غیرقانونی می‌دانستند.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه کشور را از شرایط سخت آژانس رهانیدیم و اقداماتی که در این مدت انجام دادیم یک مدیریت قابل قبول بود، گفت: در چهار سال ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ یک مدیریت اقتصادی داشتیم که توانستیم کشور را هم از رکود و تورم سخت نجات دهیم و هم در مسائل مهم مورد نیاز مردم خودکفایی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در این مدت در گندم، تا حدی در شکر و برنج، در انرژی یعنی گاز، بنزین، و گازوییل که قبلا وارد کننده بودیم، به خودکفایی رسیدم. برای نخستین بار در دولت دوازدهم محصول گاز ما و تولید گاز شیرین در کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز رسید و تولید گاز را از ۶۰۰ و اندی میلیون به هزار میلیون متر مکعب رساندیم. در حوزه‌های مشترک گاز و نفت پیشرفت‌های قابل توجه داشتیم و از قطر شریک میدان مشترک‌مان جلو زدیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: علاوه بر این در میدان مشترک نفت با عراق از تولید ۷۰ هزار بشکه در روز به ۴۰۰ هزار بشکه رسیدیم و در این زمینه هم توانستیم مردم را به حقوق حقه خود برسانیم. در زمینه‌های مهمی مانند کشاورزی و صنعت شرایط ما طوری شد که در کشاورزی از ۹۷ میلیون تن محصولات کشاورزی به ۱۲۳ هزار میلیون تن رسیدیم و به ۱۳۰ هزار میلیون تن می‌رسیم.

رییس دولت تدبیر و امید با تشریح خدمات ارائه شده توسط دولت های یازدهم و دوازدهم در حوزه آب و برق گفت: ما تلفات برق را تک رقمی کردیم و تولید برق ما از متوسط دولت های قبل بیشتر است و در هر سال به طور متوسط ۲ هزار مگاوات به برق کشور اضافه کردیم که به طور متوسط یک و هفت دهم درصد رشد را نشان می دهد.

روحانی درباره رشد تولیدات صنعتی نیز خاطرنشان کرد: تولید محصولات فولادی در این دولت دو برابر شد و هفتاد درصد به تولید آلومینیوم کشور اضافه کردیم و در زمینه پتروشیمی، در جهش دوم هستیم و توان تولید  محصولات پتروشیمی را به دو برابر رساندیم.

وی با بیان اینکه علیرغم شرایط کرونایی حاکم بر کشور، افتتاح‌های بسیار مهم داشتیم و افتتاح‌های مهمی تا پایان این دولت خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه جاده، ریل و بندر رشد خوبی داشته‌ایم و از تمامی رسانه‌ها خواهش می کنم محصولات، دستاوردها و تولید در دولت های یازدهم و دوازدهم را با دولت های گذشته مقایسه کنند.

رییس جمهوری با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی، تحریم و شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: با توجه به شرایطی که داشتیم می توانیم اعلام کنیم که دولت نمره قابل قبولی را در زمینه های مختلف از مردم می گیرد.

روحانی، دستاوردهای دولت در زمینه مسائل اجتماعی و انجام طرح تحول سلامت را یادآور شد و گفت: اجرای طرح تحول سلامت کار بزرگی بود و کاری که در تخت بیمارستانی و تجهیزات پزشکی کردیم هم کار بزرگی بود و تقریبا با نوسازی هایی که انجام دادیم تخت بیمارستانی را نسبت به پیش از دولت یازدهم، به دو برابر رساندیم.

وی با اشاره به این موضوع که همگانی کردن بیمه سلامت مردم برای اولین بار در این دولت انجام گرفت، افزود: در زمینه مقابله و مبارزه با فقر مطلق هم در سال های پیش و هم در بودجه امسال اقدامات خوبی انجام شد و در مجموع، هم در تولید صنعتی و هم کشاورزی و هم در خدمات اجتماعی قدم های بسیار مهمی برداشتیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت الکترونیک به معنی واقعی کلمه در این دولت عملیاتی شد، خاطرنشان کرد: خدمات الکترونیک را از ۱۰ درصد به ۷۶ درصد رساندیم و شرکت‌های دانش بنیان در گذشته بسیار ناچیز بود و سی، چهل شرکت بیشتر نداشتیم اما الان پنج هزار شرکت دانش بنیان داریم و دولت، کار بزرگی در این زمینه انجام داد.

روحانی اضافه کرد: امسال علاوه بر جنگ اقتصادی ما با کرونا مواجه شدیم البته از اواخر بهمن سال گذشته و همه امسال را ما گرفتار این ویروس بودیم و احتمالا تا پایان سال هم کم و بیش همین مشکل را خواهیم داشت تا به سال آینده برسیم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: دولت در هفت ماه و نیمی که تقریبا از عمر این دولت باقی مانده، تمام تلاش دولت بر این است که بتواند طرح‌های نیمه تمام مهم خود را تکمیل کند و در اختیار مردم قرار دهد.

وی با بیان اینکه برنامه ما در زمینه تخت‌های بیمارستانی این است که بین ۱۱ تا ۱۴ هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت اضافه کنیم، اظهار داشت: در زمینه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان این شرکت‌ها را تقویت خواهیم کرد، کارخانه‌های نوآوری را در بسیاری از استان‌ها به افتتاح می‌رسانیم. همچنین تا پایان این دولت طرح‌های مهم ریلی را افتتاح خواهیم کرد.

روحانی با بیان اینکه یکی از افتخارات این دولت، تحول در حمل و نقل ریلی در واگن‌سازی، لوکوموتیوسازی و هم در زمینه خطوط ریلی بوده است، گفت: شما می‌دانید ما استان همدان را به خطوط ریلی وصل کردیم، کرمانشاه را به خطوط ریلی متصل کردیم، ارومیه را به خطوط ریلی وصل کردیم، گیلان و رشت به خطوط ریلی متصل کردیم و تا پایان این دولت دریای خزر را هم به خطوط ریلی در گیلان که البته در مازندران را داشتیم، به خطوط ریلی وصل خواهیم کرد کاسپین را تا پایان این دولت به رشت متصل خواهیم کرد.

رییس جمهوری گفت: تلاش ما این است که تا پایان امسال بتوانیم در استان سیستان و بلوچستان چابهار را به زاهدان متصل کنید چابهار به  ایرانشهر و زاهدان به یکی از شهرهایی که مدنظرمان متصل خواهد شد و تلاش ما این است که مابقی این ریل را تا پایان دولت تکمیل کنیم. یعنی چابهار به زاهدان متصل می‌شود.

وی یادآورشد: در زمینه راه بزرگراه و راه‌های آزادراهی یکی از طرح‌های مهمی که داریم اتصال اصفهان به شیراز است که در این دولت انجام خواهد شد که یکی از مهمترین آزادراه‌های مهم کشور است. طرح بسیار مهم گوره به جاسک که یک طرح استراتژیک دولت است، تا پایان دولت افتتاح خواهد شد. یک بخشی از این طرح هم اوایل سال آینده به افتتاح می‌رسد.

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت در زمینه محیط زیست اقدامات بسیار مهمی را انجام داده، از جمله طرح بسیار مهم احیای دریاچه ارومیه که تا پایان سال افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: تونلی که الان باید آب‌ها را به دریاچه ارومیه متصل کند چند کیلومتری باقی مانده که احتمالا تا بهمن یا اسفند این کار به پایان خواهد رسید.

روحانی با بیان اینکه همه تلاش ما این است که طرح‌های مهمی که داریم تا پایان این دولت بتوانیم به اتمام برسانیم، خاطرنشان کرد: کار مهمی که ما امسال داشتیم تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی بود که قبل از موعد مقرر یعنی ۱۲ آذرماه این لایحه را تقدیم مجلس کردیم.

وی تصریح کرد: لوایح مهم ما در مجلس متاسفانه هم در مجلس دهم و هم در مجلس یازدهم هنوز به تصویب نرسیده است که امیدواریم در این مجلس به تصویب برسد.

رییس جمهوری گفت: در اینجا لازم شد اشاره کنم به عنوان مثال لایحه شفافیت، لایحه تعارض منافع، مبارزه با فساد سه لایحه مادر و بسیار مهم این دولت است که در مجلس قبلی تقدیم شد و در مجلس قبلی باقی ماند و به بررسی نرسید در این  مجلس امیدواریم به بررسی برسانیم.

رییس جمهوری افزود: کار بزرگی در پیش داریم اجرای انتخابات سال ۱۴۰۰ است که امیدواریم انتخابات شکوهمند و با حضور همه احزاب و گروه‌ها و با یک رقابت بسیار خوبی برگزار بشود.

روحانی اظهار کرد: کار مهم دیگری که در پیش رو داریم بحث کروناست ما در بحث کرونا یک مدیریت متناسبی از اول آغاز کردیم جزو کشورهایی هستیم که به طور منظم آمار دقیق را در اختیار مردم گذاشتیم شما می دانید که در این زمینه همه کشورها این کار را نکردند.

وی خاطر نشان کرد: از روز اول آمار را در اختیار مردم گذاشتیم همه تلاش ما این است که موج سوم امروز کنترل کنیم تلاش بعدی وارد موج چهارم کرونا نشویم تلاش ما بر این است و مساله تهیه واکسن که د ر اختیار مردم قرار داده بشود.

رییس جمهوری تاکید کرد: واکسیناسیون را چه از طریق تولید داخلی و یا از خارج را در زمان نزدیکی شروع می‌کنیم. امیدوارم ما در این مدت بتوانیم اهدافی را که داریم به آن دست یابیم به همین دلیل وقت این کار را نداریم به حاشیه سازی‌ها توجه کنیم بسیاری از حرف‌ها زده می شود پاسخ ندادن دال بر جواب نداشتن ما یا ضعف ما نیست به خاطر این که ما فرصت نداریم فرصت ما بر این است تا روز  آخر خدماتی که بر ای مردم باید انجام بدهیم این خدمات را بتوانیم انجام بدهیم.

روحانی تصریح کرد: یکی از آن خدمات که دولت دنبال می‌کند شکستن تحریم است دولت بسیار امیدوار است که در این زمینه گام‌های خوبی بردارد  به این دلیل که جنگ اقتصاد ترامپ شکست خورد همه دنیا معترف هستند که این جنگ شکست خورد.

وی ادامه داد: همه دنیا به آمریکا فشار می آورد به این که برجام باید برگردد و فعال بشود یکی از خدمات دولت دوازدهم دولت با همه توان نگذاشت برجام نابود بشود ترامپ هدف اصلی نابودی برجام بود که ناموفق بود و البته داخل عده ای دنبال این بودند که برجام را از بین ببرند ما تلاش مان انجام دادیم برای این که بر جام زنده بماند و به موقع مناسبت دو مرتبه نقش خودش را ایفا بکند.

عده‌ای می خواستند برجام را نابود کنند/ برجام با دست و پای شکسته روبروی ترامپ ایستاد

وی با بیان این که ما در برجام به حقوق‌مان دست یافتیم گفت: مقصود این نیست که مذاکرات و توافقی که انجام شده بی نقص است چرا که بی نقص فقط خداست و همه چیز در دنیا نقص و ایراد دارد. ممکن است در این توافق هم ایراداتی باشد اما به طور یک نسبی یک توافق بسیار مهم تاریخی در تاریخ ایران بوده است و حتما بی سابقه است و من در تاریخ منطقه هم سراغ ندارم که کشوری با ۶ کشور بزرگ بتواند مذاکره کند و در شرایط تحریم موفقیت به دست بیاورد.

روحانی با بیان این که عده‌ای می‌خواستند برجام را نابود کنند و ما این را حفظ کردیم گفت: من قبلا هم گفتم دست و پای برجام را شکسته‌ بودند و برجام با این دست و پای شکسته روبروی ترامپ ایستاد و سازمان ملل ۳ بار آمریکا و ترامپ را مفتضح کرد.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف ما این است که به اهدافمان در زمینه هسته‌ای و حقوق مردم برسیم. پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق حقه خود دست یابند. تروریسم اقتصادی متوقف شده است به این معنا است که جنایت متوقف شده است، جنایت‌کار اگر جنایت خود را متوقف کرد، منتی بر سر جنایت شده ندارد اما کسی که مورد هجمه قرار گرفته است اگر یک ساعت و یک روز زودتر به حقش برسد این حق طبیعی اوست.

رییس دولت دوازدهم افزود: دولت نخواهد گذاشت که عده‌ای بخواهند پایان تحریم را به تاخیر بیاندازند. عده‌ای می‌خواهند پایان تحریم را به تاخیر بیاندازند ما یک ساعت و یک دقیقه هم به آن رضایت نخواهیم داد و در برابر آنها خواهیم ایستاد. تحریم باید بشکند این حق مردم است. آمریکا باید به تعهداتی که قبلا داده برگردد و بارها هم گفتیم اگر همه به تعهدات کامل برگردند ما هم به تعهدات کامل برخواهیم گذشت.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=31195

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.