• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

راه‌آهن با اولویت جابجایی مسافر باید به بنگاه بازرگانی جدی تبدیل شود

  • کد خبر : 901
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸

0 (0) راه‌آهن با اولویت جابجایی مسافر باید به بنگاه بازرگانی جدی تبدیل شود رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت راه آهن گفت : این شرکت باید به بنگاه بازرگانی جدی تبدیل شود و صنعت حمل و نقل ریلی به جایگاه واقعی خود برسد. رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت راه آهن گفت : این […]

0
(0)

راه‌آهن با اولویت جابجایی مسافر باید به بنگاه بازرگانی جدی تبدیل شود

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت راه آهن گفت : این شرکت باید به بنگاه بازرگانی جدی تبدیل شود و صنعت حمل و نقل ریلی به جایگاه واقعی خود برسد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت راه آهن گفت : این شرکت باید به بنگاه بازرگانی جدی تبدیل شود و صنعت حمل و نقل ریلی به جایگاه واقعی خود برسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاده در مراسم تودیع و معارفه ابراهیم محمدی و سید مصطفی داودی به عنوان معاون بهره‌برداری سیر و حرکت راه آهن گفت: در صدد هستیم اسم معاونت بهره‌برداری و سیر و حرکت را به معاونت بازرگانی تغییر دهیم .

وی افزود: شرکتی هستیم که باید برای توسعه حمل و نقل تلاش جدی کنیم و کار بازرگانی را به شکل جدی انجام دهیم تا درآمد ایجاد و هزینه را مدیریت کنیم.

محمدزاده با بیان اینکه معاونت بهره‌برداری راه آهن قسمت اصلی حوزه تجارت و بازرگانی راه‌آهن را تشکیل می‌دهد و استخوان بندی اقتصاد راه‌آهن را به عهده دارد، اظهار داشت: دو وظیفه جدی راه آهن حمل مسافر و بار است،

حمل مسافر یک وظیفه جدی، اجتماعی، اقتصادی، ملی و مهم است که حتما بر عهده ما قرار دارد و در موضوع دوم که حمل بار است درآمد و اقتصاد راه‌آهن مطرح است.

مدیرعامل راه‌آهن با یادآوری اینکه اقتصاد بخش اول وظایف راه‌آهن یعنی حمل مسافر نیز بر عهده بخش دوم وظایف یعنی حمل بار قرار دارد، به خبرگزاری صداو سیما گفت : سهمی که ما در 10 سال گذشته از بار در کشور داشتیم، حدود 30 ، 31 ، 33 درصد بوده است، اما از سال 92 تا سال 95 توانستیم این سهم را به رشد 25 درصدی بار برسانیم.

محمد زاده افزود: سال 92 هم 32 میلیون تن حمل بار داشتیم که پارسال به 40 میلیون تن رسیدیم و برای اولین بار در تاریخ 90 ساله راه آهن حمل بار بالای 40 میلیون تن را تجربه کردیم.

وی چنین پیشرفتی را نشان دهنده تلاش‌ها، زحمات و پیگیری‌های بسیار زیاد همه کارکنان راه‌آهن دانست.

مدیر عامل راه‌آهن در تشریح درآمد ثابت و افزایش هزینه‌های این شرکت گفت: اقتصاد راه‌آهن نتوانسته است تنها بر مبنای بار فعالیت کند.

وی با بیان اینکه اقتصاد بخش مسافر نیز درآمدزا نیست، افزود: اقتصاد این بخش تنها هزینه‌ای است و ما به دلیل وظیفه اجتماعی و ملی به حمل و جابجایی مسافر اقدام می کنیم اما دستاورد این بخش برای ما تنها هزینه است.

محمدزاده اضافه کرد: جابجایی مسافر از لحاظ ملی کار اقتصادی است اما از نظر بنگاهی کار اقتصادی به شمار نمی رود و باید این هزینه را در بخش بار جبران کنیم.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه تکلیف شده است به 195 میلیون تن بار برسیم، اظهار داشت: این عدد را اگر با 40 میلیون تن بار مقایسه کنیم عدد بزرگی است که با توجه به کارکرد راه‌آهن در کشورهای مشابه کشور خودمان می‌توان دریافت که سهم 30 درصد از حمل بار دست یافتنی است.

وی با بیان اینکه این سهم، آرمانی و دست نیافتنی نیست تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف نیازمند یک سری اقدامات هستیم.

محمد‌زاده با بیان اینکه در 4 سال گذشته مطالعات مفصلی انجام شده است، افزود: تلاش شد تا طراحی استراتژیک و ساختار راه‌آهن به گونه ای باشد که راه‌آهن بتواند به بنگاه بازرگانی جدی تبدیل شود و صنعت حمل و نقل ریلی به جایگاه واقعی خودش برسد.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: به همین منظور مشاوران راه‌آهن با همکاران راه‌آهن مطالعاتی انجام دادند و نگاه راه‌آهن بر این است که به بنگاه اقتصادی جدی تبدیل شود.

وی با اعلام اینکه چند هدف جدی برای استراتژی راه آهن در نظر گرفته شده است، افزود: اگر قرار است به 195 میلیون تن بار در سال برسیم با روشی که قبلا مدیریت کردیم به مقصود نخواهیم رسید.

محمدزاده تاکید کرد : باید حمل و نقل را از مبدا واقعی تا مقصد واقعی برسانیم واین امر نیازمند آن است که به حمل و نقل ترکیبی به صورت جدی توجه کنیم.

وی با اشاره بر اینکه این امر در حوزه حمل و نقل و بازرگانی راه‌آهن به توجه همه بخش ها نیازمند است، گفت: لازم است که همه توان خود را در این بخش متمرکز کنیم و بدانیم هر اقدامی که در بقیه بخش های راه آهن انجام می شود برای آن است که حوزه بازرگانی راه آهن توسعه پیدا کند.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه تنها به دنبال توسعه خط در راه‌آهن نیستیم، افزود: هر اقدامی که درهر بخشی از راه‌آهن انجام می‌شود حتما برای توسعه بخش بازرگانی و حمل و نقل راه‌آهن است.

وی همه تلاش‌ها در هر بخش و معاونت راه‌آهن را در چارچوب وظیفه اصلی و ذاتی این شرکت یعنی توسعه بخش بازرگانی و حمل و نقل مسافر و بار دانست و اظهار داشت: باید توجه بیشتری به بخش بهره وری و اقتصاد راه آهن داشته باشیم.

مدیرعامل راه‌آهن تغییر روش و انتخاب مجموعه ظرفیت‌های جدید را لازمه رسیدن به این هدف دانست و افزود: یکی از نکاتی که وزیر راه و شهرسازی در حکم مدیرعامل سازمان بنادر و دریا نوردی اعلام کرد این بود که سهم ریل از بنادر حداقل به 45 درصد افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه اگر این هدف تنها از سوی سازمان بنادر بخواهد طی شود آسان نخواهد بود، خاطرنشان کرد: باید در راه‌آهن هم برای این هدف تلاش جدی صورت گیرد.

محمدزاده با بیان اینکه در هیچ نقطه‌ای از دنیا هیچ سازمان، مجموعه، شرکت و بنگاه اقتصادی رشد نکرده مگر با رشد و توسعه و هم جهت شدن نیروهای انسانی آن مجموعه با سیاست‌ها و منافع آن شرکت، اظهار داشت: باید بتوانیم کارهای اجرایی در دست انجام را با قوت و جدیت بسیار دنبال کنیم و با توان و افزایش نیرو به سمت اهداف برنامه ششم قدم‌های بلندی را برداریم.

وی گفت: آقای داودی تجربه زیادی در مدیریت مناطق مختلف راه‌آهن داشت و با توجه به تجربه و اثربخشی ایشان در توسعه بازرگانی راه‌آهن در سال‌های اخیر با همفکری برخی از دوستان به این نتیجه رسیدیم که این تغییر صورت گیرد و حتما بتوانیم از انرژی آقای محمدی هم در این مجموعه استفاده و مسیر برنامه ششم را با سرعت زیادی طی کنیم.

محمدزاده افزود: هر اقدامی که در راه‌آهن صورت می گیرد باید در جهت توسعه راه‌آهن قوی، چابک، پرسرعت و پر تلاشی باشد که از نظر مشاوران مختلفی استفاده می کنیم و استراتژی تدوین شده راه‌آهن باید با قوت بسیاری دنبال شود.

وی همچنین خواستار توسعه نیروی انسانی واستفاده از ظرفیت های موجود در کشور و شرکت راه‌آهن شد و گفت: هنگامی در راه‌آهن موفقیم که هر کاری را به شکل صحیح انجام دهیم و تبلور صحت عمل ما در ارتقای ایمنی است. بنابر این برنامه‌ریزی برای ارتقای ایمنی شبکه باید جزء برنامه همه مدیران به ویژه آقای داودی باشد.

مدیرعامل راه‌آهن توسعه اقتصاد یک کشور را بدون توجه به مخاطب جدی راه‌آهن یعنی بخش خصوصی ناممکن دانست و گفت: کار ما برای توسعه اقتصاد کشور است و یکی از اهداف ما در حوزه معاونت بازرگانی ، مشتری مداری و توجه به روان سازی و تسریع کار با بخش خصوصی است.

وی گفت : مدیریت بازار حمل و نقل ریلی و جلب مشارکت ذی نفعان و توسعه بازار حمل و نقل ریلی لازم است مورد توجه آقای داودی قرار گیرد.

مدیر عامل راه‌آهن با بیان اینکه قطارهای مسافری ما به مراکز استان‌ها به شکل منظم و برنامه‌ای با تاخیر در مبدا زیر یک دقیقه و تاخیر در مقصد کمتر از 40 دقیقه در حال حرکت هستند، گفت : ظرفیت بزرگی در اختیار داریم ولی استفاده نمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه از این نوع ظرفیت‌ها می توان به صورت جدی مانند همه راه‌آهن های دنیا استفاده کرد، افزود : این اقدام در اقتصاد ما بسیار نقش آفرین است و باید برای این موضوع تفکر و تلاش شود.

محمدزاده بحث حمل و نقل ریلی را بدون توجه به توجه به مفهوم لجستیک شکست خورده دانست و خاطرنشان کرد: باید برای رفع همه نیازهای مشتریان و تمام آنچه که از مبدا تا مقصد بار لازم است از همه امکاناتمان استفاده کنیم.

وی با اشاره به امکانات وسیع راه‌آهن در شهرهای کشور ابراز تاسف کرد: استفاده های خوبی نمی شود.

وی خواستار توجه مدیریت لجستیک در حوزه معاونت بهره‌برداری و سیر و حرکت شد و گفت: باید حمل و نقل ترکیبی مورد توجه قرار گیرد و اگر از آن غلفت شود و به عنوان یک استراتژی جدی در همه شقوق راه‌آهن به آن توجه نشود، نمی توانیم از آنچه که تاکنون در آن بودیم جدا شویم.

وی در ادامه به توسعه ترانزیت اشاره کرد و آن را موجب توسعه اقتصاد کشور دانست و یادور شد : راه‌آهن در این زمینه امکان نقش آفرینی بسیار دارد و شبکه موجود ما از امکانات زیادی برخوردار است.

لازم است ترانزیت به شکل جدی و مشخص و مانند یک بار برنامه‌ای در مبدا و مقصد مورد توجه قرار گیرد و اگر به بار ترانزیت نگاه روشن و برنامه‌ای داشته باشیم در اقتصاد شرکت نقش پررنگی را شاهد خواهیم بود.

وی ارزش افزوده بار ترانزیت را حداقل 5 برابر ارزش افزوده بار داخلی دانست و گفت: این امر توجه زیادی می طلبد.

مدیرعامل راه آهن بر استفاده از مفاهیم IT در حمل و نقل ریلی تاکید کرد و افزود: آیا در کشور به عنوان مثال اسنپ ریلی داریم؟ اگر در سایر کشورها مراجعه کنید می بینیم این موضوع بسیار روشن و جا افتاده است و حتما باید معاونت بازرگانی به استفاده از IT توجه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در نظام تعرفه باید اندیشه ما طوری باشد که ایجاد تشویق و هیجان برای افزایش درآمد و بار کند، تصریح کرد: استفاده کنندگان از شبکه راه‌آهن باید احساس کنند هر میزان از راه‌آهن استفاده کنند حتما امتیازات بیشتری دریافت خواهند کرد.

محمدزاده گفت: اگر نظام تعرفه تشویقی و روشن باشد و همه ذینفعان راه‌آهن از مزایا و منافع حمل و نقل بار منتفع شوند، حتما راه‌آهن بنگاه پرتلاش تر و پر سودتری خواهد شد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: امروز حواشی از سوی قدرتهای جهانی ایجاد می شود که درجهت مقابله با آن باید از تمام قدرت خود استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید امروز ما از دیروزمان بهترباشد، اظهار داشت: در سیاست‌های برنامه ششم در حوزه حمل و نقل مقام معظم رهبری فقط به حمل و نقل ریلی و بند 24 و 25 اشاره و بر اولویت بخش ریلی در حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن تاکید فرمودند، باید بیندیشیم که ایجاد این مزیت رقابتی چگونه است و برای آن چه برنامه‌هایی در دست داریم؟

در حمل بار رکورد بر جای گذاشتیم

معاون بهره‌برداری و سیر وحرکت پیشین راه‌آهن نیز در این مراسم با تشکر از حمایت‌ها وتشویق‌های محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن گفت: پارسال رکوردی را در راه‌آهن برجای گذاشتیم که حمل بار را از 35 میلیون تن به 40 میلیون تن رساندیم.

ابراهیم محمدی با اشاره به اینکه در سال۹۲، عملکرد واقعی ما به زیر30 ثانیه تاخیر از مبدا و تاخیر بار حدودی کمتر از 7 تا 8 دقیقه رسید، اظهار داشت : این دستاورد حاصل همکاری و همراهی همه دوستان در مناطق راه آهن بود.

وی گفت: در شش ماه نخست امسال در تناژ 15 تن کمتر از ۸.۵ در صد رشد داشته‌ایم و با توجه به اینکه ما در نیمه سال راه سخت‌تری در پیش داریم و روزها کوتاه تر می شود، باید به یکدیگر کمک کنیم به ویژه اینکه عملیات بازسازی راه آهن لرستان را نیز در دست داریم.

معاون بهره‌برداری و سیر وحرکت پیشین راه‌آهن با اشاره به اینکه اقای داودی از بدنه راه آهن است، خاطرنشان کرد: ایشان زحمات زیادی در یزد کشید و امیدواریم اقدامات موثر ایشان استمرار داشته باشد.

وی افزود: با جاده رقابت داریم و جلسات متعددی را با صاحبان بار برگزار کرده ایم و امیدواریم راه آهن به بالندگی و جایگاه خودش در حمل و نقل برسد.

محمدی همچنین ابراز امیدواری کرد با پیگیری موضوع بنادر خشک، توسعه بنادر لجستیک و ورود در بارهای خرد و توسعه بازار خرده، حمل بار سهم بیشتری در راه آهن داشته باشد.

در ادامه این مراسم، سید مصطفی داودی، معاون جدید بهره برداری سیرو حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم گفت: کار راه‌آهن بسیار سخت است و سپردن مجموعه راه‌آهن به دست یک راه‌آهنی اقدام مهم به شمار می رود.

سید مصطفی داودی با بیان اینکه پذیرفتن این مسئولیت بسیار سخت است، اظهار داشت : می دانیم که چه مجموعه‌ای را تحویل می‌گیریم و این مجموعه چه حساسیت‌هایی دارد و خروجی فعالیت های راه‌آهن باید از این حوزه خارج و عملکرد آن نشان داده شود.

همچنین در پایان این مراسم هدایایی به محمدی و داودی داده شد و محمد‌زاده مدیرعامل راه‌آهن با تشکر از زحمات ابراهیم محمدی ، داودی را به عنوان معاون بهره‌برداری سیرو حرکت جدید راه آهن جمهوری اسلامی معرفی کرد.

حمل و نقل ریلی باید به جایگاه واقعی برسد

معاون جدید بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن بر تلاش مضاعف مرکز و مناطق برای تحقق سهم 30 درصدی راه‌آهن از حمل بار کشور و اهداف افق 1400 تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، سیدمصطفی داودی در نخستین جلسه با مجموعه حوزه معاونت بهره‌برداری و سیرو حرکت با تاکید بر کسب سهم 195 میلیون تن بار در افق 1400 گفت : افزایش مطالعات و دستیابی به بازار های جدید و نیز تهیه گزارش جامع تغییرات منطقه ای و حوزه‌های بارگیری و نرخ تعرفه‌ها در اولویت است.

وی افزود: با ارائه نقشه راه از سوی مدیران کل حوزه، امیدواریم بزودی شاهد بهبود رویه های کنونی وگسترش ارتباطات روزآمد بین صاحبان بار در مرکز و مناطق راه آهن باشیم.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت تصریح کرد: رویکرد ما تلاش مکرر برای دستیابی به بالاترین جایگاه حمل بار در کشور است وامید می رود با کار گروهی به این هدف دست یابیم.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=901

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.