• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
0

راه‌آهن خواف–هرات مراودات ایران و افغانستان را افزایش می‌دهد

  • کد خبر : 30659
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
راه‌آهن خواف–هرات مراودات ایران و افغانستان را افزایش می‌دهد
نماینده نهبندان و سربیشه با تاکید بر اهمیت افتتاح قطعه سوم راه‌آهن خواف – هرات گفت: این خط آهن، امکان حمل کالاهای سنگین و حجیم را  فراهم می‌کند و در توسعه مراودات تجاری ایران و افغانستان تاثیرگذار است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، مصطفی نخعی با اشاره به افتتاح قطعه سوم راه‌آهن خواف – هرات در روزهای اینده گفت: راه‌آهن خواف – هرات باعث افزایش مبادلات تجاری ایران و افغانستان می‌شود. این مسیر برای حمل کالاهای سنگین و حجیم مقرون‌به ‌صرفه  است و امکان صادرات، واردات و ترانزیت انواع کالاها را به افغانستان تسهیل می‌کند.

نماینده نهبندان و سربیشه با بیان اینکه یکی از مبانی اصلی توسعه اقتصادی در هر کشوری تسهیل ارتباطات در حیطه راه آهن، جاده و خطوط هوایی است، خاطرنشان کرد: ارتباطات ریشه دار و قدیمی بین ایران و افغانستان وجود دارد، اما دو کشور از این فرصت  به خوبی استفاده نکرده‌اند و با افتتاح این مسیر می‌توان چشم انداز خوبی در این زمینه ترسیم کرد.

وی افزود:با افتتاح این خط آهن فرآورده‌های نفتی و اقلام مورد نیاز افغانستان به راحتی صادر می‌شود و ما می‌توانیم اقلام مورد نیاز خود را در بازار افغانستان تامین و با هزینه کمتری وارد کنیم.

نخعی گفت: توسعه اقتصاد افغانستان به امنیت این کشور کمک می‌کند  و در نتیجه این امنیت، کنترل خروج و ورود دولت افغانستان در مرزهایش بیشتر شده و همین باعث کاهش هزینه‌های ایران در حفاظت از مرزهای شرقی می‌شود.

وی با بیان اینکه این مسیر ریلی می‌تواند باعث رونق اقتصاد کشور به ویژه در استان‌های مرزی از جمله استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان شود، افزود: بدون شک ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی یکی از مؤلفه‌های مهم رونق اقتصادی، به ویژه در استان‌های شرقی کشور است.

نخعی گفت: توسعه زیر ساختهای حمل و نقل در استانهای شرقی این استان‌ها را تبدیل به کانون‌های فعال اقتصادی و پیوند دهنده روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با افغانستان و کشورهای آسیای میانه خواهد کرد. در عین حال نباید به این مرحله از پیشرفت زیرساخت‌ها بسنده شود و باید زمینه حضور فعالانه و هوشمندانه سایر بازیگران در این حوزه را فراهم کنیم.

وی گفت: پروژه ریلی خواف-هرات که قطعاتی از آن در خاک افغانستان است، بخشی از برنامه وسیع‌تر این کشور در توسعه خط آهن است که در نهایت تکمیل‌کننده بخشی از اتصال تمام ریلی چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران و سپس خلیج‌فارس و اروپا از مسیر کشورمان است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به سفر اخیر خود به افغانستان گفت: توجه به ظرفیتهای ارتباطی با افغانستان باید در دستور کار دولت قرار گیرد. نمایندگان مجلس سنا و شورای ملی افغانستان هم خواهان ارتباط بیشتری در حوزه تجارت با ایران هستند، زیرا دو کشور فرهنگ، زبان و تاریخ مشترک دارند.

نخعی با بیان اینکه ما نسبت به بقیه کشورها برای سرمایه گذاری در افغانستان ضعیف‌تر عمل کردیم اظهار داشت: راه آهن خواف- هرات می‌تواند یکی از زیرساخت‌های اصلی حوزه حمل و نقل باشد و باعث افزایش حجم مبادلات دو کشور شود و این شبکه زیرساخت مناسبی برای همکاری دو کشور در حوزه استخراج سنگ‌های معدنی است.

نخعی گفت: طرف افغانستانی علاقمند است که ایران علاوه بر بهره‌برداری خام از معادن، کارخانه‌هایی در بخش معدن در این کشور تاسیس کند. با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور و پیشرفت‌های مهندسی استخراج، ایران می‌تواند با حفظ منافع مشترک به توسعه و سرمایه گذاری در افغانستان اقدام کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: چهل سال جنگ باعث شده زیر ساختهای توسعه این کشور ضعیف باشید در این شرایط آنها انتظار دارند ما به عنوان کشور همسایه به این کشور کمک کنیم.

نماینده نهبندان و سربیشه همچنین گفت: علاوه بر راه آهن خواف- هرات، اجرای خط آهن ماهی رود در استان خراسان جنوبی به مرکز ولایت فراه هم در دست اقدام است. ۶۰ کیلومتر از این پروژه ۱۲۰ کیلومتری از سوی ایران کار شده و بقیه هم در دست اقدام است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با توجه به پیشرفت کشور در حوزه صادرات انرژی گفت: تا چند سال قبل کشور ما وارد کننده نفت گاز و بنزین بود و امروزه به صادر کننده بنزین تبدیل شده است و می‌تواند نیازهای افغانستان را تامین کند و باید در این زمینه تلاشهای بیشتری داشته باشیم.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30659

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.