• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

راه‌آهن «میانه-بستان‌آباد-تبریز» قطعه طلایی پازل ترانزیت ایران در کریدورهای بین‌المللی

  • کد خبر : 22333
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
راه‌آهن «میانه-بستان‌آباد-تبریز» قطعه طلایی پازل ترانزیت ایران در کریدورهای بین‌المللی
وزیر راه و شهرسازی گفت: «راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز» یکی از بخش‌های مهم کریدورهای ترانزیتی عبوری از ایران است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل ازخبرگزاری فارس ، محمد اسلامی با اشاره افتتاح فاز اول راه‌آهن میانه-تبریز حدفاصل میانه تا بستان‌آباد که با حضور رئیس جمهوری افتتاح می‌شود، اظهار داشت: ایران از نظر موقعیت سوق‌الجیشی با قرار گرفتن در چهارراه ترانزیتی جهان، مرکز و کانونی برای ترانزیت در کریدورهای بین‌المللی شمال-جنوب و شرق- غرب محسوب می‌شود.

وی افزود: امروزه رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه طرح‌های حمل‌ و نقلی واقع در کریدورهای حمل‌ و نقل بین‌المللی مورد استقبال کشورهای دیگر قرار گرفته است و رفت‌ و آمدهای مقامات ارشد کشورهای مختلف برای انجام مذاکرات دوجانبه آن را تصدیق می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «سه کریدور از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، از ایران عبور می‌کنند»، تصریح کرد: راه‌آهن میانه- تبریز یکی از بخش‌های مهم این کریدورهای بین‌المللی است که از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا می‌کند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، هدف از توسعه شبکه ریلی در شمال‌غرب کشور را ایجاد راندمان بیشتر برای جابه‌جایی بار و مسافر، اتصال به کشورهای همسایه ترکیه و آذربایجان و تسریع در فرآیند حمل بارهای ترانزیتی به اروپا از طریق کریدورهای بین‌المللی شرق به غرب عنوان کرد.

اسلامی در ادامه یادآور شد: راه‌آهن میانه‌-بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از راه‌آهن ۲۰۳ کیلومتری میانه-تبریز است که از ایستگاه موجود راه‌آهن در شهرستان میانه شروع‌ می‌شود و با عبور از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش، سپس به ایستگاه بستان‌آباد و در آینده به ایستگاه خاوران در شرق تبریز می‌رسد.

وی با اشاره به مزایای راه‌آهن میانه-تبریز به عنوان اولین مسیر دوخطه ریلی کشور بیان داشت: راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز باعث کاهش ۵.۵ ساعته زمان سفر و کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر ریلی از تبریز تا تهران، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر، کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخص‌های حمل‌و‌نقل ریلی می‌شود.

اسلامی خاطرنشان ساخت: البته ایستگاه خاوران پایان کار نیست و تدابیر لازم برای تامین منابع مالی مورد نیاز و اتصال این محور ریلی به ایستگاه‌های ائل‌گلی و تبریز اندیشیده شده است.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به تکمیل فاز دوم راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز به‌عنوان یکی از وعده‌های دولت تدبیر و امید در سال آینده، اذعان داشت: هدف دیگر وزارت راه و شهرسازی، اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی از ایستگاه بستان‌آباد است که هم‌اکنون این پروژه نیز در دست ساخت قرار دارد و با توجه به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در عملیات زیرسازی، تلاش می‌شود این پروژه نیز با وجود تمام محدودیت‌ها تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

اسلامی یادآور شد: تاکنون بالغ بر یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و در صورت به روز رسانی هزینه‌ها، ارزش این طرح ریلی به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان تبدیل می‌شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=22333

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.