• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

راه آهن همدان – سنندج ۴۸ درصد پیشرفت دارد

  • کد خبر : 29932
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
راه آهن همدان – سنندج ۴۸ درصد پیشرفت دارد
مدیرکل راه آهن منطقه یک کشور گفت: طرح راه آهن سنندج به همدان به طول ۱۵۱ کیلومتر هم اکنون از ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است در حالیکه ابتدای امسال ۳۴ درصد پیشرفت داشت که با ۶ ماه علمیات فشرده به این میزان پیشرفت رسیده است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، شاهین اسعد فامیان روز چهارشنبه در حاشیه بازدید معاون برنامه‌ریزی مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از راه آهن همدان – سنندج اظهار داشت: همچنین پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل پروژه نیز در ابتدای سال از ۶۵ درصد به ۷۸ درصد در پایان شهریور رسیده است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح مهم در قالب سه قطعه به پیمانکار واگذار شده است، یادآور شد پیشرفت فیزیکی زیرسازی قطعه اول از ابتدای سال از ۷۱ به ۸۱، قطعه دوم از ۴۲ به ۶۳ درصد رسیده و کار اجرای قطعه سوم نیز به اتمام رسیده است.

خطیبی با بیان اینکه تاکنون ۱۹ کیلومتر از این مسیر ریل گذاری شده است، اضافه کرد: ۵۰ کیلومتر دیگر نیز آماده ریل گذاری است و در صورت آغاز ریل گذاری مکانیزه در هر روز یک تا یک و نیم کیلومتر ریل گذاری خواهیم داشت.

وی افزود: دولت تدبیر و امید در دوسال گذشته   ۷۰۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه کرده و اتمام کلی آن نیازمند ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر است.

راه آهن همدان ـ سنندج در قالب طرح تهران – همدان – سنندج به طول ۴۲۰ کیلومتر بود که قسمت مربوط به کردستان پس از اتصال همدان به شبکه ریلی کشور شدت گرفت و از سال ۹۶ تاکنون ۹۰۰ میلیارد تومان به آن تخصیص یافته است.

قسمت سنندج – همدان این طرح از سال ۸۲ تعریف شد و طول آن ۱۵۱ کیلومتر بوده که ۶۰ کیلومتر آن در استان همدان و مابقی در کردستان است.

از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون در قانون بودجه سال ۹۶ و ۹۷ بخشی از اعتبارات این طرح تامین شد اما از سال ۹۸ عملیات اجرایی آن فعال تر شد و در ۲ سال گذشته ۷۴۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار مصوب شد.

این خط آهن شامل هفت ایستگاه، ۲۰ دهنه پل، ۲۹ تقاطع تعریف شده با ۶۴۰ متر طول بوده و در سه قطعه به پیمانکار واگذار شده است.
 قطعه اول این طرح ۶۵ کیلومتر طول، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم نیز ۳۰ کیلومتر طول دارد.

به گفته مسوولان استان کردستان،  ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته به پروژه راه‌آهن در ۲ سال شامل ۲۴۹ میلیارد تومان نقدی و ۱۰۰ میلیارد تومان از استاد خزانه است و مشکلی از لحاظ اعتبارات نقدی ندارد.

طول مسیر راه آهن تهران – همدان ۲۶۸ کیلومتر است که نوروز ۹۶ به بهره‌برداری رسید و اما ادامه مسیر (همدان – سنندج) ۱۵۰ کیلومتر است که عملیات زیرسازی قطعه یک و دو آن در حال اجراست اما عملیات زیرسازی قطعه سه به اتمام رسیده و در حال اجرای عملیات روسازی است.

 قرار است در قالب قطعه چهارم، راه‌آهن تا ورودی شهر سنندج نیز ادامه یابد و برای انجام آن جانمایی ایستگاه سنندج نیز مصوب شده است.
همچنین اتصال راه‌آهن همدان – سنندج به مرز باشماق نیز در حال بررسی است، اظهار داشت: این طرح به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده و قرار است تصمیم نهایی در وزارتخانه گرفته شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=29932

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.