• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

راه اندازی قطار تبریز – وان در صورت تامین امنیت از طرف ترکیه

  • کد خبر : 356
  • ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

0 (0) راه اندازی قطار تبریز – وان در صورت تامین امنیت از طرف ترکیه تبریز – ایرنا – مدیرکل راه آهن آذربایجان گفت: در صورت تامین امنیت از طرف ترکیه، قطار تبریز – وان مجدد راه اندازی می شود. شاپور ارصلانی مدیر کل راه آهن آذربایجان روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با […]

0
(0)

راه اندازی قطار تبریز – وان در صورت تامین امنیت از طرف ترکیه
تبریز – ایرنا – مدیرکل راه آهن آذربایجان گفت: در صورت تامین امنیت از طرف ترکیه، قطار تبریز – وان مجدد راه اندازی می شود. شاپور ارصلانی مدیر کل راه آهن آذربایجان روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با بیان اینکه شش ماه است که به دلیل نبود امنیت در مسیر تبریز – وان در سمت ترکیه، مسافری جابجا نمی شود، افزود: راه آهن آذربایجان اعلام آمادگی کرده که به محض تامین امنیت از طرف ترکیه، قطار مسافری تبریز – وان راه اندازی شود و منتظر اعلام کتبی طرف ترکیه ای هستیم.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راه آهن جمهوری اسلامی برای کشاندن مسافرت های جاده ای به سمت مسافرت ریلی اظهار کرد: برای تحقق این امر، راه آهن آذربایجان به دنبال توسعه قطارهای حومه ای و افزایش خدمات به مسافران است.
مدیرکل راه آهن آذربایجان یادآوری کرد: در این راستا هم اکنون قطار گردشگری تبریز – سلماس – مرز رازی راه اندازی شده و روزهای پنجشنبه و جمعه مسافران با این قطار بین مرزهای جمهوری اسلامی و ترکیه جابجا می شوند.
ارصلانی، طول مسیر تبریز – مرز رازی را 222 کیلومتر و قیمت بلیط این قطار را 250 هزار ریال اعلام کرد و ادامه داد: علاوه بر راه اندازی این قطار، برای راه اندازی قطار حومه ای دانشگاه آزاد اسلامی شبستر و منطقه ویژه اقتصادی ارس در صورت چارتر کردن این قطار اقدام شده است.
وی گفت: در صورت چارتر کردن 70 درصد از ظرفیت قطار در این مسیر به تعداد حدود 230 تا 250 نفر از سوی متقاضیان این قطار راه اندازی می شود.
مدیرکل راه آهن آذربایجان، میزان صادرات کالا از طریق این راه آهن به ترکیه را در نیمه نخست اول امسال 98 هزار تن اعلام کرد و گفت: میزان صادرات کالا در این مسیر در سال جاری بیش از دو برابر افزایش یافته به طوری که در نیمه اول سال گذشته 40 هزار و 700 تن کالا از طریق راه آهن منطقه آذربایجان به ترکیه صادر شده بود.
ارصلانی با اشاره به افت 60 درصدی واردات کالا از ترکیه در نیمه نخست امسال از طریق راه آهن آذربایجان نسبت به نیمه نخست سال گذشته افزود: در نیمه نخست امسال 3 هزار و 200 تن کالا وارده شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 8 هزار و 800 تن بود.
وی یادآوری کرد: ترانزیت کالا در نیمه نخست امسال از راه آهن منطقه آذربایجان 66 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و از 83 هزار تن به 139 هزار تن رسیده است.
مدیرکل راه آهن آذربایجان با بیان اینکه حجم کل مبادله از طریق این منطقه راه آهن به ترکیه در نیمه نخست امسال با 15 درصد رشد به 152 هزار و 500 تن رسیده است، گفت: این میزان در نیمه نخست سال گذشته 133 هزار و 500 تن بود.
ارصلانی افزود: با توجه به بازگشایی ایستگاه سلماس به عنوان ایستگاه باز بین المللی، پیش بینی می شود در نیمه دوم سال جاری حجم تبادل کالا از این منطقه با ترکیه حدود 30 درصد افزایش یابد.
وی همچنین با اشاره به برگزاری نشست مرزی اخیر بین مدیران کل راه‌آهن‌های اداره‌کل راه‌آهن آذربایجان و ناحیه 5 راه‌آهن مالاتیای ترکیه گفت: در این نشست مشترک، راه های تسهیل، ارتقاء و روانسازی حمل ‌و ‌نقل ریلی بین دو کشور، ترانزیت کالا و راهکارهای لازم برای توسعه آن و مسائل مابین راه‌آهن‌های دو ناحیه از جمله موانع موجود بر سر راه افزایش بار بررسی شد.
شاپور ارصلانی مدیر کل راه آهن آذربایجان و اوزیر اولکر مدیرکل راه‌آهن ناحیه 5 مالاتیا ترکیه در نشست روز سه شنبه و چهارشنبه خود با همدیگر ابراز امیدواری کردند با اقدام های خوب انجام شده شاهد افزایش در حمل و نقل ریلی بین دو کشور باشند.
نخستین خط راه آهن ایران یک قرن قبل در حد فاصل جلفا تبریز تا بندر شرفخانه دریاچه ارومیه توسط روس ها ساخته شد.
راه‌آهن آذربایجان از نواحی راه‌آهن ایران است و محورهای تبریز-تهران (تا ایستگاه مراغه)، تبریز- جلفا و تبریز- رازی که شامل 22ایستگاه با 471 کیلومتر خط اصلی و 500 کیلومتر خط فرعی است، محدوده این ناحیه را تشکیل می‌دهد.
راه‌آهن آذربایجان به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمت‌رسانی می‌کند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=356

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.