• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
4

ریل توسعه در مسیر جاده ابریشم

  • کد خبر : 31065
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
ریل توسعه در مسیر جاده ابریشم
شمارش معکوس برای بهره برداری از خط ریلی خواف- هرات آغاز شده است .
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از صدا وسیما ، فردا بهره برداری از ۱۴۰ کیلومترازمسیر ۲۲۵ کیلومتری راه‌آهن خواف  هرات با حضور روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان  به صورت ویدئو کنفرانس آغاز می شود.

این طرح درحالی به بهره برداری می رسد که چشم امید صاحبنظران و مسوولان سیاسی و اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان و حتی کشورهای منطقه به آن دوخته شده است.

خط آهن خواف – هرات یکی از طرحهای مهم در سطح ملی و منطقه ای و بسترساز تقویت جایگاه ترانزیت و توسعه مراودات بین ایران و افغانستان است.

اتصال راه آهن افغانستان به شبکه ریلی کشورمان از این جهت حائز اهمیت است که دسترسی کشور افغانستان را  به آبهای آزاد جهان بویژه اروپا  و از سویی صادرات کالاهای ایرانی را به این کشور تسهیل میکند و نقش زیادی در رونق تجارت و توسعه منطقه آسیای مرکزی خواهد داشت.

ساخت راه‌آهن خواف  هرات به طول  ۲۲۵ کیلومتر در تعهد کشورمان برای مشارکت در بازسازی افغانستان از سال ۸۶ در چهار قطعه آغاز شد، که ساخت سه قطعه آن تا ایستگاه روزنک افغانستان به طول ۱۴۰ کیلومتر با هزینه جمهوری اسلامی ایران و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اجرا شد و قطعه چهارم به طول ۶۵ کیلومتر از ایستگاه روزنک تا شهر هرات در تعهد کشور افغانستان است که هنوز ساخت آن آغاز نشده است.
  • فعال شدن راه ترانزیتی جدید

وزیر راه و شهرسازی گفت: با اتصال راه‌آهن خواف- هرات پیش بینی می شود  سالیانه سه میلیون تن کالا و۲۰۰ هزار مسافر دراین مسیر جابه جا شود.

ریل توسعه در مسیر جاده ابریشم

محمد اسلامی اعتبار هزینه شده برای ساخت خط ریلی خواف- هرات را چهار هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال عنوان کرد وافزود: با افزایش هزینه ها و نرخ امروزی این میزان ۱۸ هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

‌وی گفت: با بهره‌برداری از راه آهن خواف – هرات ، فرصت‌های بار و مسافر به مقصد افغانستان و از مبدا این کشور به سایر مقاصد ازجمله کشورهای همسایه و اروپایی همچون ترکیه و اقیانوس هند فراهم می‌شود و به این ترتیب یک راه جدید ترانزیتی برای ایران فعال خواهد شد.

  • دسترسی به آبهای آزاد و ارتباط با اروپا

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء  نیز راه‌آهن خواف – هرات را زمینه‌ساز توسعه تجاری ایران و افغانستان دانست و گفت: اقتصاد روبه رشد و ظرفیت بازار افغانستان، فرصت‌های صادراتی قابل‌توجهی برای کشورهای همسایه فراهم ساخته است و کشور ایران می‌تواند در این بین نقش بسزایی ایفا کند.

سعید محمد افزود: پروژه بین‌المللی راه‌آهن خواف – هرات با هدف اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران و با هدف دسترسی این کشور به آب‌های آزاد و تجارت بین‌المللی و همچنین ارتباط با کریدور شرقی- غربی و اروپا تعریف شده است.

ریل توسعه در مسیر جاده ابریشم

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفت: این خط آهن  به صورت یک خطه، بـا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است و خواف در خراسان رضوی را به هرات در غرب افغانستان متصل خواهد کرد.

 عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور نیز گفت: این طرح تنها به اتصال ریلی دو کشور ایران وافغانستان خلاصه نخواهد شد بلکه با پایان آن بخش مهمی از کریدور ریلی شرق به غرب را به طول حدود دو هزار کیلومتر شامل چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا تکمیل می‌کند.

  • توسعه پایدارو تحول در مرزهای کشور

سخنگوی وزارت امور خارجه هم تکمیل و راه اندازی راه آهن هرات- خواف را دستاوردی بزرگ و مهم برای دو کشورایران وافغانستان دانست.

سعید خطیب‌زاده گفت: این راه آهن  افغانستان را از طریق ایران به اروپا متصل می‌کند و بسیاری از مراودات ما در انتقال کالا برای بازرگانان را راحت‌تر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرزهای افغانستان و ایران کامیون‌های زیادی منتظر ورود می‌مانند و یا بعضا برای رفت و آمد دچار مشکل می‌شوند، افزود: این راه آهن تحولی در مرزهای ما بوجود خواهد آورد و می‌تواند زمینه‌ ساز توسعه پایدار در منطقه باشد.

افغانستان با برخورداری از ۹۳۰ کیلومتر مرز مشترک با ایران بیشترین کالا را بین کشورهای همسایه  به کشورمان صادر می کند. ایران هم اکنون بزرگترین شریک تجاری افغانستان محسوب می‌شود و حتی در شرایط کرونایی نیز مرزهای جمهوری اسلامی ایران به روی مبادلات تجاری با افغانستان باز است.

  • خراسان‌رضوی، بارانداز صادراتی منطقه

معاون توسعه تجارت سازمان صنعت و معدن خراسان‌رضوی نیز گفت: باتوجه‌به اینکه بیش از ۴۰درصد صادرات کشور به افغانستان از طریق مرزهای خراسان‌رضوی صورت می‌گیرد و حدود ۶۰درصد صادرات کالاهای تولیدی استان به این کشور است، همه این‌ها نشان از جایگاه ویژه و خاص افغانستان در حوزه تجارت و صادرات محصولات استان دارد.

ریل توسعه در مسیر جاده ابریشم

علی غفوری‌مقدم تاکید کرد: راه‌اندازی این خط‌آهن سبب تقویت جایگاه ترانزیت خراسان‌رضوی در منطقه می‌شود و استان ما را به بارانداز صادراتی منطقه تبدیل می‌کند.

براساس آمار سازمان تجارت جهانی، ایران یکی از مبادی بزرگ واردات کشور افغانستان در چند سال گذشته بوده است، به‌‌طوری‌که در سال۱۳۹۷ حجم تجارت بین دو کشور حدود سه میلیارد دلار بوده است که به باور کارشناسان ، تا یک دهه آینده این میزان از تبادلات بین دو کشور می‌تواند به حدود ۲۰ تا ۲۵میلیارد دلار در سال برسد و با توجه به تغییرات اقتصادی اخیر در صحنه بین المللی افتتاح این خط‌آهن می‌تواند نقش بسزایی در افزایش تبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران ایفا کند.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=31065

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.