• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

زیرسازی؛ آخرین اقدام پروژه راه‌آهن فارس-بوشهر تاکنون/ عمر دولت دوازدهم به اتصال ریلی “پایتخت انرژی ایران” کفاف می‌دهد؟

  • کد خبر : 30194
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷
زیرسازی؛ آخرین اقدام پروژه راه‌آهن فارس-بوشهر تاکنون/ عمر دولت دوازدهم به اتصال ریلی “پایتخت انرژی ایران” کفاف می‌دهد؟
وعده‌های چندین‌باره مسئولین دولت تدبیر و امید به مردم و این‌بار به مجمع نمایندگان استان بوشهر هم تاکنون به داد پروژه ریلی فارس-بوشهر نرسیده است؛ باید منتظر ماند و دید آیا دولت تدبیر و امید عمرش به تکمیل اتصال دو استان فارس و بوشهر به خط ریلی کشور کفاف می‌دهد یا این طرح نیز همانند سایر پروژه‌های بزرگ به دولت بعد واگذار می‌شود.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از سپاس؛ یکی از پروژه‌هایی که دولت تدبیر و امید در استان بوشهر خیلی تاکید بر اتمام آن داشت، راه‌آهن شیراز به بوشهر بود؛ بطوریکه در هر سفر مقامات دولتی و رئیس جمهوری به استان مصوباتی در این خصوص تصویب می‌شد.

این پروژه به طول ۴۵۰ کیلومتر که قطعه ۱۰ آن به طول ۲۵ کیلومتر به‌صورت یک‌خطه و عرض شش متر است که در کل طرح شش پل ساخته می‌شود و از این تعداد سه پل در قطعه ۱۰ قرار دارد.

قرار است پروژه راه‌آهن بتواند اتصال مرکز استان بوشهر به شبکه ریلی کشور، جابجایی سه میلیون تُن بار در سال اول بهره‌برداری و افزایش تا شش میلیون تن طی ۱۰ سال، جابجایی یک میلیون نفر مسافر در سال اول بهره‌برداری و افزایش تا دو میلیون نفر طی ۱۰ سال آینده و نیز رونق اقتصادی و اجتماعی استان را انجام دهد.

اتصال بندر بوشهر به شبکه سراسری راه آهن با هدف ایجاد حمل و نقل ترکیبی و ترانزیت کالا از این بندر و همچنین دسترسی مردم شریف استان بوشهر به مزایای راه آهن، طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی در بندر عسلویه و فراهم نمودن زمینه جذب سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی از اهداف ااین پروژه است.

گفتنی است: طول کل مسیر راه آهن از سمت شیرراز به بوشهر ۴۳۷ کیلومتر می باشد که به یازده قطعه اجرایی تقسیم شده است.

لازم به ذکر است حد فاصل کیلومتر ۰۰۰+۳۷۳ الی ۵۰۰+۳۹۸ در محدوده شهر اهرم عبور می کند.

ایستگاه اهرک به طول ۱۲۰۰ متر ۶۴۰+۳۸۸  _ ۸۴۰+۳۹۸ تا ۱۰۰۰ متر امکان جابه جایی به سمت بوشهر وجود دارد.

قطعه ۱۰ پروژه راه آهن شیراز به بوشهر در شهرستان تنگستان روز ۲۸ دی ماه سال ۱۳۹۷ توسط محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی وقت، به همراه استاندار و برخی نمایندگان مجلس وقت آغاز شد.

طبیعتا وعده‌های بی‌نتیجه توسط چهار نماینده پیشین استان بوشهر که سه تن از آنها به واسطه لیست امید و دیگری با لیست کارگزارانی‌ها وارد بهارستان شدند، پی در پی در گزارشات مختلف عملکرد خود اشاره‌ای به پیگیری این پروژه می‌زدند.

درحالی‌که مجموعه دولت تدبیر امید از پایین‌ترین سطح تا نهاد ریاست جمهوری با نمایندگان مذکور همراه بود، اما پروژه راه‌آهن به سرانجام نرسید.

با ورود چهار نماینده انقلابی به مجلس شورای اسلامی روزنه امیدی برای توسعه در استان بوشهر توسط مردم ایجاد و مطالبات یکی پس از دیگری در صحن علنی مجلس مطرح و از همان روزهای آغازین در دستور کار نمایند‌گان قرار گرفت.

برای تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر پیگیری مستمر خواهم کرد

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر بعداز پیگیری‌های متعدد از وزارت‌خانه‌های مروبطه در خصوص پروژه راه‌‌آهن شیراز به بوشهر از نزدیک روند پروژه را بررسی کرد.

جمیری در بازدید از پروژه راه‌آهن شیراز به بوشهر، گفت: برای تامین منابع مالی پروژه راه آهن بوشهر به شیراز تلاش‌هاو هماهنگی‌هایی انجام شده که در این راستا نشستی در مجلس با حضور استانداران بوشهر و فارس و  مسئولان و معاونان وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک‌ها برای شرکت در این پروژه به صورت کنسرسیوم انجام شد.

وی افزود: جرای این پروژه برای آحاد مردم در سراسر کشور منافع دارد که برای تکمیل آن باید تسریع شود چون همه  مردم و مسئولان نیازمند به این پروژه هستند. توجه به این پروژه و در اولویت قرار گرفتن آن از مطالبات مهم مردم است که باید به این مهم تحقق بخشیده شود تا بوق قطار بوشهر به شیراز به صدا درآید.

پیشرفت ۲۱٫۵ درصدی پروژه راه‌آهن شیراز به بوشهر

گراوند استاندار بوشهر در بازدید از پروژه راه آهن با اشاره به از افزایش طول راه آهن بوشهر – شیراز بیان کرد: مصوبه قبلی شورای اقتصاد طول راه آهن بوشهر شیراز ۲۵۰ کیلومتر تعیین شده بود که با پیگیری‌های انجام شده در دولت به ۴۵۰ کیلومتر افزایش یافت.

وی افزود: راه آهن بوشهر – شیراز را یکی از پروژه‌های حیاتی و مهم در استان بوشهر است. با وجود مشکلات و محدودیت‌های مالی با پیگیری‌های صورت گرفته روند این پروژه در دولت تدبیر و امید متوقف نشد که در این راستا از تعامل نمایندگان سابق استان بوشهر در مجلس قدردانی می‌شود.

استاندار بوشهر گفت:  پیشرفت فیزیکی قطعه ۱۰ پروژه راه آهن بوشهر –  شیراز را  ۲۱٫۵ درصد  است، مردم باید بدانند پروژه راه آهن بوشهر- شیراز در سخت‌ترین شرایط مالی کشور فعال است.

اجرای قطعه ۱۰ پروژه راه‌آهن شیراز به بوشهر در ۲۴ماه

مهرداد ستوده معاون عمرانی استاندار بوشهر در جریان بازدید نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی از پروژه در دست اجرای قطعه ۱۰ راه آهن بوشهر – فارس افزود: تلاش می‌شود با استفاده از ظرفیت‌های قانونی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، راه و شهرسازی و مجمع نمایندگان مجلس اعتبارات پروژه راه آهن بوشهر – فارس تامین و در قالب ماده ۵۶ مشکلات مالی این پروژه برطرف و روند اجرای آن تسریع شود.

ستوده ادامه داد: برای این پروژه به عنوان سخت ترین قطعه راه آهن بوشهر – فارس با ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که انتظار می‌رود با تعدیلی که صورت می‌گیرد به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه براساس برنامه زمان بندی، قطعه ۱۰ راه آهن بوشهر – شیراز باید در مدت ۲۴ ماه اجرایی شود، گفت: تجربه ثابت کرده با توجه به پیشتیانی صورت گرفته از پروژه‌های عمرانی ۸۰ تا ۹۰ درصد آنها  زودتر از جدول زمان بندی در این استان به انجام می‌رسند و با وجود سختی کار در این قطعه انتظار می‌رود این امر در این پروژه مهم نیز تکرار شود.

سهم دولت در افتتاح و بهره برداری پروژه‌های بزرگ، فقط برش روبان قرمز

با توجه به اینکه استان بوشهر و فارس در بسیاری از موضوعات که آورده اقتصادی برای کشور دارد، بخصوص حوزه صادرات و واردات سیفی جات و کالاهای اساسی، با هم در ارتباط هستند، تکمیل این پروژه می‌تواند در روند توسعه اقتصادی کشور بسیار موثر باشد.

به همین دلیل دولت تفکر اصلاحات برای کاهش مشکلات اقتصادی تکمیل برخی از پروژه های بزرگ را در دستور کار قرار می‌داد. اما ظاهرا دولت تدبیر و امید به جهت توجه به پروژه های بزرگ در سراسر کشور تردید داشته و دارد و هیچ برنامه منظمی برای تکمیل آن ندارد.

برخی پروژه های بزرگ که در کشور با قیچی مقامات دولتی روبان قرمز برش می خورد، توسط نیروهای جهادی و یا قرارگاه خاتم الانبیائ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اعتبارات داخلی به بهره برداری می رسد و دولت تدبیر و امید کمترین سهم در آن دارد.

حال با توجه به وعده های چند باره مسئولین دولت تدبیر و امید به مردم ، و این‌بار به مجمع نمایندگان استان بوشهر، باید منتظر ماند و دید آیا دولت تدبیر و امید که با شعار رفع مشکلات مردم و بازگشایی قفل اقتصاد، وارد کاخ ریاست جمهوری شد، آیا عمرش به تکمیل اتصال دو استان فارس و بوشهر به خط ریلی کشور کفاف می دهد یا همانند سایر پروژه های بزرگ به دولت بعد واگذار خواهد شد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30194

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.