• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

ساخت راه‌آهن رشت _ قزوین رویایی که رنگ واقعیت گرفت

  • کد خبر : 29348
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳
ساخت راه‌آهن رشت _ قزوین رویایی که رنگ واقعیت گرفت
دیر زمانی بود که ساکنان سرزمین باران و جنگل و دریا، رویای شنیدن سوت قطار را در سر می پروراندند؛ کودکانی که قد کشیدند و بزرگ شدند؛ اما این آرزو در زمان طفولیت فرزندانشان نیز محقق نشد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از فصل تجارت ، در سالیانی دراز با برآورده نشدن وعده ها، گل های امید رو به پژمردگی گذاشت؛ ولی دولت یازدهم و دوازدهم با تدبیر و اهتمامی استانی و ملی به رویاهای آنها جان تازه ای بخشید و سوت قطار در این دیار سبز نیز به گوش رسید.
راه آهن رشت – قزوین و در ادامه مسیر رشت – انزلی و آستارا فقط برای گیلوندان مهم نبود، این قطعه حلقه مفقوده در کریدور جنوب – شمال بود که حتی از لحاظ بین المللی حائز اهمیت است.
موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران در منطقه و ارتباط آن با آب های خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال، ایران را به یکی از مهمترین مسیرهای ترانزیتی بین المللی در منطقه تبدیل کرده است.
پروژه راه آهن رشت – انزلی- آستارا علاوه بر اتصال راه آهن قزوین- رشت به بنادر کاسپین منطقه آزاد، انزلی و آستارا باعث اتصال خط راه آهن جمهوری اسلامی ایران به راه آهن جمهوری آذربایجان، اروپا و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع ( cis ) می شود.
اجرای این پروژه، علاوه بر تکمیل شبکه حمل و نقلی کشور به عنوان یک شاهراه بین المللی و اتصال استان به شبکه ریلی کشور و کریدور ترانزیت بین المللی تمام ریلی شمال- جنوب منجر به اتصال شبکه ریلی دو کشور آذربایجان و ایران در مرز آستارا و ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازار مصرف بالای ۲۶۰ میلیونی کشورهای مشترک المنافع با سهولت فراهم می کند.
با بهره برداری از این طرح ها استان گیلان به عنوان درگاه استراتژیک حمل و نقل ریلی، جاده ای و ترکیبی می تواند، تاثیر قابل توجهی در توسعه گردشگری، ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه و مسیر شمال جنوب ایفا کند.
اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان، خط ریلی پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی را به هم وصل می کند که با این اتصال حمل بار در کریدور شمال جنوب از ۴۵ روز به ۲۰ روز کاهش پیدا می کند و راه نیز حدود دو هزار کیلومتر کوتاه می شود بنابراین یک اتفاق بزرگ در حمل و نقل ریلی محسوب می شود.
دولت یازدهم به منظور توسعه خطوط ریلی کشور، پنج طرح اولویت‌دار را با عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی کلید زد که اتصال پنج استان به شبکه ریلی اصلی‌ترین هدف آن بود و در این راستا، احداث خط آهن قزوین به رشت هم یکی از طرح ها محسوب می شد تا اتصال استان های گیلان و قزوین از طریق ریل هم ممکن شود.
ساخت پروژه راه آهن قزوین – رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در نیمه اسفند سال ۹۷ به بهره برداری رسید ِ، راه آهن قزوین – رشت به صورت یک خطه برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد.
همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
برای احداث راه آهن قزوین – رشت ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که در زمان بهره برداری با قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شد.
به گفته دست اندرکارانِ مسیر ریلی رشت- قزوین قابلیت جابجایی سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را دارد. پروژه ریلی گیلان از احداث خط آهن رشت- قزوین و ادامه آن در مسیر رشت- انزلی و کاسپین و رشت- آستارا یکی از اولویت های دولت یازدهم و دوازدهم محسوب می شود.

فصل تجارت


پروژه راه آهن رشت – قزوین، ابر پروژه ای از افتخارات مهندسی کشور
در همین ارتباط معاون وزیر راه و شهرسازی در زمان افتتاح و بهره برداری مسیر ریلی قزوین – رشت، این پروژه را ابر پروژه و از افتخارات مهندسی کشور عنوان و تصریح کرد: رشت به‌عنوان چهارمین مرکز استان در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی حوزه حمل‌ و نقل به شبکه ریلی متصل شد.
خیرالله خادمی افزود : این مسیر ریلی واقع در کریدور شمال- جنوب به‌عنوان یکی از فرصت‌های مهم اقتصادی ایران نه‌ تنها می‌تواند درآمد سرشاری از محل ترانزیت نصیب کشور کند، بلکه جایگاه سیاسی کشور را هم ارتقا خواهد داد.
خادمی ادامه داد:‌ این خط آهن با اتصال به آستارا و از آنجا به کشورهای آذربایجان و روسیه در نهایت به اروپا خواهد رسید که تأثیر مهمی در شبکه حمل‌ و نقل بین‌المللی دارد و مسیر انتقال بار از هند به اروپا را نصف و هزینه‌های حمل را نیز ۳۰درصد کاهش می‌دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی، استان گیلان را به‌عنوان یکی از کانون های گردشگری کشور معرفی کرد و اظهار داشت: با توجه به زیبایی‌های طبیعی مسیر این خط ریلی خود می‌تواند مقصد گردشگری باشد و با در نظر گرفتن شرایط، پیش‌بینی جابه‌جایی بار و مسافر بالایی از طریق این خط صورت می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت و حمل و نقل کشور گفت: راه‌آهن قزوین-رشت یک ابر پروژه عمرانی است که به لحاظ طول تونل‌ها و پل‌های خاص بزرگ‌ترین پروژه ریلی کشور محسوب می‌شود.

فصل تجارت


بهره برداری از ادامه پروژه ریلی گیلان موجب تحول در بخش جابجایی کالا و عواید ترانزیتی
معاون اقتصادی استاندار گیلان نیز با اشاره به اهمیت احداث راه آهن رشت- قزوین گفت: این مسیر ریلی نه تنها در سهولت در جابه جایی مسافر و جذب گردشگر موثر است بلکه اجرای ادامه آن در اقتصاد منطقه و کشور تاثیر گذار خواهد بود.
آرش فرزام صفت افزود: ادامه مسیر ریلی رشت به بندر انزلی- کاسپین و آستارا می تواند مسیر را کامل کند زیرا یکی از موضوعات مهم امروز اقتصاد جهانی، تجارت چندوجهی است چنانکه وقتی خط آهن به بنادر وصل می شود کالا به طور مستقیم به طور مثال از چین به بندر می آید و از آنجا با کشتی های رو رو می توانیم بار را به کشورهای CIS و دریای خزر حمل کنیم.
وی خاطر نشان کرد: حمل مستقیم کالا در حال حاضر مشکل بسیاری از کشورهاست که با تکمیل کریدور شمال- جنوب و ادامه آن به سمت انزلی و آستارا تحولی را در این زمینه شاهد خواهیم بود زیرا حمل کالا به صورت ریلی و مستقیم نفع اقتصادی را عاید این منطقه و کشورمان می کند.
وی با بیان اینکه همچنین بحث حمل و نقل ریلی موجب تسهیل در تردد گردشگران می شود، اظهار داشت: بدلیل زیبایی مسیر ریلی رشت – قزوین این امر موجب جذب گردشگران نیز می شود.
فرزام صفت این مسیر ریلی را از پیچیده ترین مسیرهای عمرانی خواند و گفت: این خط ریلی از مسیرهایی می گذشت که علاوه بر دشواری کار بدلیل احداث تونل های متعدد راه آهن را پر هزینه کرده بود ِ ضمن آنکه شرایط جوی استان گیلان نیز به گونه ای نیست که در تمامی سال بتوان کارهای عمرانی را بی وقفه انجام دادِ اما اعتبار مورد نیاز تخصیص یافت و این مسیر ریلی راه اندازی شد و ادامه آن نیز در حال انجام است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان خاطر نشان کرد: در حال حاضر منطقه آزاد برای مسیر ریلی رشت – انزلی مشارکت کرده و وزارت راه نیز در تامین مالی آن قول مساعد داده و برنامه ریزی کرده است تا سال آینده بتوانیم این مسیر را به بهره برداری برسانیم.؟
وی افزود: تنوع گیلان در بخش تولیدات، خدمات و پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در این زمینه به دلیل هم مرز بودن با یک کشور و همچنین وجود بنادر مختلف ارتباطی همچون کاسپین، انزلی و آستارا، خط ریلی آستارا – آستارا و بار انداز آن، راه اندازی شبکه ریلی قزوین – رشت و نیز جاده مناسب ترانزیتی؛ این استان را به شاهرگ حیاتی صادرات تبدیل کرده که از دیرباز نیز راه های ارتباطی و موقعیت های ارتباط ساز گیلان مورد توجه بوده است.

فصل تجارت


راه‌آهن رشت – قزوین شبکه ریلی موثری در توسعه کشور
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان نیز با اشاره به بهره‌برداری رسمی از خط ریلی رشت – قزوین با حضور رئیس‌جمهوری گفت: این پروژه در راستای توسعه ملی، بزرگترین و موثرترین شبکه ریلی ایران بوده که در راستای برنامه‌ریزی دولت برای اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی کشور اجرایی شده است.
ماکان پدرام با اشاره به اینکه راه‌آهن گیلان در سال ۱۳۸۵ شروع و در سال ۱۳۹۷ به اتمام رسید، افزود: این پروژه به طول ۱۶۱ کیلومتر با ریل‌گذاری ۱۸۵ کیلومتر اجرا شد.
وی خاطرنشان کرد: این مسیر ریلی از لحاظ محل اجرایی و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی کارهای مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی است که طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال – جنوب کشور در این مسیر واقع است.
اما این مسیر باید تا آستارا ادامه یابد و کار با وجود همه مشکلات و محدودیت ها و تنگناها در دست انجام است.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی گیلان ادامه خط آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا، از ایستگاه رشت به‌ دو شاخه رشت – انزلی به طول ۴۰ کیلومتر و نیز رشت – آستارا به طول ۱۷۰ کیلومتر تقسیم می شود که با تکمیل آنها، بنادر گیلان به شبکه ریلی کشور متصل می شود ضمن آنکه کریدور شمال – جنوب به جمهوری آذربایجان و نیز اروپا وصل و تبادل کالا در این مسیر بین المللی انجام می شود.
پدرام با بیان اینکه ۴۰ کیلومتر از مسیر ریلی راه آهن رشت- قزوین پل های تک پایه است که در ایمن کردن آن موثر است، خاطرنشان کرد: در زمان اجرای پروژه راه آهن قزوین – رشت برای بالغ بر یک هزار و ۶۴۰ نفر اشتغالزایی شد.
وی تصریح کرد: در زمان افتتاح راه آهن رشت – قزوین بین وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) تفاهم نامه ای بسته شد که بر اساس آن این قرارگاه ۱۵ درصد احداث مسیر رشت – آستارا را انجام دهد.
پدرام با بیان اینکه بر همین اساس دو کارگاه یکی در صومعه سرا و ویزنه آستارا تجهیز شده است، ادامه داد: در حال حاضر ۶ کیلومتر از مسیر رشت- آستارا آزاد سازی شده است و در حال خاکریزی هستند.

فصل تجارت


حمل روزانه حدود یک و ۵۰۰ متر مکعب مصالح از طریق خط ریلی قزوین- رشت برای ادامه پروژه ریلی گیلان
در همین ارتباط مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه استان گیلان گفت: پروژه راه آهن قزوین- رشت پس از ۱۴ سال در دولت دوازدهم در نیمه اسفند ماه سال ۹۷ به بهره برداری رسید.
پردل نژاد با بیان اینکه برای بهره برداری از این پروژه یک هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است؛ افزود: در صورتی که با به روز رسانی اعتبار هزینه شده اجرای پروژه طی ۱۴ سال، ارزش آن در زمان پایان ساخت چندین برابر آن هزینه بود.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار برای عبور و احداث راه آهن، رشته کوه البرز شکافته شد؛ تصریح کرد: ۳۰ درصد مسیر ریلی قزوین- رشت کوهستان شدید، ۲۰ درصد کوهستان و ۵۰ درصد نیز در مناطق تپه ماهور است.
وی اضافه کرد: این مسیر ریلی دارای ۹ کیلومتر پل خاص و بزرگ است که بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک و نیم کیلومتر روی سد منجیل است؛ ضمن آنکه پل شاهرود نیز از تیپ پل های قدیمی اما با طراحی جدید در مسیر راه آهن قزوین- رشت قرار گرفته است.
مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه استان گیلان افزود: پل راه آهن دو خطه به دهانه یکصد متری از دیگر ویژگی های خاص این مسیر ریلی است.
وی همچنین به حدود ۲۲ کیلومتر احداث تونل با حدود تعداد ۶۰ تونل در این مسیر اشاره و بیان کرد: رشته کوه البرز بدلیل بافت جوانش، خطر ریزش را همچون ریزش کوه در فیروز کوه و لوشان بیشتر دارد؛ از این رو در زمان احداث، بدلیل ریزش های هنگام حفر تونل هاو ضرورت ایمن سازی، کار را با دشواری دو چندان روبرو می کرد.
وی با اشاره به ادامه این مسیر ریلی به سمت بندر انزلی اظهار داشت: این مسیر با ۴۰ کیلومتر طول، انشعاب ۹٫۵ کیلومتری به سمت منطقه آزاد دارد.
پردل نژاد در مجموع پیشرفت پروژه ریلی رشت – انزلی را در حال حاضر ۳۰ درصد عنوان و اظهار کرد: تملک این مسیر انجام شده است.
وی یکی از دشواری های انجام این پروژه را تامین مصالح عنوان و بیان کرد: با مساعدت مسولان استان استفاده از ماسه بادی حاصل از لایروبی کانال بندرگاه انزلی و استفاده از مخزن ساخت شفارود برای کمک به تامین بخشی از مصالح این پروژه پیش بینی شده است.
وی با اشاره به ساخت بار انداز مخصوص در ایستگاه رشت گفت: از سه ماه قبل حمل تامین بخش دیگری از مصالح از مناطق مستعد کشور و از مناطقی همچون رودبار، لوشان و کوهین توسط خط ریلی قزوین -رشت انجام می شود.
پردل نژاد با بیان اینکه آوردن یک محموله بار مصالح توسط قطار معادل آوردن حمل این بار از طریق یکصد کمپرسی است، تصریح کرد: روزانه حدود یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ متر مکعب مصالح از طریق خط ریلی قزوین- رشت برای ادامه پروژه ریلی گیلان آورده می شود.
وی سرعت بخشی در حمل بار به مقصد، کاهش ترافیک جاده ای و آلودگی هوا و جلوگیری از خطرات احتمالی سوانح رانندگی را از جمله مزیت های راه اندازی خط ریلی رشت- قزوین عنوان کرد.
مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه استان گیلان خاطر نشان کرد: وقتی حلقه مفقوده کریدور جنوب- شمال به اتمام برسد این خط ریلی در بحث ترانزیت نقش مهمی دارد.
استاندار گیلان هم در جلسه اخیر خود پیرامون بررسی روند پیشرفت فیزیکی و مسائل و مشکلات مربوط به راهآهن رشت – انزلی با تاکید بر لزوم پی گیری مستمر تشریفات اداری و رفع سریع موانع پیشرفت پروژه راه آهن رشت – انزلی گفت: هیچ تأخیر و تعللی در اجرای این طرح مهم قابل قبول نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ ارسلان زارع در جلسه بررسی روند پیشرفت فیزیکی و مسائل و مشکلات مربوط به راه آهن رشت – انزلی، به اهمیت و جایگاه این خط ریلی در روند توسعه کشور اشاره و اظهار کرد: پروژه راه آهن رشت – انزلی علاوه بر اینکه در حوزه حمل و نقل بار و مسافر استان اهمیت دارد؛ در صادرات و واردات کشور و ترانزیت کالا نیز بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه با راه اندازی این خط ریلی۱۰ میلیون تن بر ظرفیت حمل و نقل کشور افزوده می‌شود، ادامه داد: راه آهن رشت – انزلی از مهم ترین پروژه های ریلی کشور است که می تواند کشورهای شمالی و اروپایی را به شبه قاره هند متصل کند.
زارع با اشاره به پیگیری های مستمر رییس جمهوری، این پروژه را تکمیل کننده کریدور شمال – جنوب و مهم ترین پروژه اقتصاد مقاومتی استان ذکر و تاکید کرد هیچ گونه تأخیری در اجرای آن قابل قبول نیست.
استاندار گیلان به وجود برخی تنگناهای اعتباری در اجرای پروژه های عمرانی اشاره و اضافه کرد: برای تکمیل راه آهن رشت – انزلی از آغازین روزهای سال‌جاری تزریق اعتبارات لازم صورت گرفت.
وی با یادآوری اینکه امروز کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد؛ شاخصه مدیر جهادی را شتاب بخشی برای پیشبرد امور خواند و بر ضرورت تسریع در روند اجرای پروژه و پاسخگویی دستگاه ها به استعلامهای مرتبط تاکید و تصریح کرد: لازم است در خصوص جابجایی تاسیسات در مسیر اجرای پروژه و خدمت رسانی هرچه بهتر، با جدیت گام برداشته شود.
زارع با بیان اینکه نباید کمبود مصالح، روند اجرای فعالیت ها را تحت تاثیر قرار دهد، متذکر شد: از پیمانکاران این پروژه انتظار دارم با افزایش ماشین آلات راهسازی و مدیریت منابع، نسبت به شتاب بخشی فعالیت ها اقدام کنند.
وی همچنین با تاکید بر لزوم پیگیری مستمر تشریفات اداری و گزارش دهی هفتگی خاطر نشان کرد: در این راستا، مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط با پروژه و پیمانکاران باید گزارش های خود را در بازه زمانی هر هفته، به معاونت عمرانی استانداری ارائه دهند.
در واقع تکمیل این پروژه مزیت های زیادی بسیاری نه تنها برای استان که برای کشور دارد و می تواند به توسعه بیانجامد از این رو تکمیل آن اهمیت ویژه ای دارد.

فصل تجارت


حمل دو میلیون و ۲۷۴ هزار و ۸۶۷ تن کالا توسط راه آهن شمال ۲ از بدو تاسیس تا کنون
مدیرکل راه آهن شمال ۲ با اشاره به افتتاح پروژه راه آهن قزوین – رشت در نیمه اسفندماه سال ۹۷ توسط رییس جمهوری گفت: با پیوستن استان گیلان به شبکه سراسری راه آهن جمهوری اسلامی ایران، اداره کل راه آهن شمال ۲ تشکیل و وظیفه خود را در راستای جابه جایی بار و مسافر آغاز کرد.
غلامحسین ولدی افزود: راه آهن شمال ۲ از بدو تاسیس تا اول مرداد امسال دو میلیون و ۲۷۴ هزار و ۸۶۷ تن کالا را حمل کرده است.
وی ادامه داد: این میزان بار توسط ۳۷ هزار و ۹۱۴ دستگاه واگن حمل شده که اگر به صورت متوسط ظرفیت هر واگن را ۶۰ تن در نظر بگیریم ناوگان باری راه آهن شمال ۲ موفق به حذف تقریبا ۱۱۳ هزار و ۷۴۲ دستگاه تریلی از سطح ها جاده ها شده است.
حذف ۱۱۲ هزار خودرو در سطح جاده های استان
به گفته ولدی؛ همچنین در این بازه زمانی ۳۳۶ هزار نفر مسافر توسط ناوگان مسافری راه آهن شمال ۲ جابه‌جا شده اند که اگر به طور میانگین سرنشینان هر خودرو را سه نفر در نظر بگیریم، ناوگان مسافری این اداره کل موفق به حذف ۱۱۲ هزار خودرو سواری از سطح جاده ها شده است.
وی با بیان اینکه میزان مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل ریلی یک هفتم ناوگان حمل و نقل جاده ای است، اظهار داشت: این میزان حمل بار و جابه جایی مسافر توسط ناوگان راه آهن شمال ۲ موجب صرفه جویی میزان قابل توجهی در زمینه سوخت های فسیلی شده که این امر نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد.
ولدی همچنین خاطرنشان کرد: احتمال بروز سوانح ریلی یک بیستم ناوگان حمل و نقل جاده ای است، به همین خاطر ایمنی، برند راه آهن محسوب می شود.
وی افزود: راه آهن شمال ۲ در زمینه جابه جایی بار تعامل خوبی با صنایع فولاد، تولیدی های دام و طیور و شرکت های راه سازی داشته، به طوری که محصولات و مواد اولیه این صنایع در حال انتقال است و ظرفیت مناسبی برای تامین مصالح مورد نیاز پروژه راه آهن رشت – انزلی، رشت – آستارا و سایر پروژه های راه سازی از مبدا لوشان و منجیل به مقصد رشت و توابع را داراست.
وی با اشاره به حمل مصالح پروژه ریلی رشت_ انزلی توسط مسیر ریلی قزوین_ رشت نیز بیان کرد: از بدو راه اندازی خط آهن قزوین – رشت به طور تقریبی بیش از ۱۵۴ هزار تن مصالح راه سازی مورد نیاز پروژه راه آهن رشت _ انزلی و سایر پروژه های راهسازی، تقریبا ۵۵ هزار تن آهن آلات و شمش فولاد و بیش از ۶۰ هزار تن نهاده های دامی توسط ناوگان ریلی در ایستگاه راه آهن رشت تخلیه شده است.
مدیرکل راه آهن شمال ۲ خاطر نشان کرد: مقرون به صرفه بودن حمل کالا توسط ناوگان ریلی می تواند در زمینه رشد و جهش تولید مد نظر مقام معظم رهبری نقش شایانی را ایفا کند.

فصل تجارت


حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین گام ها در توسعه گردشگری است
گیلان همچنین به علت جاذبه های طبیعی_فرهنگی، استانی گردشگری است و حمل ونقل ریلی می تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.
رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان گفت: حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین گام ها در توسعه منظرگردی برای گردشگری پایدار در استان است.
همایون کاوه کاهش آلودگی های محیطی و دسترسی ساده تر و ارزان تر برای دیدار از جاذبه های گردشگری طبیعت محور گیلان را از مهمترین دستاوردهای اتصال راه آهن به استان عنوان کرد.
وی ادامه داد: خط ریلی علاوه بر اینکه خطرات مسافرت جاده ای برای گردشگران را کاهش می دهد؛ امکان بهره مندی مسافران از منظره های طبیعی استان بدون دست اندازی و یا ایجاد آلودگی در محیط شکننده و طبیعت آسیب پذیر گیلان را نیز فراهم می سازد.
وی ادامه داد: حمل و نقل جاده ای آلودگی های محیطی فراوانی را در مسیر ایجاد می کند از این رو توسعه حمل و نقل ریلی برای توسعه گردشگری، اقدامی وزین و محوری برای توسعه پایدار استان است.
کاوه، گردشگری طبیعت محور با دیدگاه توسعه پایدار را از بحث های روز برای توسعه اقتصاد گردشگری پاک گیلان ذکر و خاطرنشان کرد: استان مزیت های ارزنده ای برای گردشگری پاک دارد و یکی از این حوزه ها موسوم به زمین منظرگردی (ژئوتوریسم) است که امکان مسافرت و بهره مندی از مناظر طبیعی و زمین را بدون آسیب رساندن به طبیعت و در زمان بسیار کوتاهی فراهم می کند.
راه آهن رشت- قزوین در حال حاضر در دو مسیر رشت – تهران و رشت- مشهد فعال است ِ اگرچه آرزوی دیرینه شهروندان این دیار جامه عمل پوشید اما مردم گیلان زمین در انتظار تکمیل این مسیر و رهاوردهای اقتصادی این راه آهن در این منطقه نیز هستند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=29348

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.