• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

ساخت مترو یا حفظ محیط‌زیست؛ آیا پردیس در دوراهی است؟

  • کد خبر : 31678
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
ساخت مترو یا حفظ محیط‌زیست؛ آیا پردیس در دوراهی است؟
بیش از ۸۵ درصد از مساحت پردیس در پهنه محیط‌زیست قرار گرفته و این شرایط، ضوابط خاصی نیز برای توسعه صنعتی و اقتصادی می‌طلبد؛ چالشی که گفته می‌شود این بار دامن متروی این شهرستان را گرفته است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، مترو تهران – پردیس به طول ۲۴ کیلومتر با گذشت ۱۱ ماه از امضای تفاهم‌نامه آن منتظر تصویب در کمیسیون اصلی اقتصادی دولت است و طولانی شدن این فرآیند باعث شده تا زمزمه‌هایی درباره مشکلات زیست محیطی آن مطرح شود.

در همین ارتباط و به تازگی ادعاهایی مبنی بر اینکه مترو پردیس برای رودخانه جاجرود ایجاد آلودگی می کند، در فضای مجازی مطرح شده است که برخی این موضوع را به جابه جایی تعدادی از درختان منطقه برای اجرای پل این رودخانه و نصب دستگاه حفاری مربوط می‌دانند.

در این خصوص مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل استانداری تهران گفته است: اداره کل منابع طبیعی استان با مسیر عبوری قطار تهران پردیس موافقت دارد.

محمدعلی صحرایی اضافه کرد: محیط زیست اعلام کرده که در مورد اراضی تحت مالکیت مشکلی ندارد و در مورد سایر اشخاص و اراضی واگذار شده قبلی به غیر، تا ۲ هفته آینده نقشه نهایی را به فرماندار شهرستان تحویل می دهد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پردیس نیز با بیان اینکه مترو به محیط زیست ضرر نمی زند، اظهار داشت: اما ساخت مترو مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست را هنوز دریافت نکرده است.

«عزیز میکائیلی» به خبرنگار ایرنا گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با کلیات طرح و ضرورت انجام طرح موافق است اما تا زمانی که نواقص موجود با بازنگری طرح مرتفع نشود مجوزی برای ساخت داده نخواهد شد.

وی گفت: بر اساس نامه صادره، سازمان اعلام کرده تا زمانی که نواقص موجود مرتفع نشود سازمان مخالف آغاز پروژه است و در صورت انجام دستگاه‌های نظارتی و بازرسی ورود خواهند کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پردیس با اشاره به مشکلات ساخت مترو برای رودخانه جاجرود، گفت: جاجرود در پهنه حفاظتی قرار گرفته است، ساخت مترو بر روی آب رودخانه تاثیر می گذارد و حریم بستر را نیز تخریب می کند.

وی ادامه داد: اصلاح طرح در منطقه جاجرود ضرورت دارد و پروژه باید پیوست زیست محیطی داشته باشد تا قابلیت اجرایی پیدا کند.

مطالعات احداث مترو از حدود هشت سال قبل آغاز شد تا اینکه اسفندماه سال گذشته تفاهم نامه احداث مترو پردیس بین شرکت عمران شهرهای جدید و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به امضا رسید تا ظرف ۳۰ ماه پس از دریافت مصوبه دولت و با هزینه چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عملیاتی شود.

مترو تهران  ـ  پردیس در واقع ادامه خط ۲ مترو تهران است که هم اکنون ایستگاه فرهنگسرای اشراق تهران‌پارس در انتهای آن قرار دارد.

طول خط مترو تهران  ـ  پردیس ۲۴ کیلومتر است که ۹ کیلومتر تونل دارد و بر اساس طراحی انجام شده، این تونل ۲ قلو بوده و باید ۱۸ کیلومتر حفاری انجام گیرد و در مسیر، پل‌های بزرگ و با ارتفاع زیاد احداث خواهد شد.

قطار برقی پردیس به کلان‌شهر تهران از جنوب فاز سه شهر جدید پردیس و در مرز شهر بومهن شروع می شود.

پس از طی حدود چهار کیلومتر به ایستگاه میانی در شمال تقاطع دره بهشت فاز هشت این شهر می رسد و با طی ٢٠ کیلومتر به ایستگاه پایانه جدید شرق در انتهای خط ٢ مترو کلان‌شهر تهران متصل  می‌شود.

بر اساس تفاهم نامه عمران و قرارگاه خاتم، مقرر شده که ۳۰ درصد منابع مالی اجرای پروژه توسط قرارگاه خاتم الانبیا(ص) و ۷۰ درصد توسط دولت از طریق منابع عمومی و منابع شرکت عمران شهرهای جدید تأمین شود.

بسیاری از مردم شهرستان پردیس در انتظار ساخت و بهره برداری از مترو هستند تا تردد آسانتر و ارزان تری به پایتخت داشته باشند.

آنها در حال حاضر از آزاد راه تهران – پردیس با پرداخت هزینه ای که دائم در حال افزایش است، جاده نامناسب قدیم جاجرود، تاکسی‌های خطی با هزینه بالا و اتوبوس های ارزان شهرداری پردیس به تهران تردد دارند و در این راستا، راه اندازی مترو مشکلات بسیاری را  رفع و حل خواهد کرد.

فرماندار شهرستان پردیس با تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه مترو تهران – پردیس، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های مهم شهرستان بحث حمل و نقل ریلی است و با توجه به حجم ترافیک موجود در مسیر مواصلاتی تهران پردیس، تسریع اجرای پروژه ضرورت دارد.

«عبدالعظیم رضایی» با بیان اینکه بهره مندی ساکنان ۲ شهر پردیس و بومهن در جانمایی ایستگاه های مترو در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: ایستگاه اول شرق تهران انتهای خط فرهنگسرا، ایستگاه دوم در محدوده عوارضی آزادراه تهران پردیس و ایستگاه پایانی بعد از پارک علم و فناوری در نظر گرفته شده است تا مردم شهرهای یاد شده از خدمات مترو استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شرکت عمران پردیس منابع ریالی لازم برای اجرای پروژه را پیش بینی کرده است، اظهار داشت: مشکلی برای تأمین منابع مالی پروژه عظیم مترو در شهرستان پردیس وجود ندارد.

رضایب اضافه کرد: کارهای مطالعاتی مورد نیاز نیز انجام و چند قسمت برای اجرا و با توجه به توپوگرافی منطقه در طی مسیر مترو چند تونل و تعدادی پل پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز با بیان اینکه متروی تهران – پردیس مهمترین پروژه مترو در کشور خواهد بود، گفت: عملیات تجهیز کارگاه این طرح به پایان رسیده و آمادگی آغاز عملیات اجرایی مترو را بی درنگ پس از دریافت مصوبه دولت به شکل مشارکتی داریم.

«مهدی هدایت» با اشاره به جزئیات اجرای پروژه اظهار داشت: مترو تهران – پردیس به عنوان شاخص ترین پروژه ریلی کشور با حدود ۳۸ کیلومتر تونل، یک پل به ارتفاع ۷۰ متر و طول ۷۵۰ متر و چهار کیلومتر مسیر روباز، حدود ۱۸ کیلومتر تونل و یک کیلومتر پل دارد.

وی با بیان اینکه دستگاه تی.بی.ام ( حفاری تونل) توسط قرارگاه خاتم الانبیا(ص) تامین شده و آماده برای شروع کار است، اظهار داشت: با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه این پروژه یکی از خاص ترین طرح های ریلی کشور به شمار می رود که تمام طول مسیر به جز محدوده جاجرود به صورت تونل خواهد بود و تجهیزات مورد نیاز تامین شده است.

«حبیب اله طاهرخانی» معاون وزیر راه و شهرسازی نیز پیشتر با اشاره به مراحل اجرای پروژه مترو پردیس – تهران در آبان ماه سالجاری اظهار داشت: مطالعات امکان سنجی مسیر، شامل نقشه های اجرایی به صورت کامل انجام شده است و در بودجه سنواتی نیز به صورت مشارکتی اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این چارچوب فرآیند مذاکرات و تعیین برآوردها و چارچوب مشارکت در سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است و به زودی مصوبه هیات وزیران گرفته خواهد شد تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.

مطالعات احداث این مترو از هشت سال گذشته آغاز شد و در اسفند ماه سال گذشته امضای تفاهم نامه ساخت مترو، خبر خوبی برای افزایش رفاه ساکنان این شهر جدید بود.

مردم پردیس چشم انتظار راه اندازی مترو و بهره مندی از تردد ارزان و آسان برای خلاصی از هزینه بالای تردد روزانه به شهر تهران هستند و در این میان نباید فراموش کرد که محیط زییت نباید قربانی توسعه اقتصادی و رفاه بیشتر شود.

شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد و پس از ساخت ۸۲ هزار واحد مسکن مهر و بارگزاری کامل جمعیتی به ۷۰۰هزار نفر خواهد رسید.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=31678

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.