• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

ساخت ٣ هزار و ۴٠٠ کیلومتر طرح ریلی جدید در کشور

  • کد خبر : 30830
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۱
ساخت ٣ هزار و ۴٠٠ کیلومتر طرح ریلی جدید در کشور
هفت پروژه ریلی اولویت‌دار با نام پروژه‌های ریلی جهش تولید به طول حدود سه هزار و ٤٠٠ کیلومتر تا پایان امسال و سال آینده تکمیل می‌شود که از میان آنها، پروژه خواف- هرات به مرحله راه‌اندازی رسیده و بقیه طرح‌ها نیز پیشرفت بالای ۵۰ درصد دارند.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایران اکونومیست، یکی از هفت پروژه جهش تولید در بخش ریلی، راه‌آهن خواف-هرات است که تا چند هفته دیگر با حضور روسای جمهوری دو کشور ایران و افغانستان به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح می‌شود.

قبل از بهره‌برداری رسمی این خط آهن یک مرحله تست باری آن طی همین هفته انجام می شود و اولین ارسال محموله ریلی به افغانستان به صورت آزمایشی تا چند روز آینده انجام خواهد شد.

خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی پیش تر اعلام کرده بود این خط ریلی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته که ارزش روز آن به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. سال شروع ساخت این پروژه در دهه ٨٠ است و به همین دلیل معادل نرخ روز تفاوت قیمت ساخت آن چشمگیر است. ۷۸ کیلومتر این مسیر در خاک کشورمان و حدود ۶۰ کیلومتر در خاک افغانستان است.

با افتتاح این مسیر ریلی، افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به همه بنادر جنوبی متصل می‌شود ضمن اینکه قرار است این خط ریلی پس از هرات به مزار شریف و در نهایت ازبکستان متصل سود کهً باعث می شود ارتباط راه آهن ایران از این طریق با ازبکستان و پس از آن چین برقرار شود.

اکنون ۳۴۰۰ کیلومتر خط آهن جدید در قالب پروژه های اولویت دار در دست اجرا است که اولین آن راه‌آهن خواف ـ هرات است که زمان افتتاح رسمی آن در آذرماه اعلام شده است.

۱۳ هزار و ۹۵۴ کیلومتر خط ریلی در دست بهره‌برداری وجود دارد و همچنین میزان سه هزار و ۳۵۳ کیلومتر خط ریلی در دست احداث و ۶ هزار و ۳۱۲ کیلومتر خط ریلی در دست مطالعه وجود دارد.

تا پاین امسال و سال آینده ۷ پروژه ریلی به بهره برداری می رسد که با تکمیل آنها، برخی حلقه های مفقوده کریدورهای ترانزیتی رفع می شود.

پروژه های ریلی دارای پیشرفت بالای ۵۰ درصد

علاوه بر راه آهن خواف- هرات که به مرحله راه‌اندازی رسیده، طرح‌های دیگر ریلی نیز وجود دارند که دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد هستند.

یکی از مهمترین طرح‌ها، راه‌آهن چابهار- زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر است که با اعتبار ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان به عنوان ابرپروژه ریلی کشور حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ریل گذاری این خط آهن از دو طرف (چابهار و زاهدان) با ریل ملی آغاز شده است و پروژه در سال ۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد.

بعد از آن راه‌آهن همدان- سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر و با اعتبار ۵۱۴ میلیارد تومان است که تاکنون ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان دیگر در خرداد ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

راه‌آهن میانه- اردبیل هم با تلاش پیمانکار و با وجود سردی هوا و بارش برف به طول ۱۷۵ کیلومتر با اعتبار هزار و ۵۸۵ میلیارد تومان در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر در اسفند ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

بعد از آن راه‌آهن یزد- اقلید است که به طول ۲۷۰ کیلومتر با ۶۲۵ میلیارد تومان اعتبار دارای پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی است و با تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر اسفند ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

راه‌آهن رشت- کاسپین (انزلی) به طول ۳۷ کیلومتر و با اعتبار ۲ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر اردیبهشت ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

راه‌آهن بستان آباد- تبریز نیز با اعتبار ۲هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص ۲ هزار میلیارد تومن دیگر اسفند امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30830

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.