• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

سازمان برنامه و بودجه از حق مناطق نفت خیز می‌زند/ لابی‌ها، درصد حق آلایندگی را تغییر داد

  • کد خبر : 26505
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
سازمان برنامه و بودجه از حق مناطق نفت خیز می‌زند/ لابی‌ها، درصد حق آلایندگی را تغییر داد
جمیری منتخب مردم بوشهر، گناوه و دیلم ایراد بزرگ مجلس دهم را فاصله گرفتن از آرمان های مردم دانست، از تصویب منطقه آزاد انتقاد کرد، ایراد مدیریت شهری بوشهر را در عدم جمعی نگری دید و اولویت آینده خود را حل مشکل آب و اشتغال به همراه پیگیری راه اندازی راه آهن عنوان کرد
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از فارس ، عبدالکریم جمیری نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و منتخب مردم بوشهر، گناوه و دیلم در دوره یازدهم و یکی از چهره‌های باسابقه در مجلس آینده است. چهره‌ای که در دوره نمایندگی خود در مجلس نهم چندان رسانه‌ای نبود و منتقدین معتقدند یکی از عوامل راه نیافتن وی در مجلس دهم بوده است.

با این حال در دوره جدید حساب‌های کاربری خود را در فضای مجازی راه انداخته و بدون تشریفات در خبرگزاری فارس حضور پیدا کرد. در آستانه شروع به کار مجلس یازدهم با منتخب مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس یازدهم درباره اولویت‌های حوزه انتخابیه و کشور گفت‌وگوی تفصیلی انجام گرفت.

مجلس دهم با آرمان‌های مردم همراه نبود

در انتخابات دوم اسفند ترکیبی متفاوت از گذشته به مجلس یازدهم راه یافتند. جمیری زاویه گرفتن نمایندگان مجلس دهم با آرمان‌های مردم را عامل  اصلی این انتخاب دانست و اظهار داشت: مردم ما با نگاهی که نسبت به انقلاب و اهداف عالی آن دارند انتظاراتی از قوای سه گانه دارند. طبیعتاً وقتی مردم احساس کنند آن دستگاه‌ها به وظیفه خود خوب عمل و به مسائل اساسی مردم توجه می‌کنند و به جهت حل مشکلات مردم برمی آیند احساس رضایتمندی می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر مردم ببینید که دستگاه‌ها نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند وظایف خود را در قبال مردم انجام دهند نگاه دیگری خواهند داشت و نسبت به آن مجموعه تجدید نظر خواهند کرد.

جمیری با اشاره به چهار سال گذشته بیان داشت: در این دوره‌ای که گذشت، با هماهنگی تام و تمامی بین دولت و اصلاحات، مجلسی را شکل داد که نتوانست مأموریت خود را انجام دهد. طبیعتاً مردم با یک رویکرد جدیدی وارد مساله شدند. به هر حال انتخاب مردم بر اساس عملکرد دستگاه اجرایی و دستگاه قانون گذاری و تعامل ما بین این دو و ضعف‌هایی که در نتیجه این تعامل بود. اما امیدواریم در حال حاضر مجلسی با رویکرد انقلابی شکل گرفته بتواند به خوبی عمل و بخوبی نقش خود را ایفا کند و مردم احساس رضایت کنند.

مجلس گذشته تک نفره بود

منتخب مردم بوشهر، گناوه و دیلم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی فضای مجلس یازدهم را با وجود افراد انقلابی و ارزشی امیدوار کننده خواند و اظهار داشت:  شاید در دوره قبل یک نگرانی این بود که مقداری آقای لاریجانی فردی تاثیرگذار بود و گاهی تعبیر می‌شد که مجلس تک نفره است. اگر مجلس بشکل مناسب با یک مدیریت و هیئت مدیریت خوب تشکیل شود که برنامه جدی داشته باشند و اولویت‌ها بدانند قطعاً مجلس توانمندی خواهد بود.

وی گریزی به تجربیات مجلس نهم زد و افزود: مجلس نهم مجلسی بود که در آن اراده این بود کار نظارتی خود را بر دولت نشان دهد. البته تعبیر دولت این بود که انتخاب جدید ما هستیم و نباید مجلس غیر از این چیزی که ما اراده کنیم تقابل داشته باشد. بدین ترتیب سعی کردند که در افکار عمومی اینگونه جا بندازند که مجلس جلو پای دولت سنگ میندازند و در مواقعی اجازه نداد که مجلس نهم کار نظارتی خود را انجام دهد.

منتخب مردم بوشهر، گناوه و دیلم ادامه داد: دولت این روش خود را ادامه داد، بگونه ای که با نشان دادن چراغ روشن برای حل مشکلات با موضوع برجام و اگر مجلس همراه باشد می‌توان کار کرد. این امر موجب شد تا مجلس دهم نتواند آن جنبه نظارتی قوی خود در برابر دولت اعمال کند در حالی که مجلس نهم در ارزیابی مردم و رهبر انقلاب مجلس موفقتری بود.

جمیری در پاسخ به عملکرد نامطلوب مجلس نهم در مورد برجام بیان داشت: برجامی به مجلس نیامد که پذیرفته شود. نظر فراکسیون اصولگرایان این بود که برجام بر اساس قانون اساسی باید به مجلس بیاید ولی دولت امتناع می‌کرد و برجام را به مجلس نیاورد. همچنین اراده‌ای نداشت که نقش مجلس را در این قضیه ببیند.

برجامی به مجلس نیامد

وی افزود: این بحث بین دولت و مجلس باعث شد تا کمیسیون ویژه‌ای شکل بگیرد و ضعف‌ها و قوت‌ها و راهکارها را بیاورد. متعاقب آن دولت با لابی‌هایی که با مجلس وجود داشت حتی در اثرگذار بودن آن کمیسیون اثرگزاری خود را داشت، نهایتاً یک طرحی از طرف مجلس مطرح شد و آن‌ها لایحه را به مجلس نیاوردند. بنابراین یک طرحی نمایندگان در مورد الزامات اجرایی برجام ارائه دادند. البته اشتباه فاحشی از طرف هیئت رئیسه اتفاق در مورد چگونگی این معنا داشتند، و آقای لاریجانی شیوه اداره مجلس را بگونه‌ای پیش برد که نمایندگان مخالف نتوانستند از وقت خود استفاده کنند.

بدون رأی گیری بعنوان نماینده مجمع در فراکسیون ائتلاف انتخاب شدم

 جمیری انتخاب چهار نماینده از یک جریان فکری را فرصت خوبی برای استان دانست و گفت: یکی از عوامل مهم برای همگرایی، همفکری است. اما ذوق، سلایق و مسائل منطقه‌ای افراد در مرحله تصمیم گیری‌ها می‌تواند باعث درگیر شدن نمایندگان شود. اما امیدواریم بتوانیم با یک تعامل قوی‌تر و بهتر آن خواسته حق مردم را پیگیری کنیم.

وی از روابط خوب بین منتخبین گفت و افزود: برای تشکیل فراکسیون انقلابیون در مجلس که در حال شکل‌گیریست، خواسته شد نمایندگان از بین خود فردی را انتخاب کنند. در استان ما بدون اینکه بحثی شود، دوستان بنده را برای حضور در این جلسه انتخاب کردند. این نشان می‌دهد که از بدو امر چهار نفر استان تفاهم جدی برای حل مشکلات دارند.

لابی‌ها، درصد حق آلایندگی را تغییر داد

سال گذشته بود که نماینده فعلی بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس با یک ضعیف در صحن علنی مجلس از حق آلایندگی، نتوانست از حق مردم دفاع خوبی کند. جمیری ضمن انتقاد از توزیع ناعدلانه حق آلایندگی اظهار داشت: آلایندگی حق مسلمیست برای مردم استان ما که این آلودگی‌ها را حس می‌کنند. تا سالهای ۹۲ یکسری پرونده‌هایی بود که حق و حقوق پرداخت نمی‌شد و امتناع می‌کردند. اما بعد از آن این برای استان تحقق پیدا کرد و گشایش خیلی خوبی بود. اما بنظر می‌رسد الان ارزیابی دقیقی نیست برای اینکه ما بدانیم این حق برای کیست و به چه میزان است. بلکه با اعمال نفوذ و لابی‌های قوی بدون کار کارشناسی دقیق درصد آلایندگی را برای مناطقی تغییر می‌دهند. نظر ما اینست که باید بر اساس کار کارشناسی حق آلایندگی پرداخته شود و عاملی شود تا مردم به حق خود خارج از هر لابی برسند.

سازمان برنامه و بودجه از بودجه مناطق نفت خیز میزند

جمیری ادامه داد: مناطق نفت خیز قانونا سهمی دارند که آن سهم در کنار بودجه استانها پرداخت می‌شود. حتی در مجلس نهم افزایش پیدا کرد. منتهی ایرادی که وجود دااد سازمان برنامه و بودجه، بخاطر پرداخت سهم نفت نسبت به همان، از بودجه سالانه کم می‌گذارد. این مشکل در دولت احمدی نژاد و در دولت روحانی وجود داشت هر چند شاید تغییراتی کرده باشد اما به اعتقاد من همچنان وجود دارد.

منطقه آزاد بد نیست

وجود مناطق آزاد در این مدت مضر بوده و طی سال‌های اخیر خدری تلاش زیادی برای ایجاد منقطه آزاد در بندر بوشهر داشت. منتخب مردم بوشهر، گناوه و دیلم با وجود اینکه در گذشته موافق ایجاد منطقه آزاد در بوشهر بود اما اینبار نظر متفاوت از گذشته داشت. وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از نمایندگان به اسناد بالا دستی نگاهی ندارند.

منطقه آزاد در مجلس دهم تصویب شد اما مصوبه مجلس در شرایط کنونی که در شرایط اقتصادی که ما قرار داریم عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای شکل گیری بندر آزاد دچار ضعف هستیم قطعاً با دیدگاه رهبری متفاوت دارد.

جمیری ادامه داد: فلسفه اساسی منطقه آزاد اینست که از فرصت‌های بوجود آماده می‌خواهیم استفاده کنیم و از دانش دیگران بهره بگیریم. ما باید شرایطی ایجاد کنیم از منابع داخلی استفاده کنیم. از تولید ارزش افزوده ایجاد شود تا بتوانیم آن را صادر کنیم. منطقه آزاد قاعدتاً باید بشکل صادرات محور شکل بگیرد، یعنی در واقع تولید باید شکل پیدا کند. اما در شرایط کنونی این زیرساخت را نداریم و دولت همچین توانی برای ایجاد زیر ساخت ندارد.

وی بیان داشت: منطقه آزاد بد نیست اما زیرساخت آن وجود ندارد. قطعاً تصویب منطقه آزاد می‌توانست با این شرایط بجای صادرات، واردات را در پی داشته باشد و با این شکل خلاف آنچیزی است که از زبان مقام معظم رهبری می‌شنویم که اقتصاد مقاومتی نگاهش به درون است.

آب، اشتغال و راه آهن از اولویت‌های آینده است

منتخب مردم بوشهر، گناوه و دیلم ادامه داد: از همه این‌ها مهم‌تر، شان و جایگاه نمایندگی است که باید بتوان آن را حفظ کرد. بالاخره او مردم را نمایندگی می‌کند و از پشتوانه رأی مردم برخوردار است و باید به این معنا توجه داشته باشد.

جمیری بیان داشت: یکی از اولویت‌ها بحث اشتغال می‌باشد. با وجود اینکه بحث آن ملی است اما باید به نگرانی‌های مردم با توجه به ظرفیت استان دغدغه داشت. آب یکی از موضوعات اساسی استان ماست. ما در دوره قبل آب را از چمشیر پیگیری کردیم اما بعد آن تخصیص آب کم شده است. در کنار آن آبشیرین‌کن‌ها یکی از مسائل مهم برای رفع مشکلات است.

وی افزود: یکی از چیزهایی که مردم ما می‌خواهند مساله راه آهن است که در دوره قبل رقم خوبی تصویب کردیم که متاسفانه دولت آن عملیاتی و اجرایی نکرد و یا توان آن را نداشت. در حوزه درمان کارنامه خوبی نسبت به شرایط آن زمان داشتیم و با همکاری دستگاه درمانی  این توان را افزایش خواهیم داشت.

بعنوان شهروند به شورای شهر بوشهر نظراتم را ارائه می‌دهم

از مسائل مهمی دیگری که در گفتگو با جمیری مطرح شد اوضاع آشفته مدیریت شهری بوشهر بود. وی اظهار داشت: مردم توقع دارند نمایندگان محلی خود بهتر گام بردارند. انتخاب شهردار هم در صلاحیت شهردار است اما از بنده بعنوان منتخب مردم قاعدتاً توقعی نیست که بعنوان یک نماینده رسمی در این موضوع ورود و نظارت داشته باشم. اما به هر حال به شکل دوستانه و بعنوان شهروند که مردم به او اعتماد کردند با دوستان نظرات خود را در میان می‌گذارم.

جمیری ادامه داد: مشکل اساسی ما این است که قدری در جمعی‌نگری و فکر شورایی، وقت کمی می‌گذاریم. شاید اعضای محترم شورا قبل از انتخابات و شکل گیری شورا هر کدام یک نفر باشند اما این مجموعه باید متشکل، هماهنگ و همگن مسائل شهر را ببینند. باید در جهت علاج مساله حرکت کنند و مساله محور کار کنند.

منتخب مردم بوشهر، گناوه و دیلم در ابتدای سخنان خود خبرگزاری فارس در بوشهر را مجموعه‌ای دانست که نسبت به مسائل حاضر احساس تکلیف می‌کند و این آنچیزی است که یک رسانه باید مد نظر قرار دهد. وی تنویر افکار عمومی، تلاش بر حل مسائل مردم به شکل مناسب، تذکر به مسؤولین را از اولویت‌های رسانه خواند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=26505

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.