• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

سهم ۶۰ درصدی صادرات بازارچه‌های مرزی در آذربایجان غربی

  • کد خبر : 30607
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
سهم ۶۰ درصدی صادرات بازارچه‌های مرزی در آذربایجان غربی
فعالیت پنج بازارچه‌ مرزی در آذربایجان‌غربی و تحقق سهم ۶۰ درصدی این مراکز از صادرات استان از این طریق، نشان از جایگاه ویژه و با اهمیت این بازارچه‌ها به ویژه در رویکرد مقابله با تحریم بوده که می‌توان این روش را همچنان توسعه داد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، توسعه بازارچه‌های مرزی از شناخته شده‌ترین روش‌های رشد اقتصادی در نواحی مرزی به شمار می‌رود؛ زیرا این بازارچه‌ها علاوه بر تامین سطح قابل توجهی از نیاز مردم مرزنشین از طریق مبادلات مرزی، به فروکش کردن قاچاق کالا، کاهش جرایم و ناآرامی، تقویت معیشت مرزنشینان و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی این مناطق کمک قابل توجهی می‌کند.

رونق بازارچه‌های مرزی نقش اساسی در بهبود استانداردهای زندگی مردم و کاهش مهاجرت دارد؛ توجه به این بازارچه‌ها، خلاء اقتصادی موجود در محدوده مرزها را جبران کرده و از خالی شدن حاشیه مرزها جلوگیری و همچنین زمینه را برای تبدیل شهرهای مرزی به شهرهایی با هدف گردشگری فراهم می‌کند که این امر خود عاملی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است.

حضور و سکونت اقوام در مناطق مرزی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می‌تواند فرصتی مناسب برای پیشبرد اهداف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هر منطقه و کشور باشد.

از منظر کارشناسان، تجارت آزاد و معافیت‌ها در بازارچه‌ها می‌تواند کمک قابل توجهی به افزایش مبادلات مرزی و جلوگیری از قاچاق باشد و آذربایجان غربی با موقعیت خاص خود به عنوان بارانداز کالاهای داخلی برای صادرات به کشورهای همسایه نقش اساسی ایفا می‌کند و مردم بومی استان نیز باید در این چرخه نقش اصلی را داشته باشند.

توجه به این مساله نیز مهم است که صادرات از جمله مهمترین بخش‌های اقتصادی در دنیای امروز بوده و کشورها در این عرصه با بیشترین رقابت، برای سبقت گرفتن از همدیگر تلاش می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران نیز که از ظرفیت‌های قابل توجه صادراتی به کشورهای همسایه و حتی بسیاری از کشورهای دور برخوردار است، در این عرصه رقابت صادراتی، همه توان بخش‌های مختلف اقتصادی را در همه استان‌ها به کار گرفته تا از کشورهای مختلف دنیا عقب نماند.

استفاده از ظرفیت‌های بالقوه استان‌های مختلف به ویژه استان‌های مرزی در این خصوص بسیار مورد توجه مدیران و مسوولان حوزه اقتصادی و صادراتی بوده تا بیشترین بهره‌مندی در این خصوص انجام و روند توسعه صادرات همواره با شتاب دنبال شود.

اهمیت بازارچه های مرزی و تجارت مبتنی بر آن در شرایط تحریم ظالمانه از سوی آمریکا بسیار بیشتر بوده و می تواند زمینه رونق تجارت خارجی را بیش از پیش فراهم کرده و برای کشور درآمدزا باشد.

نگاه به بازارچه ها در آذربایجان غربی، توسعه مدار است

استاندار آذربایجان غربی در این خصوص گفت: تقویت بازارچه‌های مرزی گامی موثر در بهبود مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه بوده و نگاه به این بخش، توسعه مدار است.

محمدمهدی شهریاری افزود: فعالیت بازارچه مرزی در توسعه تجارت و مراودات سیاسی و اقتصادی تاثیر خواهد داشت و باید از این ظرفیت برای گسترش مناسبت‌های سیاسی نیز استفاده بهینه شود.

وی تاکید کرد: هدف از بازگشایی بازارچه مرزی تامین رفاه و معیشت مرزنشینان است و هر قدر امکانات استان‌های مرزی و مردم مرزنشین از بعد اقتصادی فراهم و تقویت شود، امنیت نیز تضمین خواهد شد.

فعالیت ۵ بازارچه مرزی در آذربایجان غربی 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به تعداد بازارچه‌های مرزی این استان، گفت: پنج بازارچه مرزی در مرزهای این استان فعال است و زمینه مناسبی را برای امر صادرات و واردات فراهم کرده است.

غلامرضا بابایی ادامه داد: بازارچه صنم بلاغی در پلدشت، بازارچه ساری سو در ماکو،  بازارچه تمرچین در پیرانشهر،  بازارچه رازی در خوی و  بازارچه کیله سردشت بازارچه‌هایی فعال در استان آذربایجان غربی هستند.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت بازارچه‌های مرزی در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: فعالیت این بازارچه‌ها می‌تواند زمینه مناسبی را برای رونق اقتصادی و اشتغال جوانان منطقه فراهم کند.

وی تاکید کرد: فعالیت بازارچه‌های مرزی در راستای توسعه مبادلات با کشورهای همسایه بوده و دراین راستا نقش موثری دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: بازارچه‌های تمرچین پیرانشهر، کیله سردشت و ساری سو ماکو با ۲۰۷، ۱۷۸ و ۱۷ هزار تن، رتبه‌های برتر را در بین سایر بازارچه‌ها از نظر میزان صادرات دارند.

بابایی گفت: بازارچه پلدشت با هشت هزار و ۵۳۱ تن در رتبه بعدی صادرات قرار دارد و  بازارچه مرز رازی به دلیل تعمیرات در گمرک،  صادراتی نداشته است.

صادرات ۷۹۸ میلیون دلار کالا از بازارچه های مرزی آذربایجان غربی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در این رابطه گفت: طی امسال ۷۹۸ میلیون دلار کالا از بازارچه‌های مرزی این استان صادر شده که ۳۰ درصد بیشتر از مشابه سال گذشته است.

محمد دهقان افزود: ۴۱۲ هزار تن کالا نیز در این مدت از بازارچه‌های مرزی آذربایجان‌غربی صادر شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در این مدت ۲۷۱ هزارتن کالا به ارزش ۵۳۶ میلیون دلار نیز از گمرک‌های ۹ گانه آذربایجان‌غربی صادر شده که از نظر ارزش، ۲۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

وی بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی از بازارچه ها و گمرک‌های استان شامل انواع روغن‌های سبک و فرآورده‌های نفتی جز بنزین، سیب، هندوانه، کنسانتره سیب، ماست، انواع مواد پلاستیکی، انواع کالاهای نساجی، انواع کف پوش و انواع تولیدات صنایع غذایی است.

سهم ۶۰ درصدی بازارچه‌های مرزی از صادرات آذربایجان‌غربی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ۶۰ درصد صادرات استان از بازارچه‌های مرزی صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده ظرفیت قابل توجه این بازارچه‌هاست.

دهقان افزود: ۶۸۳ هزار تن انواع کالا در سال جاری از مرزهای آذربایجان‌غربی صادرات شده که از این میزان ۴۱۲ هزار تن مربوط به بازارچه‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: این آمار نشان می‌دهد که ماهانه حدود ۱۱۴ میلیون دلار صادرات از بازارچه‌های آذربایجان‌غربی صورت می‌گیرد که نوعی رکورد در این حوزه به شمار می‌رود.

کاهش ۴۵ درصدی ارزش واردات از بازارچه‌های آذربایجان‌غربی

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص گفت: در این مدت همچنین ۴۳ هزار تن کالا به ارزش ۶۸ میلیون دلار از گمرک‌ها وارد کشور شده‌است.

حسین محمد جانی ادامه داد: این میزان واردات از لحاظ وزنی ۳۹ درصد و از لحاظ ارزشی ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دارد.

وی افزود: همچنین ۱۵۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۴ میلیون دلار طی این مدت از طریق بازارچه های مرزی استان آذربایجان غربی وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۴۷ درصد و از لحاظ ارزشی ۳۳ درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: کالاهای وارداتی انواع لاستیک خودرو، قطعات خودروهای سنگین، ماشین‌های ریسندگی نساجی، بدنه کامیون، کامیونت، کشنده جاده‌ای است.

ادغام فعالیت‌های سه بازارچه مرزی آذربایجان‌غربی با گمرکات

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی با اشاره به نحوه فعالیت بازارچه‌های مرزی این استان اظهار داشت: به جزء بازارچه‌های صنم بلاغی پلدشت و کیله سردشت باقی بازارچه‌ها با گمرکات ادغام شده است.

توحید آذربد اضافه کرد: فعالیت بازارچه‌های ادغام شده به قوت خوب باقی است و فقط مراحل اجرایی آنها در گمرکات طی می‌شود.

وی بیان کرد: فعالیت گمرک و بازارچه رازی نیز به دلیل تعمیرات و ساخت و ساز در حال حاضر کاهش یافته و طی امسال صادراتی از آن صورت نگرفته و فقط بخش حمل و نقل ریلی آن فعال است.

وی با اشاره به کشورهای هدف صادراتی نیز اظهار داشت: عراق، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، پاکستان و ارمنستان کشورهای هدف صادراتی این استان هستند.

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های با ظرفیت قابل توجه صادراتی است که با وجود ۹۶۷ کیلومتر مرز با ترکیه، عراق و نخجوان، بهره مندی از ظرفیت  ۹ گمرک و پنج بازارچه در مرز هر سه کشور، استفاده از ظرفیت‌های پیله وری مرزی و بازرگانی اطراف مرز از جمله مهمترین ظرفیت‌های این استان در این حوزه به شمار می رود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30607

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.