به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، «سیاوش رضوانی»، مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بندر امیرآباد بزرگترین بندر حاشیه‌ای دریای خزر به شمار می‌رود، گفت: تا سال گذشته 9 پست مستقیم وارد کشتی می شود و بارگیری انجام می گردد، افزود: اسکله رورو ریلی بندر امیرآباد 98 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم این اسکله تا پایان شهریور ماه به بهره‌برداری برسد

او گفت: 30 سرمایه گذار در این بندر سرمایه گذاری کرده اند که در حال حاضر 4 مورد به بهره برداری رسیده است.

رضوانی عنوان کرد: 70 درصد عملیات تخلیه و بارگیری شمال از بندر امیرآباد و 67 درصد صادرات بنادر شمالی از این بندر انجام می شود.

مدیرکل بندر امیرآباد بابیان اینکه به دلیل همجواری با  جزیره میان کاله  و آشوراده تمامی مساحت بندر زون‌بندی شده افزود: بندر امیرآباد و دو کشور روسیه و قزاقستان اسکله رورو ریلی را دارا هستند و به دلیل آنکه تعداد کشتی‌هایی که می‌توانند از این اسکله استفاده کنند محدود است بنابراین تنها بنادر خاص به این اسکله رورو ریلی مجهز هستند.

او بیان کرد:  میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی دولت در این اسکله 670 میلیارد تومان و از سوی بخش خصوصی هزار و 250 میلیارد تومان بوده است.

رضوانی اظهار کرد: بندر امیرآباد ظرفیت تخلیه و بارگیری 260 هزار تن سیلو را دارد و هم اکنون 70 درصد از عملیات تخلیه و بارگیری غلات در این بندر انجام می‌شود.

او تصریح کرد: وسعت بندر امیرآباد یک‌هزار و 60 هکتار است که توانسته یکی از بزرگترین بنادر شمالی کشور به شمار آید.

رضوانی تصریح کرد: خط سراسری (ساری-بهشهر) به طول 25 کیلومتر ساخته شده تا کارخانجات بتوانند به راحتی فعالیت کنند که این مسیر در حال افزایش است.

او اظهار کرد:  هم اکنون دو کارخانه فعال از جمله جک صادراتی و کارخانه ترکیه‌ای در این بندر مشغول فعالیت هستند و ما تنها بندر در کشور هستیم که توانسته ارزش افزوده ایجاد کند.

رضوانی خاطر نشان کرد:  این بندر در سال 75 طرح احداث کلنگ زنی شده و در سال 82 به بهره برداری رسیده و سال گذشته فاز دوم آن توسط رییس جمهور افتتاح گردید.

رضوانی گفت: همایش “توسعه صادرات دریایی” با محوریت های مختلف در تاریخ 20 تیر ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان گمرک، ادارات کل صنایع و معادن در بندر امیرآباد برگزار خواهد شد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد با اشاره به اینکه بزرگترین مزیت بندر امیر آباد اتصال آن به شبکه ریلی است، گفت: آبخور این بندر بین 6.5 تا 7.5 متر و در پا اسکله 6.5 تا5.5 میرسد و کشتی‌هایی با ظرفیت 6500 تا 7000 تن می‌توانند در این اسکله پهلو بگیرند.

او  ادامه داد:  هم اکنون ظرفیت اسمی این بندر 7.5 میلیون تن است که در حال حاضر  4.5 میلیون تن از آندر حال استفاده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد تأکید کرد: تمامی قراردادهای منعقد شده در این بندر به صورت BOT است و سیلوهایی که در این بندر وجود دارد 15 ساله است که از طریق BOT سرمایه‌گذاری می‌شود.

او با بیان اینکه سال گذشته 3 میلیون 800 هزار تن بار در این بندر تخلیه و بارگیری شده است، گفت: سعی خواهیم کرد در سال جاری میزان تخلیه و بارگیری را از طریق کاهش تعرفه‌ها افزایش دهیم.

رضوانی با اشاره به اینکه در دولت‌های قبل سوآپ نفتی متوقف شد، گفت: با  تلاش توانستیم از 6 ماه گذشته  سوآپ نفتی را از سرگیریم و از طریق آن به کشورهای عراق و افغانستان نفت صادر کنیم.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد با بیان اینکه سوآپ نفتی ما از تاریخ 96/5/12 آغاز شده است، گفت: در سال 96، 65 فروند کشتی توانسته‌اند 405 هزار تن نفت خام را تخلیه و بارگیری و در سال 97، 10 فروند کشتی توانسته‌اند 65 هزار تن نفت خام را تخلیه و بارگیری کنند.

رضوانی ادامه داد:  سوآپ نفتی از کشور ترکمنستان وارد و به کشورهای عراق، افغانستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس ارسال می‌شود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد ر پایان هدف از برگزاری این همایش را معرفی ظرفیت های این بندر دانست و افزود:بندر امیرآباد آمادگی لازم را دارد که در این محل با تخفیفات به سرمایه گذاران که قصد سرمایه گذاری در این بندر را دارند ارائه خدمات دهد.