• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

افتتاح رسمی ‌راه‌آهن قزوین ــ رشت با دستور رئیس‌جمهور

  • کد خبر : 15056
  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱
افتتاح رسمی ‌راه‌آهن قزوین ــ رشت با دستور رئیس‌جمهور

0 (0) سوت قطار در گیلان به‌صدا درآمد؛ افتتاح رسمی ‌راه‌آهن قزوین ــ رشت با دستور رئیس‌جمهور راه‌آهن رشت ــ قزوین با حضور رئیس‌‌جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت و مرکز استان گیلان رسماً به شبکه ریلی سراسری کشور متصل شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، ‌آیین افتتاح راه‌آهن قزوین ــ رشت عصر امروز با […]

0
(0)

سوت قطار در گیلان به‌صدا درآمد؛
افتتاح رسمی ‌راه‌آهن قزوین ــ رشت با دستور رئیس‌جمهور

راه‌آهن رشت ــ قزوین با حضور رئیس‌‌جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت و مرکز استان گیلان رسماً به شبکه ریلی سراسری کشور متصل شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، ‌آیین افتتاح راه‌آهن قزوین ــ رشت عصر امروز با حضور رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و همچنین مسئولان استانی در رشت برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ‌حسن روحانی ‌در ادامه برنامه‌های سفر کاروان تدبیر و امید به استان گیلان با حضور در محل ایستگاه راه‌آهن رشت، دستور افتتاح و بهره‌برداری رسمی از خط آهن رشت ــ قزوین؛ کریدور سبز از خزر تا خلیج همیشه فارس را صادر کرد.

رئیس جمهور ضمن بازدید از ایستگاه راه‌آهن رشت، با توضیح مدیران و مسئولان ذی‌ربط در جریان چگونگی روند احداث و خدماتی که از طریق این خط آهن ارائه خواهد شد، قرار گرفت.

به گزارش تسنیم، این طرح به‌طول 164 کیلومتر و با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و 850 میلیون تومان و ارزش روز 5 هزار میلیارد تومان و با هدف اتصال استان گیلان به شبکه ریلی کشور افتتاح شد.

بهبود شبکه ترابری استان گیلان، افزایش ایمنی سفر، رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و کمک به صنعت گردشگری و توریسم از دیگر اهداف راه‌آهن رشت ــ قزوین است.

این طرح به‌علت صرفه‌جویی 20 میلیون لیتر سوخت در سال و همچنین اشتغالزایی برای هزار و 865 نفر و کاهش آلودگی زیست‌محیطی و سوانح و تلفات جاده‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

راه آهن قزوین ــ رشت به‌طول 164 کیلومتر با اعتباری بالغ بر یک هزار و 850 میلیارد تومان در 8 قطعه احداث شده است که وجود تونل‌ها و پل‌های متعدد بزرگ و زیبا در این محور، مسیر راه‌آهن قزوین ــ رشت را به یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور تبدیل کرده است.

راه‌آهن قزوین ــ رشت از ایستگاه سیاه‌چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران ــ تبریز منشعب شده و با گذر از محدوده کوهین ــ‌ شیرین‌سو به‌سمت لوشان و منجیل ادامه مسیر داده و پس از گذشتن از محدوده رودبار با عبور از منطقه امامزاده هاشم به ایستگاه رشت منتهی می‌شود.

این محور در ادامه از یک مسیر به بندرانزلی و از مسیر دیگر به شهر آستارا در ایران و سپس به شهر آستارا در کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد.

پیش‌بینی شده است، 1.4 میلیون نفر مسافر و 5.1 میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری و همچنین 2.8 میلیون نفر مسافر و 7 میلیون تن بار در سال بیستم بهره‌برداری از طریق این خط ریلی انجام شود.

اتصال استان گیلان به شبکه ریلی کشور و بهره‌مندی مردم، صنایع و کارخانجات این استان از مواهب راه‌آهن، احداث بخشی مهم از کریدور ریلی شمال ــ جنوب در داخل کشور، بهبود شبکه ترابری در استان گیلان و افزایش ایمنی سفر و همچنین رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و کمک به صنعت گردشگری از جمله اهداف مهم ایستگاه راه آهن رشت ــ قزوین است.

در جریان این سفر 120 نفر از خانواده‌های معزز شهدا راهی سفر مشهد مقدس شدند.

‌پروژه ریلی قزوین ــ رشت مؤثرترین پروژه عمرانی کشور است

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه بخش سخت و مشکل‌دار کریدور شمال به جنوب فردا افتتاح می‌شود، گفت: مسیر ریلی قزوین ــ رشت مؤثرترین پروژه عمرانی سال‌های اخیر بوده است.

‌خیرالله خادمی در جمع خبرنگاران در ایستگاه رشت با اشاره به اینکه پروژه ریلی قزوین ــ رشت یک ابرپروژه عمرانی در کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: پروژه مذکور یکی از زیباترین پروژه‌هایی است که هم از لحاظ مهندسی و هم از لحاظ زیبایی‌شناسی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه تمامی به‌دست مهندسان، متخصصان و کارگران ایرانی ساخته شده و یک پروژه کاملاً بومی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه پروژه ریلی قزوین ــ رشت می‌تواند یکی از پروژه‌های قابل دفاع و ارایه برای صدور خدمات فنی مهندسی محسوب شود، افزود: یکی از اقدامات خوب در این چند سال اخیر در بخش حمل‌ونقل کشور توجه ویژه به بخش ریلی بوده است که در همین راستا پروژه‌های ریلی کشور با سرعت زیاد و تأمین اعتبار مناسب پیش رفته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 3300 کیلومتر پروژه ریلی در قالب 32 طرح عمرانی در کشور در حال انجام است اظهار کرد: با حضور رئیس جمهور در استان گیلان 164 کیلومتر از مهمترین و مؤثرترین پروژه موجود ریلی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با یادآوری این موضوع که در اوایل دولت یازدهم مطالعاتی برای یافتن پروژه‌های عمرانی ریلی دارای اولویت برای احداث و تکمیل صورت گرفته است، افزود: براساس تصمیمی که در ابتدای دولت یازدهم و تداوم آن در دولت دوازدهم صورت گرفت قرار شد تا برای تکمیل پروژه‌هایی که دارای اولویت بیشتر و یا پیشرفت بالاتر هستند برنامه جامعی تدوین شود که به همین منظور اتصال 5 مرکز استان به شبکه سراسری ریلی و همچنین اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران از اولویت‌های مهم برای تکمیل پروژه‌های عمرانی ریلی محسوب می‌شوند. طبق این برنامه باید 975 کیلومتر ریل‌گذاری صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: پیش از اولویت‌بندی در مسیرهای مذکور تنها 70 کیلومتر ریل‌گذاری صورت گرفته بود و فقط 40 الی 60 درصد پیشرفت فیزیکی و زیرساختی صورت گرفته بود؛ با این حال برنامه‌ریزی شد تا طی 3 الی 4 سال بعد از اجرایی شدن طرح‌های جامع اولویت‌بندی‌شده ریلی به بهره‌برداری برسند.

خادمی با تأکید بر اینکه غیر از مسیرهای فوق برنامه‌ریزی برای اتصال دیگر مراکز استانی به شبکه سراسری ریلی ادامه دارد، تصریح کرد: راه‌آهن اردبیل با پیشرفت فیزیکی 70درصدی، همدان ــ سنندج پیشرفت 70درصدی زیرساختی، شهرکرد پیشرفت 42درصدی زیرساختی و خرم‌آباد با پیشرفت 46درصدی زیرساختی جلو آمده‌اند. همچنین تا امروز سه مرکز استان به شبکه سراسری ریلی متصل شده‌اند و فردا چهارمین مرکز استان نیز به ریل متصل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اتصال گیلان به ریل باعث تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره در این استان خواهد شد افزود: پروژه اتصال استان گیلان به شبکه سراسری ریلی یکی از مؤثرترین پروژه‌های عمرانی کشور و دارای ویژگی‌های خاص خود است و به همین خاطر منحصر به فرد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش سخت و مشکل‌دار کریدور شمال ــ جنوب با اتصال ریل به استان گیلان مرتفع می‌شود، گفت: فردا پروژه ریلی قزوین ــ رشت با حضور 5 وزیر از کشور‌های همسایه به بهره‌برداری می‌رسد و حضور مهمانان خارجی نشان‌دهنده اهمیت این پروژه است.

وی افزود: این کریدور از بندرعباس شروع می‌شد، ولی به‌دلیل سخت و دشوار بودن مسیر به‌سمت شمال تکمیل نشده بود، اما با همت متخصصان و مهندسان ایرانی قسمت دشوار این کریدور فردا به بهره‌برداری می‌رسد و از طریق این راه‌آهن به آستارا و سپس به آذربایجان و بعد از آن به روسیه و اروپا متصل می‌شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بار‌ها و کالا‌ها از سمت جنوب کشور، خلیج فارس، عمان و اقیانوس هند به‌صورت ترکیبی جابه‌جا می‌شوند، افزود: این پروژه می‌تواند طول مدت 36روزه مسیرهای جاری را به نصف کاهش دهد و مدت زمان جابه‌جایی کالا‌ها را به 16 روز می‌رساند.

خادمی گفت: از لحاظ قیمت هم جابه‌جایی کالا‌ها و بار از طریق این مسیر ریلی 35درصد ارزان‌تر می‌شود.

وی افزود: 40 میلیون تن بار سالانه از هند، روسیه و اروپا جابه‌جا می‌شود و اگر بتوانیم 10 میلیون تن بار را جذب کنیم می‌توانیم هزینه‌های ساخت این پروژه را تأمین کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با ابراز اینکه به‌دلیل آنکه محل عبور این پروژه کوه‌های البرز است و مسیر سختی است اضافه کرد: از لحاظ زمین‌شناسی ساخت این پروژه پیچیدگی‌های خاصی داشته و همچنین از کنار دهلیز و رودخانه سپیدرود عبور می‌کرد و به همین دلایل ساخت این پروژه با همه این پیچیدگی‌ها به‌عنوان پروژه ملی به‌شمار می‌رود.

وی گفت: در این پروژه 25 کیلومتر تونل و گالری و 9 کیلومتر پل ساخته شده و 22 میلیون مترمکعب که برابر با بزرگ‌ترین سد خاکی کشور است خاک‌برداری انجام شده است.

خادمی میزان ارزش ریالی این پروژه را 1850 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ارزش ریالی روز این پروژه بیش از 6 هزار میلیارد تومان است و حدود 11 سال ساخت این پروژه به‌طول انجامیده، اما در ساخت این پروژه از هیچ کارشناس و مشاور خارجی استفاده نشده و تمامی 11 پیمانکار آن ایرانی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ایران به‌عنوان یکی از شهر‌های تاریخی دنیا دارای مزیت‌های تاریخی بسیار زیادی بوده و در مسیر ترانزیتی بسیاری از کشور‌ها قرار دارد تصریح کرد: بنابراین برای جلوگیری از ورود کریدور‌های رقیب باید این کریدور را به اتمام برسانیم و باید از مزیت‌های ایران در تمام بخش‌ها استفاده کنیم تا کریدور‌های رقیب نتوانند از این فرصت استفاده کنند.

خادمی کریدور شمال ــ جنوب را کوتاه‌ترین، ارزان‌ترین و بهترین کریدور برای حمل‌ونقل دانست و افزود: بسیاری از سرمایه گذاران به‌دلیل امنیت بالا و ارزان بودن قیمت آن از این کریدور استفاده می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اظهار اینکه یکی از چالش‌های عمده کشور در بخش حمل‌ونقلی هزینه بالای آن است گفت: 85 درصد از کالا‌ها و حتی کالا‌هایی که در بنادر جنوبی کشور تخلیه می‌شوند از طریق جاده جابه‌جا می‌شوند این در حالی است که در هیچ جای دنیا کالا‌ها از طریق جاده جابه‌جا نمی‌شود.

وی گفت: ما حتی یارانه بخش ریلی را پرداخت می‌کنیم، اما کالا‌ها از طریق جاده جابه‌جا می‌شود و این یک زیان بسیار زیادی برای کشور به‌همراه دارد و باید برای رونق ترانزیت کشور بخش ریلی را توسعه دهیم.

وی با تأکید بر اینکه برنامه افتتاح خط ریلی میانه به بستان‌آباد تا پایان امسال بوده، اما به‌دلیل کار‌های جوشکاری و چند کار نیمه‌تمام خط میانه ــ بستان‌آباد در بهار سال آینده به افتتاح می‌رسد گفت: سرعت حرکت این خط ریلی 80 کیلومتر است و بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

خادمی گفت: قسمت دوم این خط ریلی که شامل بستان‌آباد ــ تبریز می‌شود تا پایان سال 98 و اوایل 99 به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: راه‌آهن رشت ــ انزلی به‌طول 40 کیلومتر در حال ساخت است و تا 2 سال و نیم دیگر به اتمام می‌رسد و همچنین آغاز کار‌های اجرایی راه‌آهن رشت ــ آستارا فردا با حضور رئیس جمهور انجام می‌شود، اما عملیات اجرایی آن از فردا کلید نمی‌خورد.

وی گفت: فردا همچنین تفاهم‌نامه‌ای با منطقه آزاد برای مشارکت اتصال ریلی به بندر کاسپین مبادله می‌شود.

خادمی خاطرنشان کرد: منابع مالی 10 هزار کیلومتر ریل ابلاغ شده و در یک برنامه 8 الی 10 ساله تکمیل می‌شود.

وی در پایان گفت: تولید ریل ملی انجام شده و قابل برداشت است و هر میزانی که ریل تولید شود امکان بهره‌برداری از آن ایجاد می‌شود همچنین ریل در کشور‌هایی مانند هند، روسیه، چین و ترکیه تولید می‌شود و ما می‌توانیم در زمان تحریم‌ها از ریل این کشور‌ها استفاده کنیم.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=15056

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.