• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
0

صادرات ریلی از زاهدان به پاکستان 55 درصد رشد داشت

  • کد خبر : 5666
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
صادرات ریلی از زاهدان به پاکستان 55 درصد رشد داشت

0 (0) صادرات ریلی از زاهدان به پاکستان 55 درصد رشد داشت زاهدان – ایرنا – مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور (مستقر در زاهدان) گفت: صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان به کویته پاکستان در 2 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 55 درصد رشد داشته است. مجید ارجونی روز […]

0
(0)

صادرات ریلی از زاهدان به پاکستان 55 درصد رشد داشت

زاهدان – ایرنا – مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور (مستقر در زاهدان) گفت: صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان به کویته پاکستان در 2 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 55 درصد رشد داشته است.

مجید ارجونی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 6 هزار و 854 تن کالا در این مدت از طریق خط ریلی زاهدان – میرجاوه – کویته به پاکستان صادر شد که نسبت به چهار هزار و 429 تن سال قبل رشد 55 درصدی را نشان می دهد.
وی افزود: همچنین میزان واردات کالا در این مدت از پاکستان به ایران از طریق این خط ریلی سه هزار و82 تن سال 96 با رشد سه درصدی به سه هزار و 174 تن در سال 97 رسید.
وی بیان کرد: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی از طریق این خط ریلی به پاکستان را شامل می شوند.
به گزارش ایرنا فوتس اویل به عنوان محصول جانبی فرآیند تولید پارافین جامد است که در این محصول مقدار زیادی روغن و اسیدهای چرب وجود دارد.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: همچنین عمده کالاهای وارداتی در این مسیر کنجد و برنج خوراکی و عمده کالاهای ترانزیتی گوگرد خام است.
ارجونی اظهار داشت: 28 رام قطار در این مدت در این خط ریلی تردد داشته که نسبت به 26 رام قطار سال قبل رشد هشت درصدی را نشان می دهد.
به گزارش ایرنا راه‌آهن زاهدان – کویته پاکستان در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی به‌منظور حمل‌ و نقل ادوات جنگی و نظامی توسط روس‌ها ساخته شده که قرار بود تا سرخس استان خراسان رضوی ادامه پیدا کند که با پایان جنگ جهانی دوم ادامه ساخت آن متوقف شد.
فاصله ریلی راه‌آهن زاهدان – میرجاوه ۹۴ کیلومتر و تا کویته پاکستان ۶۵۰ کیلومتر است.
نخستین حرکت قطار باری سازمان اکو در مرداد سال ۱۳۸۸ (۱۴ اگوست ۲۰۰۹) در آیینی باحضور «یوسف رضا گیلانی» نخست ‌وزیر وقت پاکستان و «غلام احمد بلور» وزیر اسبق راه‌آهن این کشور از ایستگاه «مارگالا» شهر اسلام آباد به مقصد تهران و از آنجا به طرف استانبول انجام شد.
راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از 2 سال ساخته شد.
اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد – بافق – بندرعباس و زاهدان – بم – کرمان و در آینده نزدیک مشهد – زاهدان – چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور بدلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد به طول هزار و 330 کیلومتر را آغاز کرده است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=5666

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.