• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

ضرورت توسعه خطوط ريلى بين ايران و تركيه

  • کد خبر : 3679
  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
ضرورت توسعه خطوط ريلى بين ايران و تركيه

0 (0) رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه بر تقویت همکاری‌های دوجانبه و گفت‌وگوی نمایندگان بخش خصوصی دو کشور تأکید کرد. شهریور ماه امسال معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی خبر ناامید کننده‌ای مبنی‌بر احتمال حذف ایران در سال‌های آتی از مسیر ترانزیت منطقه‌ای داد و گفت که اگر ایران به لحاظ ساخت زیرساخت‌های ریلی و […]

0
(0)

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه بر تقویت همکاری‌های دوجانبه و گفت‌وگوی نمایندگان بخش خصوصی دو کشور تأکید کرد.

شهریور ماه امسال معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی خبر ناامید کننده‌ای مبنی‌بر احتمال حذف ایران در سال‌های آتی از مسیر ترانزیت منطقه‌ای داد و گفت که اگر ایران به لحاظ ساخت زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای رشد نکند؛ باید منتظر چنین اتفاقی باشیم.

به گزارش تین‌نیوز، ایران و ترکیه از دیرباز با یکدیگر روابط دوستانه‌ای داشته‌اند که این دیپلماسی موفق فرهنگی و سیاسی در طول تاریخ منجر به روابط تجاری گسترده‌ای شده است. در این بین شیوه حمل‌ونقل در این مسیر تا 90 درصد از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای انجام شده است. حجم ترانزیت بین دو کشور در سال بیش از 500 هزار تن ارزیابی شده است و سهم حمل‌ونقل ریلی از این میزان بسیار پایین است.

در همین ارتباط احمد علیرضابیگی، رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه با ولکان بوزکر، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ترکیه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند و دو طرف بر ضرورت توسعه خطوط ریلی بین ایران و ترکیه تاکید کردند.

علیرضابیگی در ابتدای این دیدار با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و ترکیه گفت: ایران و ترکیه از ظرفیت بالایی برای گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و توریسم برخوردارند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس در ادامه با بیان اینکه وی همچنین با توجه به اهمیت فعالیت بخش خصوصی دو کشور در تقویت روابط بین بر تلاش گروه‌های دوستی پارلمانی برای ایجاد زمینه‌های لازم برای گفت‌وگوی بیشتر نمایندگان بخش های خصوصی ایران و ترکیه تاکید کرد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه با تاکید بر اهمیت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی، توسعه خطوط ریلی را در افزایش این مراودات ضروری دانست.

ولکان بوزکر رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ترکیه نیز در این‌باره گفت: ایران و ترکیه می‌توانند همکاری‌های مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، انرژی، توریسم و حمل‌ونقل داشته باشند چرا که زمینه توسعه این فعالیت‌ها به واسطه انعقاد قراردادهای مربوط، فراهم است.

ناگفته نماند که سرعت دولت ترکیه در تکمیل پروژه‌های ریلی در سال‌های اخیر به حدی افزایش پیدا کرده که 40 درصد خطوط ریلی این کشور در سال‌های اخیر برقی شده و براساس اعلام راه‌آهن ترکیه، قرار است این کشور خطوط برقی خود را تا پایان سال میلادی امسال تا ۷۰درصد افزایش دهد. طبق اعلام راه‌آهن ترکیه، میزان سرمایه‌گذاری در راه‌آهن این کشور از سال 2003 به بعد به میزان 50درصد افزایش یافته است.

ضمن اینکه طبق اعلام راه‌آهن ترکیه در هدف‌گذاری صورت گرفته برای راه‌آهن ترکیه بنا است کل شبکه با ساخت ۱۰هزار کیلومتر خطوط سریع‌السیر و 4هزار کیلومتر خطوط متعارف ریلی به ۲۶ هزار کیلومتر در ۲۰۲۳ افزایش یابد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=3679

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.