• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

ضرورت جابجایی عبور ریل راه آهن از تپه حصار دامغان / حراست از ۶۰۰ اثر تاریخی استان سمنان تنها با ۳۰ نفر یگان حفاظت

  • کد خبر : 31207
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
ضرورت جابجایی عبور ریل راه آهن از تپه حصار دامغان / حراست از ۶۰۰ اثر تاریخی استان سمنان تنها با ۳۰ نفر یگان حفاظت
مدیر کل میراث فرهنگی، هنری و گردشگری سمنان ضمن تاکید بر جابجایی ریل راه آهن با هدف ثبت جهانی تپه حصار بیان کرد: لرزه های عبور قطار بر دل تپه حصار کاملا محسوس است که ضرورت دارد با تدابیر وزارتخانه های میراث فرهنگی و راه و شهرسازی این جابجایی انجام شود.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایلنا، مهدی جمال مدیر کل میراث فرهنگی، هنری و گردشگری سمنان گفت: وقتی شعار تبدیل استان‌سمنان از معبر گردشگری به مقصد گردشگری مطرح می‌شود نیاز به جاذبه ها و زیرساخت هایی هست که جاذبه ای بهتر از تپه حصار وجود ندارد.

او ضمن بیان اینکه اشمیت یکی از بزرگترین باستان شناسان جهان در تپه حصار کاوش انجام داده و کارگاه داشته است افزود: دایر بودن تمامی کارگاه های مرمت آثار باستانی استان سمنان علی رغم اوضاع اقتصادی بیانگر این است که عزمی جدی برای مرمت آثار تاریخی وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی سمنان با اشاره به اینکه ۴۲ دستگاه در ستاد خدمات سفر با میراث فرهنگی همکاری می کنند یادآور شد: مهمترین نیاز برای معرفی آثار باستانی و گسترش فرهنگ گردشگری راه دسترسی است که تپه حصار نیز از این موضوع رنج می برد و ضروری است دستگاه‌های مربوطه اقدامات لازم را معمول دارند.

او ادامه داد: در سال جاری بودجه استانی به این اثر تاریخی تعلق نگرفت و تنها مبلغ ۲۰ میلیارد ریال بودجه ملی تخصیص یافت که برای تبدیل تپه حصار به سایت موزه و ثبت جهانی نباید اعتبارات این مجموعه قطع شود و ضرورت دارد اعتبارات استانی نیز برای این اثر تاریخی تخصیص یابد.

جمال تاکید کرد: ادعای مالکیت بر املاک مالکان اراضی کشاورزی اطراف تپه حصار را نداریم و تنها به دنبال ثبت جهانی و تعیین محدوده این اثر هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی سمنان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا عزم جدی برای رفع موانع ثبت جهانی تپه حصار که مهمترین آن عبور ریل راه آهن از وسط این مجموعه است وجود دارد، افزود: وزیر میراث فرهنگی حساسیت ویژه‌ای برای این موضوع دارد و تاکنون مکاتباتی با وزیر راه و شهرسازی انجام داده است؛ پیگیر هستیم که موضوع به شکل اساسی حل و فصل شود.

او ضمن بیان اینکه عبور ریل راه آهن مشکل اساسی این مجموعه است اضافه کرد: مطالعات و امکان سنجی های اولیه برای جابجایی ریل راه آهن انجام شده است.

5ض

جمال افزود: ۶۰۰ اثر تاریخی در استان سمنان وجود دارد که تنها توسط ۳۰ نفر یگان حفاظت از آثار تاریخی حراست می شود؛ ضرورت دارد سازمان امور اداری و استخدامی کشور مجوز جذب نیرو را به وزارت میراث فرهنگی بدهد تا نیروهای آموزش دیده و لازم برای این مهم جذب شود.

مدیر کل میراث فرهنگی سمنان با تاکید بر اینکه کمبود نیروی انسانی برای حفاظت از آثار تاریخی نافی مسئولیت میراث فرهنگی نیست گفت: یگان‌های حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، هنری و گردشگری سمنان با هوشیاری کامل و تسلط کافی نسبت به حفظ و حراست از آثار تاریخی اقدام می کنند هر چند ممکن است کمبود نیرو در کیفیت کار تاثیر بگذارد اما تحت هیچ شرایطی از انجام امور محوله صرف‌نظر نمی‌کنیم.

او تصریح کرد: استان سمنان به بیش از ۱۰۰ نفر یگان حفاظت نیاز دارد که تمهیدات اولیه اندیشیده شده است و به جد پیگیر این موضوع و جذب نیروی انسانی مورد نیاز هستیم.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=31207

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.