• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

طرح راه آهن ایران-ارمنستان مستلزم سرمایه‌‌گذاری مشترک/ گام اول را ایروان بردارد گام بعدی را ما برخواهیم داشت

  • کد خبر : 3322
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
طرح راه آهن ایران-ارمنستان مستلزم سرمایه‌‌گذاری مشترک/ گام اول را ایروان بردارد گام بعدی را ما برخواهیم داشت

0 (0) به گفته این دیپلمات ایرانی اگر ارمنستان بخواهد در عرصه انرژی بیش از این فعال باشد، گام های ضروری در این خصوص برداشته خواهد شد و این موضوع می تواند به افزایش فرصت های شغلی در این کشور بیانجامد. وی در ادامه سخنان خود در ارتباط با مسیرهای ترانزیتی میان دو کشور نیز […]

0
(0)

به گفته این دیپلمات ایرانی اگر ارمنستان بخواهد در عرصه انرژی بیش از این فعال باشد، گام های ضروری در این خصوص برداشته خواهد شد و این موضوع می تواند به افزایش فرصت های شغلی در این کشور بیانجامد.
وی در ادامه سخنان خود در ارتباط با مسیرهای ترانزیتی میان دو کشور نیز گفت: طرف ایرانی برای گشایش مسیرهای ترانزیتی میان دو کشور آمادگی لازم را دارد. اما شرط اساسی برای آغاز این طرح تامین سرمایه لازم از سوی ارمنستان است. اگر ارمنستان سرمایه لازم برای این طرح را فراهم کند ما می توانیم مسیر راه آهن را راه اندازی نماییم. طرح هایی از این دست مستلزم سرمایه گذاری مشترک است. گام اول را ایروان بردارد گام بعدی را ما برخواهیم داشت.
در راستای سخنان سفیر ایران در خصوص حداقل شرایط لازم برای ادامه همکاری های اقتصادی با ارمنستان باید خاطر نشان کرد: از سال 2013 ایران خرید گاز طبیعی خود را با قیمت مناسب برای ارمنستان پیشنهاد داده است اما ایروان کماکان خرید گاز از شرکت “گازپروم” روسیه را ترجیح می دهد. آیا ارمنستان مایل به خرید گاز ارزان قیمت از ایران نیست؟ صد البته که ارامنه تمایل دارند گاز ارزان قیمت از ایران خریداری کنند اما دلیل عدم اقبال ارمنستان به خرید گاز طبیعی از ایران فشار روسیه است.
در ارتباط با راه اندازی مسیر راه آهن ایران و ارمنستان نیز سفیر کشورمان با یک جواب دیپلماتیک عدم توانایی تامین سرمایه از سوی مقامات ارمنی را برای اجرای پروژه مشترک ترانزیتی یادآور شده است. چون اگر ارمنستان توان تامین سرمایه برای ایجاد راه آهن را داشت مدت ها قبل به این امر اقدام می کرد. برای اجرای طرح های بزرگی از این دست در وهله اول داشتن سرمایه داخلی شرط اساسی است که این امر قطع یقین از عهده ایروان خارج است. از طرف دیگر تامین سرمایه خارجی به دلیل بسته بودن مرزها، شرایط نیمه جنگی حاکم بین ارمنستان و آذربایجان و نیز ادعاهای ارضی ارامنه به چهار کشور همسایه تقریبا غیر ممکن می باشد.

در این خصوص آرام مانوکیان، معاون حزب “کنگره ملی ارمنی” در مصاحبه خود با نشریه ” Vestnik Kavkaza” گفته است: گو اینکه ارمنستان در منطقه قفقاز حضور ندارد. ما در تمامی طرح های اقتصادی غایب هستیم. هیچ کشوری حاضر به سرمایه گذاری در این کشور نیست. اگر در سال های گذشته در حدود 4-3 میلیارد دلار جذب سرمایه داشتیم این مقدار در سال گذشته به 120 میلیون دلار کاهش یافته است و این حجم سرمایه در واقع هیچ به حساب می آید.
سیاستمدار ارمنی در ادامه می افزاید: شرایط جنگی کشور را از هر نوع پیشرفتی ساقط کرده است. برای رشد اقتصادی ثبات و امنیت سیاسی شرط اساسی است. چیزی که در ارمنستان و با وجود این بحران ها و شرایط نیمه صلح و نیمه جنگ، محلی از اعراب ندارد. بزرگترین تهدید علیه کشور در شرایط کنونی لاینحل ماندن موضوع قره باغ است. ما در انتخابات سال گذشته نیز تنها هدف و برنامه خود را حل این موضوع و رهایی کشور از جنگ قرار داده بودیم.
سخنان سفیر جمهوری اسلامی ایران و نیز سیاستمدار ارمنی پیام روشنی به دولت و مردم ارمنستان است که ایران و دیگر کشورهای خارجی مادامی که مناقشه قره باغ حل نشده و ارمنستان از انزوای کنونی خارج نشده است حاضر به سرمایه گذاری در هیچ پروژه ای در داخل این کشور نخواهند بود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=3322

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.