• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

طی توافق با کشور افغانستان ازبکستان هم به مسیر ترانزیت ریلی شمال-جنوب ایران متصل می‌شود

  • کد خبر : 1714
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
طی توافق با کشور افغانستان ازبکستان هم به مسیر ترانزیت ریلی شمال-جنوب ایران متصل می‌شود

0 (0) کشورهای ازبکستان و افغانستان به تازگی در زمینه اتصال ریلی شهرهای خود به توافق رسیده اند. به این ترتیب ازبکستان نیز می تواند از طریق افغانستان به بندر چابهار و دریای آزاد دسترسی داشته باشد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی کشورهای افغانستان و ازبکستان به تازگی در زمینه اتصال ریلی شهرهای […]

0
(0)

کشورهای ازبکستان و افغانستان به تازگی در زمینه اتصال ریلی شهرهای خود به توافق رسیده اند. به این ترتیب ازبکستان نیز می تواند از طریق افغانستان به بندر چابهار و دریای آزاد دسترسی داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی کشورهای افغانستان و ازبکستان به تازگی در زمینه اتصال ریلی شهرهای خود به توافق رسیده اند.

هدف مقامات کشور ازبکستان از این اقدام فراهم شدن دسترسی به دریای آزاد از طریق ایران عنوان شده است؛ چراکه ایران به تازگی توانسته است با راه اندازی مسیر ترانزیتی جنوب به شمال شرایط را برای دسترسی افغانستان به بندر چابهار فراهم نماید.

در حال حاضر دسترسی کشور ازبکستان به دریای آزاد بسیار محدود است و این کشور در برقراری روابط تجاری با کشورهای دیگر جهان در تنگنا قرار دارد. اما ایجاد دسترسی این کشور به بند چابهار شرایط را برای توسعه روابط تجاری با کشورهای دوردست تر نیز فراهم خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۱ میلادی اتصال ریلی بین شهر هایراتان در جنوب کشور ازبکستان و شهر مزار شریف در شمال کشور افغانستان راه اندزای شده است. این مسیر ریلی در آن زمان از سوی شرکت راه آهن ازبکستان عملیاتی شده است.

با اینحال در حال حاضر این مسیر ریلی بسیار کوتاه است و تنها شهرهای مرزی دو کشور ازبکستان و افغانستان را به یکدیگر متصل می کند.

ازبکستان از سال ۲۰۱۱ میلادی در زمینه اتصال ریلی شهر مزار شریف به شهر هرات در شمال غربی افغانستان ابراز تمایل کرده است. در این مدت هدف ازبکستان فراهم شدن امکان اتصال ریلی به ایران بوده است تا بتواند بخشی از تبادلات تجاری با ایران را از طریق ریل ساماندهی نماید.

اما اکنون با راه اندازی بندر #چابهار و فراهم شدن امکان دسترسی به دریای آزاد، ازبکستان بیش از پیش به راه اندازی مسیر ریلی تا ایران تمایل دارد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=1714

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.