• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

ظرفیت ریلی کشور در برنامه پنج ساله به دو برابر می‌رسد/ اتصال ۴ استان به شبکه ریلی تا سال آینده

  • کد خبر : 31216
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴
ظرفیت ریلی کشور در برنامه پنج ساله به دو برابر می‌رسد/ اتصال ۴ استان به شبکه ریلی تا سال آینده
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه‌های ریلی که تا پایان عمر دولت دوازدهم به افتتاح می‌رسند، گفت: امروز از ظرفیت ۱۴ هزار کیلومتر در شبکه ریلی کشور بهره می‌بریم و به همین میزان نیز مسیرهای ریلی در دست طراحی و ساخت داریم و در یک برنامه حداکثر پنج ساله، ظرفیت زیرساختی کل راه‌آهن کشور دو برابر خواهد شد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایلنا ، شهرام آدم‌نژاد درباره اهمیت اتصال ریلی به کشورهای همسایه اظهار داشت: توسعه همه‌جانبه شبکه و حمل‌ونقل ریلی که یکی از برنامه‌های اولویت‌دار کشور است، نیازمند برقراری اتصال ریلی در مرز مشترک با همسایگان و تلاش حداکثری برای عمق‌بخشی به این اتصالات در شبکه ریلی داخلی این کشورها و فراتر از آن، کشورهای ثالث است. به طوری که امکان حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت ریلی، به شکلی مؤثر فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین اقداماتی که توسط این دولت به سرانجام رسید، پروژه راه آهن خواف-هرات است، گفت: اتصال استان کرمانشاه، همدان، ارومیه و تبریز (از مسیر جدید) به شبکه ریلی هم از دیگر پروژه هایی هستند که در ولت یازدهم و دوازدهم محقق شدند. پروژه‌های ریلی دیگری هم در دست اقدام است که بهره‌برداری از برخی از آنها تا انتهای سال آینده انجام خواهد شد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ناوگان ریلی در کشور ادامه داد: در زمینه تولید و بهره‌گیری از ناوگان داخلی از ابتدای سال ۹۹ تا امروز ۵۲۱ دستگاه انواع ناوگان ریلی در داخل کشور تولید و به شبکه ریلی ملحق شده و ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر را به لحاظ کمی و کیفی ارتقاء داده شده است.

آدم‌نژاد افزود: ارزش این ۵۲۱ دستگاه بالغ بر هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان است و خوشبختانه نسبت‌ به سال گذشته شاهد رشد ۲۰ درصدی در تولید و اضافه شدن ناوگان ریلی جدید هستیم.

وی گفت: در روزهای اخیر از اولین لوکوموتیو ساخت شرکت واگن پارس در روزهای اخیر با نام “پارس ۳۳” که از شرکت واگن پارس به شرکت “البرز نیرو” تحویل می‌شود، رونمایی شد. راه‌اندازی مجدد خط تولید لوکوموتیو پس از ۱۰ سال در کشور اثبات می‌کند که کشور ما دارای ظرفیت و استعداد قابل‌اعتمادی است و می‌تواند بیش از این، مورد توجه قرار گیرد. وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه‌آهن و همه دستگاه‌های مسئول کمک خواهند کرد تا این خط تولید، با ظرفیت بالا فعالیت کند و ناوگان موردنیاز شرکت‌‌‌های ریلی از این طریق تامین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه پروژه‌های گوناگونی در دست اجرا داریم و خوشبختانه توانستیم وعده‌ اتصال پنج استان جدید به شبکه ریلی را محقق کنیم، گفت: در سال آینده هم چهار استان دیگر نیز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود. به‌ویژه خطوطی که برای توسعه کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب در دستور کار قرار دارد که مهم‌ترین آن‌ها پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان است که به صورت مرحله‌ای تا پایان سال آینده این خط به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: پنجشنبه هفته گذشته هم در مراسم بین‌المللی خط ریلی خواف-هرات هم به افتتاح رسید که یک فرصت متقابل برای ایران و افغانستان است تا بتواند با اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران، تحولی در میزان جذب ظرفیت راه‌آهن از بارهای داخلی و بین‌المللی فراهم کند. همچنین تکمیل راه‌آهن قزوین-رشت و اتصال به بنادر انزلی و آستارا در مراحل انتهایی است و در دولت تدبیر و امید به افتتاح خواهد رسید.

آدم‌نژاد افزود: در خصوص تکمیل پروژه رشت- آستارا و تکمیل کریدور شمال- جنوب کشور هم کار آغاز شده و اراضی دولتی به این امر اختصاص یافته و همچنین اراضی که مالکیت خصوصی داشت از مردم خریداری شده و در حال خریداری هستیم. امیدوار هستیم این پروژه در زمانبندی به سرانجام برسد. همچنین بهره‌برداری از اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور نیز تا پایان سال آینده پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باید در توسعه شبکه ریلی بیش از پیش سهم راه‌آهن را در بحث جابه‌جایی بار دنبال کند که مستلزم اتصال به مراکز بار، ایجاد خطوط دوم برای افزایش راندمان ایمنی و حرکت و خطوط جدید است، گفت:امروز از ظرفیت ۱۴ هزار کیلومتر در شبکه ریلی کشور بهره می‌بریم و به همین میزان نیز مسیرهای ریلی در دست طراحی و ساخت داریم و در یک برنامه حداکثر پنج ساله، ظرفیت زیرساختی کل راه‌آهن کشور دو برابر خواهد شد. این یک گام بزرگ و ماندگار است که اکثر نقاط کشور از خطوط ریلی بهره‌مند خواهند شد و راه‌آهن می‌تواند سهم خود را در اقتصاد به‌صورت شایسته جذب کند و مردم نیز از ثمره آن بهره‌برداری کنند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=31216

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.