چمدان : نظام راه‌آهن ژاپن به دقیق‌ بودن معروف است؛ نه زودتر، نه دیرتر. به‌همین‌دلیل وقتی قطار شرکت راه‌آهن جی‌آر وست، صبح جمعه ۲۵ ثانیه زودتر ایستگاه را ترک کرد، مقامات این شرکت بلافاصله با انتشار پستی در وبگاه‌شان از مسافران پوزش طلبیدند.

این خطای نابخشودنی وقتی رخ داد که یک قطار ۱۲ واگنی، ایستگاه نوتوگاوا را به‌ مقصد ایستگاه نیشی – آکاشی به‌جای ساعت ۷ و ۱۲ دقیقه ساعت ۷ و ۱۱ دقیقه و ۳۵ ثانیه ترک کرد.

در اطلاعیه روابط‌عمومی این شرکت آمده است: «اتفاق آزاردهنده بزرگی که از سوی ما برای مسافرانمان رخ داده واقعا غیرموجه است.»

در حقیقت چند مسافر که در حال سوار شدن به این قطار بودند به شرکت جی‌آر وست گزارش دادند که قطار را از دست داده‌اند و این اتفاق سبب شده که دیر به سر کار برسند. ژاپن کشوری است که حتی چند دقیقه دیر رسیدن به کار یا مدرسه می‌تواند عواقب بدی به همراه داشته باشد. از آنجاکه بسیاری از مردم در شهرهای کوچک و شهرک‌های حومه‌ای شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، قطارهای بین‌شهری بیشتر از آنکه وسیله‌ای برای مسافرت‌های تفریحی باشد وسیله‌ای برای حمل‌ونقل عمومی هستند و به‌همین‌علت حرکت قطارها بسیار دقیق و منظم انجام می‌‌شود.

سال گذشته هم حادثه مشابهی رخ داد که طی آن مدیر شرکت راه‌آهن تسوکوبا اکسپرس بعد از آنکه قطار بین ‌شهرهای توکیو و تسوکوبا ۲۰ ثانیه زودتر از زمان تعیین‌شده حرکت کرد از مسافران پوزش خواست.