• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

فعال‌تر شدن ترانزیت شمال به جنوب با اتصال چابهار به شبکه ریلی

  • کد خبر : 23913
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
فعال‌تر شدن ترانزیت شمال به جنوب با اتصال چابهار به شبکه ریلی
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور دریچه ارتباطی ایران با کشورهای اطراف اقیانوس هند است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از جمله، علی لاریجانی در رأس هیأتی متشکل از وزیر نیرو، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، استاندار و جمعی از مدیران کشوری و استانی از تجهیزات، زیرساخت ها، اسکله ها، پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار و فرآیند تخلیه و بارگیری کالا هفته گذشته از این بندر بازدید و اظهار کرد: بندر چابهار با توجه به دسترسی به آب های آزاد و اتصال به دریای عمان دریچه ارتباطی ایران با کشورهای اطراف اقیانوس هند است.
وی با ابراز خرسندی از تجهیز بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار به تجهیزاتی مدرن اظهار کرد: با توجه به اقیانوسی بودن بندر چابهار امکان تردد کشتی‏ها در این بندر نسبت به دیگر بنادر راحت تر است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید قبلی خود از بنادر چابهار اظهار کرد: در بازدیدی که مرحله قبل انجام دادیم یکی از دغدغه های مسئولان این بندر افزایش ترافیک بار و کالا و توسعه صادرات و واردات بود که در این راستا برررسی های لازم انجام و برای رفع آن اقدام شد.
لاریجانی افزود: در پی بررسی های انجام شده مقرر شد کالاهای اساسی استان‏های مجاور سیستان و بلوچستان از بندر چابهار وارد شود تا این بندر رونق پیدا کند و شاهد رشد شاخص های اشتغال در این منطقه باشیم که این امر محقق و از مهر ماه امسال بخشی از کالاهای اساسی کشور از طریق بندر شهید بهشتی وارد شد.
وی اضافه کرد: با اتصال این بندر به شبکه ریلی کشور موضوع ترانزیت شمال به جنوب با توجه به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا فعال تر از گذشته خواهد شد، این موضوع همواره مدنظر مقام معظم رهبری نیز بوده است.

نقش کلیدی بندر چابهار در توسعه همکاری‏های اقتصادی منطقه
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: بندر چابهار با توسعه زیرساختی و تجهیزاتی به بندری تاثیر گذار در ارتقای همکاری های اقتصادی کشورهای منطقه تبدیل شده است.
بهروز آقایی اظهار کرد: بندر چابهار در پاییز امسال با ورود بیش از ۳۵۰ هزار تن کالای اساسی نقش ویژه و کلیدی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز استان های شرقی کشور ایفا کرده است.
وی با اشاره به زیرساخت های مناسب بندری، تجهیزات پیشرفته و امکانات تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر چابهار اضافه کرد: با ورود بخشی از کالاهای اساسی کشور از طریق این بندر استراتژیک، هزینه های وارده بر این نوع کالاها کاهش پیدا کرده که این مهم اشتغال زیادی در شقوق مختلف استان به همراه داشته است.
گفتنی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار را نیز هفته گذشته تصویب کردند. الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار با ۱۵۵ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن به تصویب نمایندگان رسید.
براساس ماده واحده این لایحه؛ محدوده‌ای به مساحت ۶۷ هزار و ۸۷۱ هکتار به محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار الحاق می‌شود.
در این جلسه؛ سیدحسن حسینی شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح این لایحه گفت: لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری چابهار که به کمیسیون به عنوان اصلی ارجاع شده بود، در جلسه مورخ ۲۲ دی ماه ۹۸ با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی ربط و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و نهایتاً به اتفاق آرا به تصویب رسید.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=23913

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.