• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
0

قطار برقی به سه خط طلا نرسید/برقی کردن خطوط در ایستگاه وعده ها

  • کد خبر : 31165
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
قطار برقی به سه خط طلا نرسید/برقی کردن خطوط در ایستگاه وعده ها
سوت قطارهای برقی در پایان سال کاری دولت هم در خطوط ریلی شمال و ایستگاه معروف به سه خط طلا در ورسک شنیده نشد و اجرای این پروژه به رغم وعده‌های وقت و بی وقت به باد سپرده شده است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از مهر، سال هاست حاشیه نشینان خطوط ریلی و ایستگاه‌های قطار در مازندران منتظر شنیدن سوت و سیر قطارهای برقی هستند که دولت از اولین روز کاری خود وعده آن را به ساحل نشینان خزری داده بود.

سال‌ها از پی هم گذشت، نه تنها خطوط برقی نشد بلکه شیوع کرونا سوت بسیاری از قطارهای محلی را هم از یاد برده است و ظرفیت مسافری در این خط ریلی را به مرز تعطیلی کشانده است.

طبق مصوبه قرار بود ۳۷۰ کیلومتر از مسیر ریلی شمال کشور با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی و با مشارکت طرف‌های روسی اجرایی شود که نه طرف قرارداد خبری هست و نه از پروژه.

اجرای این پروژه مهم از آنجا دارای اهمیت به شمار می‌رود که هم اکنون ۱۰ درصد ترددهای جاده‌ای کشور در راه‌های غیرایمن و غیراستاندارد مازندران انجام می‌شود و برقی شدن قطارها و خطوط هم پیک بار جاده‌ای را کاهش می‌دهد و همه به ظرفیت ناوگان ریلی استان افزوده می‌کند.

در حال حاضر سالانه بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا از طریق خطوط ریلی شمال جابجا می‌شود که برقی شدن پروژه به افزایش تناژ حمل کمک شایانی خواهد کرد اما مازندران همچنان منتظر تحقق این وعده بزرگ است.

خدایار طالبی مدیرکل راه آهن شمال در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پروژه برقی کردن مسیر ریلی شمال با عنوان اینکه برای این پروژه با شرکت روسی قرارداد داریم، اظهار داشت: کارهای اولیه انجام شد و پیگیر قضایا هستیم تا آن را اجرایی کنیم.

وی با اظهار اینکه با برخی موانع در اجرای این طرح روبرو هستیم بدون اعلام این موانع یادآور شد: تحریم‌ها و عدم انجام تعهدات از جمله مسائلی است که باید پیگیری کرد و راه آهن جمهوری اسلامی نیز این مسئله را در دستور کار دارد.

تحریم‌ها و عدم انجام تعهدات از جمله مسائلی است که باید پیگیری کرد و راه آهن جمهوری اسلامی نیز این مسئله را در دستور کار دارد

وی با عنوان اینکه پیش بینی می‌کنیم این طرح از سال آینده اجرایی شود درباره مزایای پروژه برقی کردن مسیر ریلی شمال گفت: با این طرح ظرفیت تناژ حمل بار افزایش خواهد یافت و زیرساخت‌های مورد نیاز اصلاح خواهد شد.

طالبی توسعه ایستگاه‌ها و ابنیه را از دیگر مزایای پروژه برقی کردن مسیر ریلی شمال عنوان کرد و گفت: با برقی شدن خطوط بسیاری از مسائل و موانعی را درحال حاضر وجود دارد، رفع خواهد شد و علاوه بر این کاهش مصرف سوخت و توجه به مسائل زیست محیطی از دیگر قابلیت‌ها و مزایا است.

مدیرکل راه آهن شمال با عنوان اینکه سوخت فسیلی سبب بروز آلودگی‌هایی خواهد شد که طرح برقی کردن مسیر و ناوگان این پیامدها را نخواهد داشت، افزود: این پروژه سبب افزایش تناژ حمل و سرعت سیر قطارها می‌شود.

وی درپاسخ به اینکه برقی کردن خطوط نیازمند چه اقدامات مکانیکی است، یادآور شد: کارهای مطالعاتی، نقشه برداری‌ها، برداشت از مسیر انجام شد و در حال طراحی شبکه هستیم.

طالبی ایجاد زیرساخت‌هایی نظیر تأمین برق را از لازمه‌های اجرای پروژه برقی کردن خطوط ریلی عنوان کرد و گفت: شیوع کرونا و مشکلات ایجاد شده سبب شده تا انجام کار برای پیمانکار سخت باشد و راه آهن درپی آن است تا پیمانکار را برای اجرای پروژه متقاعد کند.

مدیرکل راه آهن شمال با عنوان اینکه شیوع کرونا سبب بروز مشکلاتی از جمله کاهش رام‌های محلی و مسافران شده است، افزود: این بیماری سبب شد تا در حال حاضر از ۳۰ درصد ظرفیت‌های مسافری استفاده کنیم و برنامه حرکت قطارهای محلی نیز دچار تغییراتی شد و به یک روز درمیان کاهش یافته است.

وی همچنین با اظهار اینکه در حال حاضر همانند گذشته از ظرفیت قطارها استفاده نمی‌کنیم درباره کاهش مسافران گفت: حداکثر از ۳۰ درصد ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و به رغم وجود متقاضی درپی آن نیستیم تا قطارها را افزایش دهیم.

طالبی با اظهار اینکه تعداد سالن‌های مسافری را کم کردیم گفت: قطارهای محلی نیز برنامه حرکت و سیر آنان به یک روز درمیان تغییر یافته است.

اعتبار پروژه از محل فاینانس است

در عین حال مفید غلامی راد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اعتبارات پروژه برقی کردن خطوط ریلی شمال با عنوان اینکه این پروژه از محل اعتبارات فاینانس اجرا می‌شود، گفت: بروز تحریم‌ها سبب بروز مشکلاتی شده است.

وی با عنوان اینکه اعتبار ارزی برای پروژه درنظر گرفته است، افزود: پیگیری‌های لازم از سوی دستگاه‌های مختلف و دولت برای اجرایی شدن این پروژه در دست اقدام است.

محمد اسلامی وزیر کنونی راه و شهرسازی و استاندار قبلی مازندران که رؤیای برقی شدن خطوط ریلی را با نشستن در پست وزارت فراموش کرده است، در زمان حضور در مازندران ایجاد قطارهای محلی و اتوبوس‌های حومه‌ای را در سر می‌پروراند اما چندسالی است وی از مازندران به تهران رفت و رؤیای برقی شدن همچنان در ایستگاه‌ها وعده‌ها است.

وجود سه بندر بزرگ و فعال از جمله امیرآباد و اتصال آن به اسکله رو- رو، همجواری و همسایگی با کشورهای حاشیه دریای خزر و سی آی اس، نزدیکی با پایتخت، کاهش مصرف سوخت فسیلی و آلایندگی‌های صوتی و محیط زیستی و از همه مهمتر کاهش تصادفات از جمله مواردی است که تسریع در برقی شدن خطوط ریلی شمال را الزامی می‌سازد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=31165

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.