• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان در ایستگاه تامین اعتبار

  • کد خبر : 23857
  • ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان در ایستگاه تامین اعتبار
طرح قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان از طرح های شاخص کشور محسوب می شود که در صورت برطرف شدن مشکلات پیش رو، بر روی ریل پیشرفت قرار خواهد گرفت.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، عبور و مرور و ارتباط بین استان تهران به عنوان پایتخت کشور و اصفهان که یکی از کلان شهر‌های ایران است، جرقه‌ای برای اجرای طرح قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان بود که حدود ۴۰ سال پیش شکل گرفت.

با وجود اهمیت طرح از لحاظ کاهش فاصله زمانی دو شهر، سهولت دسترسی شهر‌های قم و اصفهان به فرودگاه، امنیت سفر‌های ریلی و سرعت بیشتر سفر، این پروژه هنوز روی ریل سرعت واقع نشده است.

دولت طرح اجرای  قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان را یکی از بزرگترین طرح‌ های ملی می داند، تا آن جا که تاکنون دوبار در دولت دهم و یازدهم کلنگ احداث این پروژه به دست رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی سابق به زمین زده شده و رئیس جمهور در سال ۹۳، قول تامین اعتبار ۶/۲ میلیارد دلاری از طریق فاینانس خارجی که میان ایران و چین تصویب شده بود را داد.

به گفته‌ وزیر راه و شهرسازی سابق، در سال ۹۵ و پس از برجام، اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار با توجه به افزایش مسیر و تعداد ایستگاه‌ها اختصاص داده شد و خبر‌ها از افتتاح پروژه تا پایان سال ۹۷ بود.

 

افتتاحی که قرار بود سال ۹۷ صورت بگیرد

سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در سرکشی طرح‌ های این قرارگاه به پروژه قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان عنوان کرد: این پروژه یکی از مهم‌ترین طرح‌های در حال ساخت قرارگاه خاتم الانبیاء بوده که به طول ۴۱۷ کیلومتر و با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است.

او با اشاره به جایگاه خاص پروژه از لحاظ فنی عنوان کرد: با توان بسیار خوب مجموعه قرارگاه، تیم‌های مختلفی تدارک دیده شده که در فاز اول طرح حدفاصل قم-اصفهان ۶ مجموعه اجرایی با تعداد هزار و ۲۰۰ نفر در حال اجرای طرح هستند.

سعید محمد به تامین منابع مالی طرح اشاره کرد و گفت: با حمایت مالی از سوی وزارت راه و شهرسازی فاز اول طرح در حال اجرا است.

فرزان پور مدیراجرایی پروژه سریع السیر اصفهان-تهران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در خصوص اعتبارات فاز اول طرح بیان کرد: ۸۵ درصد اعتبار این فاز از طریق فاینانس خارجی تامین شده است.

او در خصوص توزیع تجهیزات در ۶ کارگاه در حال فعالیت اظهار کرد: تعداد ۴۵۰ دستگاه و ماشین آلات در ۶ کارگاه مسیر قم تا اصفهان بین واحد‌های اجرایی توزیع شده است.

مدیراجرایی پروژه این قطار سریع السیر با اشاره به تکنولوژی طراحی و فنی این طرح بیان کرد: در اجرای این طرح بزرگ، در کنار توان خارجی که به عنوان طراح و مهندسان مشاور از آنان بهره می‌گیریم، سعی شده تا از توان داخلی و ظرفیت‌های کشور نیز حداکثر استفاده را انجام دهیم.

فرزان پور افزود:در همین راستا تلاش بر تامین مصالح از داخل را داریم و بسیاری از مسائل فنی پروژه نیز با توان علمی مهندسان و مشاوران تحقق یافته است.

تکمیل پروژه ملی در دستور کار مجموعه راه وشهرسازی  استان

علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان  یکی از پروژه‌های مهم و اساسی نظام خواهد بود که می‌توانیم در آینده نزدیک شاهد افتتاح بخش‌هایی از آن باشیم.

این مقام مسئول گفت: کار زمانی انجام خواهد گرفت که همه هماهنگی و همکاری کنند و با اقبال خوبی که وزارتخانه به اصفهان دارد، می‌توانیم کار‌های خوبی را در این استان انجام دهیم.

او با اعتقاد بر اینکه تنها پول نیست که کار‌ها را پیش می‌برد مطرح کرد: معتقدم تلاش و همکاری و پیگیری است که کار‌ها را پیش می‌برد؛ در سال ۸۷ و ۸۸ که با رکود مواجه بودیم، چند پروژه سنگین از جمله پل امام خمینی (ره) و زیرگذر هشت بهشت و چندین پروژه سنگین دیگر در اصفهان انجام شد.

قاری‌قرآن با بیان اینکه اگر این همکاری و همدلی بین همه وجود داشته باشد، امور به سرانجام خواهد رسید، گفت: در توسعه شبکه راه‌های استان به خصوص راه‌های پیرامون می‌تواند کار‌هایی صورت بگیرد و در موضوع راه‌آهن هم معتقدم می‌توانیم طرح‌هایی را داشته باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان  افزود: قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان یکی از پروژه‌های مهم و اساسی نظام خواهد بود و در محور توسعه یافتگی کشور، توسعه زیرساخت‌های ریلی نقش اساسی دارد.

او ادامه داد: قطار‌های سریع‌السیر در دنیا به سرعت درحال پیشرفت هستند که البته این پروژه، چون پروژه جدیدی است و در کشور پیش از آن اجرا نشده، مشکلاتی دارد و مشمول زمان شده که معتقدم در آینده نزدیک به عنوان یک پروژه ملی در این بخش که پیشرفت خوبی داشته، شاهد افتتاح بخش‌هایی از آن باشیم.

این طرح بزرگ با عنوان قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان از آن همواره یاد می‌شود، اما این قطار در ایستگاه‌های میمه، دلیجان و قم توقف دارد و قطعا می‌تواند در زمینه‌های گردشگری به شهر‌ها کمک کند، علاوه بر آن تاثیر زیادی در افزایش گردشگر در منطقه کاشان هم خواهد داشت.

از طرفی قطار همواره به عنوان وسیله نقلیه ایمن مطرح است و در روزگاری که تصادفات جاده‌ای اوقات همه‌ ما را تلخ می‌کرد راه اندازی چنین وسیله‌ ای تاثیر بسزایی در کاهش تصادف می‌گذارد.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=23857

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.