هرچند ورود قطار به ارومیه با افتتاح رسمی این طرح همراه نبود اما ورود آن به ارومیه در جریان بازدید خادمی، معاونوزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تحقق وعده افتتاح این طرح در سال‌جاری را قوت بخشید.عملیات اجرایی راه‌آهن ارومیه – مراغه از سال ۸۰ به طول ۱۸۵ کیلومتر در پنج قطعه آغاز شده که مراغه را پس از عبور از ایستگاه‌های میاندوآب، مهاباد و نقده به ارومیه وصل می‌کند.معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهایحمل و نقل کشور در بازدید از طرح راه‌آهن مراغه به ارومیه گفت: طرح راه‌آهن ارومیه – مراغه اکنون ۹۸ درصد پیشرفت داشته و در مسیر پایانی است.خادمی کمبود اعتبار را مهم‌ترین دلیل تاخیر این طرح ملی دانست و افزود: برای تامین دستگاه‌های زیرکوب باید از امکانات داخلی استفاده می‌کردیم که یکی از دلایل کندی و تاخیر روند اجرای راه‌آهن ارومیه – مراغه این موضوع بود.

 ۸/ ۲ برابر متوسط سالانه ریل‌گذاری

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بخش باری راه‌آهن مراغه – ارومیه ‌در ماه جاری و بخش مسافری آن بهار سال آینده به بهره‌برداری کامل می‌رسد. خیرالله خادمی با بیان اینکه ۸۴کیلومتر این طرح از مراغه تا مهاباد شهریور ۹۲ به بهره‌برداری رسیده بود و ۱۰۰ کیلومتر باقی‌مانده بهار سال ۹۷ افتتاح خواهد شد، افزود: برای طرح راه‌آهن مراغه – ارومیه تا کنون ۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده است و با اتمام آن تحولی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی، صنعت، ترانزیت و  اقتصاد استان مرزی آذربایجان غربیایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امسال ۸/ ۲ برابر متوسط سالانه ریل‌گذاری در کشور صورت گرفته است، افزود: این میزان ریل‌گذاری دو برابر میزان ریل‌گذاری قبل از فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم است.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه امسال با هدف اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی دو خط اصلی ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری شده است، اظهار کرد: امسال پنج مرکز گیلان، کرمانشاه، همدان و آذربایجان‌های شرقی و غربی و همچنین دو خط خاف به هرات و یزد به اقلید ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری شده است.خادمی با بیان اینکه رکورد ریل‌گذاری در کشور تا قبل از امسال در سال ۸۸ با ۲۵۰ کیلومتر اتفاق افتاده بود که امسال به دو برابر رسید، اظهار کرد: امسال سال طلایی در زمینه توسعه زیرساخت‌های ریلی است.

 ایمنی سفرهای ریلی اولویت‌ اصلی

هادی بهادری، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه تاخیر طرح راه‌آهن ارومیه – مراغه مورد قبول مردم و مسوولان استان نیست، افزود: مقرر بود این طرح دهه فجر امسال افتتاح شود که با هدف ارتقای ایمنی و سلامت کامل مردم از طریق سفر با قطار تاکید شد طرح با دقت نظر بیشتری اتمام یابد که به بهار سال ۹۷ موکول شد. تقی کهوریان، معاون امور استانداری  آذربایجان غربی تاکید بر استفاده از امکانات داخلی و زیرکوب را از مهم‌ترین دلایل تاخیر این طرح دانست و گفت: به‌دلیل استفاده از تکنولوژی و امکانات داخلی و تامین آنها با تاخیر در روند اجرای این طرح مواجه بودیم که امیدواریم امسال شاهد اتمام کامل این طرح و بهره‌برداری از آن در فروردین سال ۹۷ باشیم. روح‌الله حضرت‌پور دیگر نماینده ارومیه در مجلس نیز با اظهار خرسندی از اتمام طرح ملی راه‌آهن ارومیه – مراغه گفت: آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرزی با سه کشور خارجی نیازمند توجه به زیرساخت‌های راه همچون راه‌آهن بود که شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.طرح قطار مراغه ـ ارومیه تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد و مردم ارومیه پس ۱۶ سال شاهد به صدا درآمدن صدای سوت قطار در این شهر خواهند بود.