• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

لزوم ایجاد کانال الکترونیکی بین ایران و کشورهای عضو اوراسیا

  • کد خبر : 23226
  • ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
لزوم ایجاد کانال الکترونیکی بین ایران و کشورهای عضو اوراسیا
رئیس انجمن دوستی ایران و ارمنستان بر ایجاد کانال الکترونیکی بین اتاق بازرگانی و گمرک ایران و کشورهای عضو اوراسیا تاکید کرد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا نظیف شامگاه دوشنبه در نشست تخصصی “ارس دروازه ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا” اظهار کرد: باید با ایجاد تسهیلاتی در رویه های موجود، از فرصت همکاری با اتحادیه اوراسیا نهایت استفاده را برد و توافقنامه منعقد شده بین ایران و این اتحادیه را در عمل اجرایی کرد.

وی افزود: در کدگذاری کالاها، وحدت رویه ای با کشورهای اوراسیا نداریم که باید این مشکل را در ضمن تشکیل کارگروه کالایی رفع کرد.

نظیف اظهار کرد: منطقه آزاد ارس، تنها راه ارتباط زمینی ایران با اتحادیه اوراسیا از طریق ارمنستان است اما متاسفانه این منطقه آزاد، در کشورهای عضو این اتحادیه و از جمله در ارمنستان ناشناخته است.

وی گفت: معرفی شایسته ارس و قابلیت های آن، برای نقش آفرینی موثر این منطقه آزاد در ایجاد یک رابطه ثمربخش بین ایران و اوراسیا ضرورتی اولویت دار است.

“صفر شاسفند” عضو هیات مدیره سازمان  منطقه آزاد ارس و مسوول هماهنگی و انسجام بخشی فعالان اقتصادی و دستگاه های دولتی با اتحادیه اوراسیا در منطقه آزاد ارس از برگزاری کنفرانس بین المللی “ارس؛ دروازه ورود به اوراسیا” در اردیبهشت سال ۹۹ در جلفا، مرکز منطقه آزاد ارس خبر داد.  

مدیر نوردوز منطقه آزاد ارس نیز در این نشست تخصصی اظهار کرد: صادرات از پایانه نوردوز در هشت ماهه امسال، ۷۰درصد رشد نشان می دهد و اگر موافقتنامه اوراسیا اجرایی شود، حجم صادرات از این پایانه مرزی که تنها نقطه ارتباط زمینی ایران با کشوری از اعضای اوراسیا است، افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

احمد حسن نژاد افزود: سازمان منطقه آزاد ارس برای ایجاد زیرساخت ها در نوردوز، تاکنون افزون بر ۲۰ میلیارد تومان هزینه کرده است اما برای تحقق برنامه افزایش صادرات بویژه به اوراسیا نیازمند تقویت این زیرساخت ها هستیم.

وی گفت: ایجاد هاب لجستیک نوردوز و تقویت زیرساخت های حمل و نقل ریلی و جاده ای در نودوز به افزایش صادرات از منطقه آزاد ارس منجر خواهد شد.

 هم اکنون تنها پنج کشور عضو این اتحادیه هستند، اما بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی از جمله چین، اندونزی، کره جنوبی، هند، مصر، صربستان و حتی برخی کشورهای حوزه آمریکای لاتین برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده اند.

منطقه آزاد ارس با وسعت ۵۱ هزار هکتار در ۱۳۷ کیلومتری شهر تبریز در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته و علاوه بر ظرفیت های صنعتی دارای استعدادهای مناسبی در زمینه کشاورزی و گردشگری است.  

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=23226

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.