• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

متروی شهر جدید هشتگرد پروژه اثرگذار و ماندگار

  • کد خبر : 32232
  • ۰۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
متروی شهر جدید هشتگرد پروژه اثرگذار و ماندگار
شهرجدید هشتگرد از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز ، نخستین شهر جدید کشور است که با اهتمام دولت تدبیر و امید سوت قطار شهری در آن به صدا درآمد؛ پروژه ای عظیم ، اثر گذار و ماندگار که موجب اشتیاق سکونت و رونق زندگی در این شهر شده است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، زمان تاسیس شهرجدید هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ به اواخر دهه ۶۰برمی گردد ، شهری که برای اسکان  جمعیت سرریز پایتخت و مناطق اطراف آن از جمله کرج پیش بینی شده بود.

این شهر آنطور که شواهد نشان می دهد ، کمتر مورد توجه جمعیت سرریز تهران و مناطق اطراف و حتی مهاجران گوشه و کنار کشور قرار گرفت  تا اینکه در سال ۸۷ پروژه مسکن مهر در آن آغاز شد که در اوایل کار شمار زیادی برای خانه دار شدن در این پروژه ثبت نام کردند اما به دلیل نبود زیر ساخت های مناسب مانند سیستم حمل ونقل آسان و پروژه آب ، برق ، گاز و تلفن و نیازهای فرهنگی و رفاهی شمار زیاد یاز ثبت نامی های مسکن مهر انصراف دادند.

سرانجام این شهر که تا اوایل دهه ۹۰ شمار جمعیت آن به حدود ۴۰ هزار نفر می رسید به چالش بزرگی برای مسوولان و متولیان امور تبدیل شد ، چالشی که اگرچه هنوز آثار آن باقی است اما

با تغییر قیمت ها و تامین نیازها ، کفه ترازو را به سمت سکونت در آن سنگین کرد.

متولیان امور و تعاونی های ساخت مسکن مهر در شهرجدید هشتگرد در اوایل دهه ۹۰ تا ۹۵ در نیمه راه و تعهدات ساخت ، بسیاری از متقاضیان خود را از دست دادند و تعداد زیادی مسکن نیمه کاره روی دستان آنها ماند.

با اینکه قرار بود بیش از ۸۰ هزار واحد مسکونی مهر در شهرجدید هشتگرد ساخته شود اما کم رغبتی متقاضیان سبب شد تا پیشنهادها و طرح هایی برابر با میل و رضایت مردم در این شهر ارائه و پیاده شود که از جمله آنها طرح مسکن مهر خودساخته بود که ۱۵ هزار واحد مسکونی را شامل شد.

در این حال ۳۵ هزار واحد دیگر توسط شرکت عمران شهرجدید هشتگرد و تعاونی های مسکن در دست ساخت قرار گرفت که با وجود تکمیل بیش از ۹۰ درصد آنها  اما جمعیت متقاضیان حاضر نشدند رنج سکونت در شهر بدون شبکه حمل ونقل مناسب و سایر امکانات را بپذیرند.

ساخت مترو در سال ۹۰ در شهرجدید هشتگرد آغاز اما پس از مدتی متوقف شد و با کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دولت تدبیر و امید رسید.

دولت تدبیر و امید در شرایط تحریمی و مشکلات مالی به تکمیل آن اهتمام ورزید و گره های کور و موانع سر راه  اجرای پروژه را برداشت.

دهم دی ماه ۹۸ و افتتاح پروژه اثر گذار قطار شهری 

 دهم دی ماه سال ۹۸ نقطه عطفی در تاریخ توسعه و رونق زندگی در شهرجدید هشتگرد است، افتتاح پروژه ای عظیم که بسیاری از متقاضیان مسکن مهر رغبت پیدا کردند تا با وجود بخشی از کاستی ها ، روانه این شوند و در آن اسکان بگیرند.

 رییس جمهوری اسلامی ایران نخستین مسافر قطار شهری گلشهر کرج – شهرجدید هشتگرد بود که با افتتاح این پروژه  تعداد زیادی از مجتمع های مسکونی منطقه که تا پیش از آن خالی از سکنه بود به یکباره زندگی در آنها جریان یافت.

با گشایش این پروژه ، دستگاه های خدمات رسان مانند شرکت های آبفا ، برق ، گاز و مخابرات سرعت عمل را بالا بردند و تامین نیازهای شهرجدید هشتگرد را  اولویت کاری قرار دادند.

راه اندازی متروی گلشهر – شهرجدید هشتگرد بارقه امیدی به وجود آورد وبخشی از مسکن مهر از بلاتکلیفی خارج شد، ضمن آنکه بستر برای ساخت مسکن طرح اقدام ملی در این شهر فراهم شد و درسال ۹۹ کلنگ ساخت بیش از ۱۲ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در این شهر به زمین خورد.

تردد روزانه ۱۴ رام قطار بین کرج – شهرجدید هشتگرد 

پس از افتتاح پروژه قطار شهری ، روزانه ۱۴ رام قطار بین کرج – شهرجدید هشتگرد در رفت و آمد هستند و مسوولان اجرایی طرح توسعه این خط ریلی با احداث ایستگاه های جدید و خطوط ریلی را کلید زدند که پیش بینی می شود با افتتاح طرح های توسعه ای ضمن افزایش تعداد قطارها  و ساعت کاری آنها، میزان انتظار مسافران کاهش یاید.

مزایا و کاستی های قطار شهری از زبان ساکنان شهر جدید هشتگرد 

بهنام روزبان که پس از  افتتاح متروی گلشهر – شهر جدید هشتگرد  در این شهر اسکان یافته می گوید : راه اندازی قطار شهری در این مسیر بسیار خوب است اما انتظار  داریم که ساعت  پایانی کار

 قطارها تا ۲۱ هر روز تعیین شود.

.وی ادامه داد: این اقدام دولت در شرایط دشوار کنونی ستودنی است و امیدواریم با توسعه سفرها مشکلات تردد ساکنان شهر جدید هشتگرد برطرف شود.

رویا احمدی  می گوید وقتی سوت قطار در ایستگاه شهر جدید هشتگرد به صدا در آمد واقعا خوشحال شدم؛ انتظار می رود سرعت و زمان خدمات دهی قطارها در  این مسیر افزایش یابد.

احمد رویایی هم از جمله کسانی است  که بنا به شرایط کاری هر روز بین شهرجدید هشتگرد و کرج رفت و آمد می کند  که می گوید:  سفر  با قطار بسیار مطمئن و راحت است  اما زمان انتظار قطارها  زیاد است .

وی از قیمت بلیت مترو گلایه کرد و  افزود: یکی از مزیت های مترو کم هزینه بودن آن است اما ما برای سفر به تهران ابتدا باید پنج هزار تومان هزینه سفر تا گلشهر کرج پرداخت کنیم و پس از آن دوباره پنج هزار تومان دیگر برای مسیر گلشهر به تهران بپردازیم.
وی ادامه داد: انتظار می رود مسوولان امر در این زمینه نیز یارانه در نظر بگیرند تا مردم منطقه بتوانند از مترو بهره ببرند.

در زمان حاضر اتصال خطر متروی گلشهر – شهرجدید هشتگرد به تهران ، روزانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ مسافر دراین مسیر تردد می کنند که با توسعه ایستگاه ها به چندد براب افزایش می یابد.

 افزایش ۲۰ هزارنفری  جمعیت شهرجدید هشتگرد

علیرضا پیغمبردوست مدیر روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید هشتگرد می گوید که با افتتاح قطار شهری ، بیش از ۲۰ هزار نفر به جمعیت شهر جدید هشتگرد افزوده شده است.

وی افزود: هر روز جمعیت بیشتری به شهر جدید هشتگرد اضافه می شود و اگر تمام امکانات  رفاهی و زیر ساخت ها تامین شود طی سه سال آینده جمعیت این شهر چند برابر خواهد شد.

افتتاح طرح توسعه متروی شهرجدید هشتگرد در خردادماه ۱۴۰۰

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد می گوید: طرح توسعه  متروی گلشهر – شهر جدید هشتگرد  اواخر خرداد ماه  ۱۴۰۰ افتتاح می شود.
مسعود حق لطفی گفت: در زمان حاضر عملیات تکمیلی مترو گلشهر_شهر جدید هشتگرد در دست اجرا  است و تست گرم سیستم سیگنالینگ قطار شهری ‌شهرجدیدهشتگرد انجام شده و تا خرداد سال۱۴۰۰ به مرحله نهایی خواهد رسید.
وی اتمام عملیات تکمیلی مترو، مسکن مهر، مسکن اقدام ملی و خدمات روبنایی و زیربنایی را از اهداف اصلی و اولویت مجموعه شرکت عمران شهر جدید هشتگرد برشمرد.
حق لطفی اظهار داشت: قطاربرقی گلشهر – شهرجدیدهشتگرد با اعتباری بالغ بریک هزارو۵۰۰ میلیارد تومان در حال تکمیل است و در زمان حاضر با ۱۴ رام قطار فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به راه‌اندازی سکوی ماموت گفت: این سکو با اعتباری بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان تا شهریور سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید که با احداث این سکو، ساکنان مناطق بیشتری از شهرستان ساوجبلاغ تحت پوشش مترو گلشهر- شهرجدید هشتگرد قرار خواهند گرفت و علاوه بر سهولت رفت و آمد کارکنان و ساکنین شهرهای کردان، کوهسار، گلسار و چهارباغ، کمک شایانی به کاهش ترافیک آزادراه کرج_ قزوین خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ساوجبلاغ می گوید  قطارشهری به دلیل اینکه مسیر گسترده ای در حمل و نقل را پوشش می دهد همواره طیف وسیعی از جمعیت غرب البرز را تحت پوشش قرار می دهد .

کامران عظیم زاده گفت:  سیستم حمل و نقل ریلی، تاثیرات مثبتی بر کاهش ترافیک و آلودگی های زیست محیطی می‌گذارد.
وی گفت: نشست هایی با شهرداران و دهیاران ساوجبلاغ و سایر شهرستان‌های هم جوار برگزار شده تا با اختصاص ایستگاه اختصاصی بتوانند از مزایای این خط بیشتر بهره مند شوند.

مدیر پروژه  متروی شهر جدید هشتگرد، گفت: برای اجرای این پروژه بیش از ۵۲ کیلومتر مسیر رفت و برگشت  بین کرج – شهرجدید هشتگرد ریل گذاری صورت گرفته است .
مصطفی باقی نژاد گفت: اولین  ایستگاه ساخته شده  برا ی متروی شهر جدید هشتگرد با زیر بنای ۲۲ هزار متر مربع و با مجموع سطح اشغال۲۴.۴ هکتار در نوع خود بی‌نظیر بوده و بزرگترین ایستگاه متروی کشور محسوب می شود.
 این ایستگاه مجهز به هشت دستگاه پله برقی، هشت دستگاه بالابر (آسانسور) و خدمات رفاهی و بهداشتی است.
به گفته باقی نژاد، متروی شهرجدید هشتگرد برای جابه جایی روزانه ۲۵۰ هزار  مسافر طراحی و ساخته شده است.
وی گفت: با تکمیل سیگنالینگ پروژه قطار برقی گلشهر – شهرجدیدهشتگرد، این خط قادر است حجم زیادی از شهروندان را که مجبور بودند هر روز با صرف هزینه‌های زیاد به کلانشهرها سفر کنند جابه جا کند.
مدیر پروژه  متروی شهرجدید هشتگرد افزود: طراحی ورودی‌ها و خروجی‌های ایستگاه متروی این شهر متناسب با وضعیت جسمی تمام گروه های سنی طراحی و ساخته شده است.
باقی نژاد افزود: ایجاد پارکینگ خودروهای عمومی به مساحت ۱۵ هزارمتر مربع و ۲۵ هزار متر مربع برای خودروهای شخصی در حاشیه مترو با امنیت لازم و فضای سبز بسیار زیبا از دیگر ویژگی های  این ایستگاه در شهر جدید هشتگرد است.
وی بیان داشت: راه اندازی ایستگاه متروی ماموت در سال آینده، امکان جابه جایی شمار بیشتری از ساکنان غرب استان البرز را فراهم می کند.
شهرجدید هشتگرد در ۴۰ کیلومتری غرب کرج مرکز استان البرز قرار دارد.

اکنون جمعیت شهر جدید هشتگرد به بالای ۸۰ هزار نفر رسیده است و پرونده  مسکن مهر این شهر تا خرداد ماه ۱۴۰۰ بسته می شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=32232

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.