• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
0

محرومیت بیش از۲۲۰ روستای خراسان رضوی از آب بهداشتی/عزم جدی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره

  • کد خبر : 31171
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲
محرومیت بیش از۲۲۰ روستای خراسان رضوی از آب بهداشتی/عزم جدی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره
استاندار خراسان رضوی گفت: بیش از 220 روستا در استان وجود دارد که آب بهداشتی و پایدار نداشته و آبرسانی در این روستاها از طریق تانکر و سیار صورت می‌گیرد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایسنا،  محمدصادق معتمدیان اظهار کرد: پروژه راه‌آهن خواف-هرات از سال ۸۶ آغاز شد و تا چند سال پیش به دلایل مختلفی که کشور افغانستان درگیر آن بود، به کندی پیش رفت. با توجه به نگاه ویژه دولت و با تکیه بر ظرفیت‌های شرکت‌های داخلی، فرآیند پیشرفت و تکمیل این پروژه سرعت گرفت و در بیستم آذرماه با حضور ویدیو کنفرانسی روسای جمهوری دو کشور به افتتاح رسید.

وی در خصوص جزئیات این پروژه توضیح داد: این راه‌آهن به طول ۲۲۵ کیلومتر و در قالب چهار قطعه بود که سه قطعه از آن به بهره‌برداری رسید. ۷۸ کیلومتر از خواف تا نقطه مرزی شمتیغ در ایران و ۶۲ کیلومتر هم در کشور افغانستان قرار دارد.

 استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: قطعه چهارم به طول ۸۵ کیلومتر از تعهدات کشور افغانستان است که قرار است در دو فاز تکمیل شود. فاز اول به طول ۴۰ کیلومتر که بنا بر برنامه‌ریزی هشت ماهه به افتتاح و بهره‌برداری خواهد رسید و آغاز فاز دوم هم طی یک یا دو ماه آتی صورت خواهد گرفت تا نهایتا شاهد اتصال شبکه ریلی ایران به استان هرات باشیم.

جابجایی کالا و مسافران دو هدف راه‌آهن خواف-هرات

 معتمدیان تشریح کرد: این پروژه از دو جهت برایمان مهم است؛ مورد اول تجارت و حمل و نقل کالا است که این مورد در خصوص مواد معدنی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چراکه معدن سنگان بین دو کشور مشترک است. پیش‌بینی شده سالانه ۶ میلیون تن جابجایی کالا از این طریق صورت گیرد.

وی افزود: مورد دوم جابجایی مسافران است که با توجه به بررسی‌ها و اقدامات لازم که در هفته‌های آتی صورت خواهد گرفت، امکان جابجایی یک میلیون و پانصد هزار نفر از طریق راه‌آهن خواف-هرات به وجود خواهد آمد.

استاندار خراسان رضوی در خصوص وضعیت و شرایط مرز دوغارون، توضیح داد: مرز دوغارون پیشینه تاریخی زیادی دارد و بیشترین مبادلات تجاری هم از همین طریق صورت می‌گیرد. متاسفانه مشکلاتی در رفت و آمد کامیون‌ها و وسایل باری وجود دارد که بازارچه مرزی دوغارون یکی از علل آن است. پس از بررسی‌های لازم در این زمینه، سعی می‌کنیم شرایط این منطقه را بهبود ببخشیم.

معتمدیان اضافه کرد: توقف طولانی مدت برخی کامیون‌ها هزینه‌هایی را روی دست صادر کننده می‌گذارد و نارضایتی‌هایی را به وجود می‌آورد. در وهله اول ساعت کاری مرز دوغارون را افزایش دادیم، این آمادگی از طرف ما وجود دارد تا با هماهنگی کشور مقابل ساعت کاری این مرز را شبانه‌روزی کنیم. در زمینه سامان‌دهی پارکینگ‌ها اقدامات خوبی انجام دادیم.

در سرمایه‌گذاری مرز دوغارون عقب هستیم

وی گفت: در موضوع سرمایه‌گذاری در مرز دوغارون عقب هستیم. هفته گذشته در دیداری که با وزیر راه و شهرسازی داشتم، قرار شد تا طرح جامع سامان‌دهی مرز دوغارون در اسرع وقت به تصویب برسد تا شاهد بهبود وضعیت این مرز در آینده باشیم.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: نتیجه تمام اقدامات در یک ماهه اخیر این است که تعداد کامیون‌های متوقف شده در مرز دوغارون از ۳۳۰۰ به ۱۳۰۰ کاهش یافته است. امیدوارم با برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های مناسب شاهد روان‌سازی و توسعه صادرات باشیم.

معتمدیان یادآور شد: یکی از اقدامات خوبی که در زمان استاندار سابق خراسان رضوی انجام شد، معین‌های اقتصادی، ایجاد اشتغال و توانمندسازی روستاها بود که در راستای سیاست کلان کشور در زمینه تثبیت جمعیت روستاها و عدم مهاجرت به مناطق شهری صورت گرفته است.

 وی ادامه داد: از طرف دیگر موضوع محرومیت‌زدایی یکی از اولویت‌های استان است. یکی از علل مختلف پدیده حاشیه‌نشینی در سطح شهر مشهد، نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم است. نهایت سعی خود را به کار می‌گیریم تا شرایط را بهبود ببخشیم و در بحث معین‌های اقتصادی به سرعت بیشتری پیش برویم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به کمک‌های مالی بانک‌های استان در زمینه رفع محدودیت‌ها و توسعه اقتصادی، توضیح داد: تقریبا همه بانک‌های خصوصی و دولتی در خراسان رضوی شعبه دارند و توانسته‌اند در جذب منابع مالی عملکرد خوبی داشته باشند. طی هشت ماه اخیر، مانده بانک‌های استان بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان و میزان مصارف حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است. بر اساس دستور بانک مرکزی، نسبت منابع به مصارف باید ۸۵ درصد باشد که در استان این میزان حدود ۷۵ درصد است.

معتمدیان در خصوص پروژه‌های عمرانی در سطح استان عنوان کرد: بنا داریم با فعال کردن پروژه‌های عمرانی، شاهد تاثیر عمران بر اقتصاد استان باشیم. هرقدر بتوانیم در زمینه موفق باشیم، اشتغال را هم بهبود می‌دهیم. رایزنی‌های لازم را انجام دادیم تا بتوانیم از اعتبارات دولت و ظرفیت‌های قانونی بودجه سال ۹۹ استفاده کنیم و پروژه‌های ناتمام استان را به سرانجام برسانیم.

وی اضافه کرد: بیش از ۲۲۰ روستا در استان وجود دارد که آب بهداشتی و پایدار نداشته و آبرسانی در این روستاها از طریق تانکر و سیار صورت می‌گیرد. امیدواریم با جلسه با وزیر نیرو و برنامه‌ریزی‌های لازم بتوانیم موضوع آبرسانی به روستاهای استان را در اولویت قرار دهیم.

۱۸ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت نارنجی و ۱۵ شهرستان زرد هستند

استاندار خراسان رضوی در خصوص وضعیت بیماری کرونا در خراسان رضوی و خارج شدن این استان از وضعیت قرمز، توضیح داد: خوشبختانه با اعلام وزارت بهداشت، خراسان رضوی از وضعیت قرمز خارج شد. ۱۸ شهرستان از جمله مشهد در وضعیت نارنجی و ۱۵ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. آمار مبتلایان به کرونا، بستری‌ها و فوتی‌ها روند نزولی داشته که در این امر مدیون همکاری مردم و کادر درمان هستیم.

معتمدیان ادامه داد: شرایط به همین منوال باقی نخواهد ماند. با اعمال محدودیت‌ها و عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی شرایط پایداری خواهیم داشت، در غیر این صورت وضعیت قرمز به سرعت برمی‌گردد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=31171

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.