• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

مدیرکل بازرگانی بین‌الملل راه‌آهن: صادرات سیمان از طریق راه‌آهن به آسیای مرکزی تسهیل شد

  • کد خبر : 7690
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
مدیرکل بازرگانی بین‌الملل راه‌آهن: صادرات سیمان از طریق راه‌آهن به آسیای مرکزی تسهیل شد

0 (0) مدیرکل بازرگانی بین‌الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس مذاکرات دوجانبه در سرخس با مدیران راه‌آهن ترکمنستان تصمیم‌های خوبی برای استفاده از واگن‌های ترکمنستانی به منظور تسهیل صادرات سیمان به آسیای مرکزی به ویژه کشور ازبکستان اتخاذ شد به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن […]

0
(0)

مدیرکل بازرگانی بین‌الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس مذاکرات دوجانبه در سرخس با مدیران راه‌آهن ترکمنستان تصمیم‌های خوبی برای استفاده از واگن‌های ترکمنستانی به منظور تسهیل صادرات سیمان به آسیای مرکزی به ویژه کشور ازبکستان اتخاذ شد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن خراسان شهرام جعفری با بیان این مطلب افزود: در این چارچوب طی توافق با گلدیمرادف رئیس امور اقتصادی راه آهن ترکمنستان مقرر شد واگنهای لبه بلند حامل گوگرد ترانزیتی آن کشور به مقصد ایران که پیش از این خالی به ترکمنستان باز می گشت برای صادرات سیمان به ازبکستان مورد استفاده قرار گیرند.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد هفته آینده جمع بندی برای تحویل واگن امدادی از سوی ترکمنستان به راه آهن خراسان جهت مصارف صادراتی انجام شود و مذاکرات و پیگیریها تا حصول توافق نهایی ادامه یابد.

مدیرکل بازرگانی بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: موافقت اولیه در خصوص اعزام واگنهای ایرانی به کشور ترکمنستان از دیگر نتایج این نشست بود. بر این اساس زین پس واگنهای ایرانی اجازه ورود به ترکمنستان را دارند لذا سد ورود واگن ایرانی به ترکمنستان شکسته شد. طی ماه آینده بخشهای فنی راه آهن نحوه اجرای این توافق را به شکل موافقتنامه ای تدوین خواهند کرد.

وی به نیاز فراوان کشور ازبکستان به واردات سیمان اشاره و بیان کرد: جهت صادرات ریلی شش کارخانه سیمان منطقه شمال شرق مذاکراتی در مشهد صورت گرفت و قرار شد این تولیدکنندگان با یکدیگر به توافق رسیده و نماینده خود را جهت صادرات سیمان به راه آهن معرفی کنند.

جعفری افزود: این نماینده اختیار توزیع و استفاده از ظرفیت ۶۰۰ واگن در نظر گرفته شده را برای حمل سیمان به ازبکستان دارد و به عنوان نماینده تام الاختیار تولیدکنندگان سیمان با راه آهن مذاکره خواهد کرد. نیاز ازبکستان به سیمان طی چند سال آینده بین یک تا ۱.۵ میلیون تن در سال است.

سال گذشته یک میلیون و ۹۷۰ هزار تن کالا توسط ۳۳ هزار و ۸۵ دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس با ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی در سه بخش کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی مبادله شد. مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان از طریق راه آهن در دو مرز ریلی سرخس و اینچه برون انجام می شود. مرز سرخس به دلیل سابقه، زیرساختهای بهتر و نزدیک بودن به کشورهای آسیای مرکزی و مسیر ریلی بندرعباس بخش عمده ترانزیت و تجارت ریلی کالا بین ایران و آن کشورها را به خود اختصاص داده است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=7690

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.