• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

مسائل مالی پروژه راه‌آهن بیرجند تعیین تکلیف می‌شود

  • کد خبر : 31802
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
مسائل مالی پروژه راه‌آهن بیرجند تعیین تکلیف می‌شود
وزیر راه و شهرسازی گفت: سعی می‌کنیم در سال جاری مسائل مالی مربوط به پروژه راه‌آهن بیرجند - یونسی را حل و فصل کنیم.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، محمد اسلامی روز سه‌شنبه در بازدید از روند اجرای پروژه قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی افزود: با سیستم تامین مالی این پروژه در حال مذاکره هستیم و این شرکت‌ها متعهد هستند هرچه سریع‌تر تجهیز کارگاه و عملیات را شروع کنند تا زمان را بیشتر از این از دست ندهیم.

وی اظهار داشت: زیرسازی قطعه ۱۶ راه‌آهن شرق در محور بیرجند – یونسی گناباد ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که همین قطعه چراغ امیدی را در دل مردم خراسان جنوبی روشن کرده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تصمیماتی درخصوص تامین مالی پروژه راه‌آهن گرفته شده که از جمله آن می‌توان به تشکیل کنسرسیوم با بخش خصوصی اشاره کرد.

وی افزود: چند شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری در کشور تجربه راه و راه‌آهن قوی دارند که باید به طور مشترک عملیات این مسیر را انجام دهند.

اسلامی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی باید به شبکه ریلی کشور متصل شود اظهار داشت: راه‌آهن تا گناباد در حال ساخت است و این بخش باقیمانده که حدود ۲۰۰ کیلومتر است باید با تامین مالی که از طریق صندوق توسعه ملی برای کنسرسیوم فراهم می‌شود، تامین مالی شود.

وی گفت: همچنین از طریق بازار سرمایه اقدام خواهیم کرد تا تمام مسیر راه‌آهن زاهدان تا یونسی به طول ۹۰۰ کیلومتر را تامین مالی کنیم.

وی تاکید کرد: این پروژه ریلی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که علاوه بر مزیت اجتماعی دارای مزیت اقتصادی نیز هست چرا که بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب از محور چابهار را تشکیل می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی در دومین روز سفر به خراسان جنوبی از محور ترانزیتی بیرجند – قاین نیز بازدید کرد.

محور بیرجند – قاین ۱۰۰ کیلومتر طول دارد که ۱۷ کیلومتر از پروژه دوبانده سازی آن شب گذشته در برنامه افتتاح همزمان ۹۰ کیلومتر باند دوم راه‌های استان با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید و با افتتاح این قطعه، تاکنون ۶۷ کیلومتر از مسیر دو بانده شده و زیر بار ترافیک رفته است.

عملیات دو بانده‌سازی محور بیرجند – قاین از سال ۸۹ آغاز شد و تا سال ۹۷ حدود ۴۰ کیلومتر از این محور به نتیجه رسید اما پروژه در سال‌های اخیر شتاب گرفت و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بخش دیگری از مسیر تا پایان سال زیر بار ترافیک می‌رود و مابقی نیز تا پایان تیر ۱۴۰۰ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی برای شتاب‌بخشی به روند اجرای کار در این پروژه اولویت‌دار استان، از ظرفیت ماده ۵۶ استفاده و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت تسهیلات از طریق بانک مسکن برای پروژه اخذ کرد.

وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه در پایان سفر ۲ روزه به خراسان جنوبی از پاویون فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند بازدید کرد.

این ساختمان با زیربنای ۶۰۰ مترمربع و ۸۰۰ مترمربع مساحت محوطه احداث شده و قرار است به‌زودی افتتاح شود.

۱۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه هزینه شده که از این میزان ۷۵ میلیارد ریال از محل منابع استانی و ۵۰ میلیارد ریال از منابع داخلی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تامین شده است.

وزیر راه و شهرسازی در این بازدید با بیان اینکه برای ارتقای خطوط هوایی به دنبال خرید هواپیمای جدید هستیم گفت: با ابلاغ برنامه جدید به سازمان هواپیمای کشوری، به دنبال این هستیم که برنامه پروازها را نظم ببخشیم.

وی افزود: امیدواریم با انجام این برنامه هم برای فرودگاه بیرجند و هم برای فرودگاه طبس برنامه مناسبی با عدالت برای مردم انجام دهیم.

اسلامی گفت: اعتبارات راه‌های استان نسبت به سال ۹۶ در ۱۴۰۰ تقریبا چهار برابر خواهد شد و تا پایان این دولت محور دوبانده بیرجند – قاین به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی برای افتتاح و کلنگ‌زنی چند پروژه راهسازی و مسکن در خراسان جنوبی، دوشنبه شب از راه زمینی وارد خراسان جنوبی شد و در شهرستان طبس به طور همزمان ۹۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی (ساخت باند دوم) راه‌های این استان با حضور وی افتتاح شد.

محمد اسلامی در دومین روز سفرش به این استان امروز (سه‌شنبه) از پایانه مرزی ماهیرود بازدید و عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر از باند دوم راه‌های استان را آغاز کرد.

همچنین با حضور وی بهره‌برداری همزمان ۳۵ کیلومتر راه روستایی در خراسان جنوبی و عملیات اجرایی پنج هزار و ۹۸۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در دهمین روز دهه فجر آغاز شد.

بازدید از قطعه ۱۶ راه آهن بیرجند – یونسی و ساختمان پاویون فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند از دیگر برنامه‌های سفر ۲ روزه وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی بود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=31802

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.