• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

معرفی آرم راه آهن جمهوري اسلامي ايران

  • کد خبر : 10633
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵
معرفی آرم راه آهن جمهوري اسلامي ايران

5 (2) آرم شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران این آرم از دو بال ( گشوده در حال پرواز) و یك چرخ (ويژه خطوط ريلي) و يك لوزي (عمودي) چون اولين خط راه آهن ايران از شمال به جنوب بوده تشكيل شده است. اتصال محوري بال ها به چرخ و شيوه بازنمايي چرخ حركتي سريع […]

5
(2)

آرم شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

این آرم از دو بال ( گشوده در حال پرواز) و یك چرخ (ويژه خطوط ريلي) و يك لوزي (عمودي) چون اولين خط راه آهن ايران از شمال به جنوب بوده تشكيل شده است.
اتصال محوري بال ها به چرخ و شيوه بازنمايي چرخ حركتي سريع و امن را به مخاطب القا مي كند.

طراح: فردریک تالبرگ

از معدود آرم هایی که طی سالیان متمادی تغییری نداشته و همچنان نیز استفاده می شود آرم شرکت راه آهن ایران است.
«فردریک تالبرگ» که اصالتا سوئدی بود، سال ۱۳۰۱ به ایران مهاجرت می‌کند. چندی بعد که راه آهن سراسری آغاز به کار می‌کند، به استخدام راه آهن درمی‌آید و برابر مصوبه مجلس شورای ملی در سال ۱۳۱۴ تابعیت ایرانی می‌گیرد.
از طراحی آرم راه آهن گرفته تا رئیس انبارهای راه آهن ، مدیر نشریه و مبدع جشن بیست سالگی راه آهن، همه و همه از خدمات اوست.
تالبرگ برای فیلم «آبی و رابی» که نخستین فیلم صامت سینمای ایران است (کارگردان: آوانس اوگانیانس)، نقاشی‌هایی کشید که «خان بابا معتضدی» با استفاده از آنها، تیتراژ «آبی و رابی» را ساخت. همچنین نخستین تصویرگری‌های مجله اطلاعات هفتگی کار اوست و زنده‌یاد احمد شهیدی زمانی که نخستین سردبیر این نشریه بود، او را به کار دعوت کرد.
«فردریک تالبرگ» خدمات فراوانی به فرهنگ و هنر ایران کرد و در سال‌های پایانی زندگی‌اش دچار بیماری شد و در زمان تصرف راه آهن در ایران در جنگ جهانی دوم به صورت ناشناس راه آهن را ترک کرد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=10633

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.