• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

نمی‌توانیم در منطقه‌ای که راه‌آهن ندارد به دنبال توسعه باشیم

  • کد خبر : 13266
  • ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
نمی‌توانیم در منطقه‌ای که راه‌آهن ندارد به دنبال توسعه باشیم

0 (0) معاون اول رئیس‌جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان مطرح کرد نمی‌توانیم در منطقه‌ای که راه‌آهن ندارد به دنبال توسعه باشیم معاون اول رئیس‌جمهور که روز گذشته به‌منظور بررسی مسائل و مشکلات استان سیستان و بلوچستان به این استان سفر کرد، محرومیت‌های سیستان و بلوچستان را خاری در چشم دولت دانست و گفت: […]

0
(0)

معاون اول رئیس‌جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان مطرح کرد

نمی‌توانیم در منطقه‌ای که راه‌آهن ندارد به دنبال توسعه باشیم

معاون اول رئیس‌جمهور که روز گذشته به‌منظور بررسی مسائل و مشکلات استان سیستان و بلوچستان به این استان سفر کرد، محرومیت‌های سیستان و بلوچستان را خاری در چشم دولت دانست و گفت: دولت برای توسعه این استان و رفع محرومیت از مناطق محروم، اهتمام و جدیت دارد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور باهدف بررسی مسائل و مشکلات سیستان و بلوچستان، بازدید از نمایشگاه دستاوردهای استان در «قصرقند»، امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان دستگاه‌های مختلف برای رفع مسائل و مشکلات و تسریع درروند توسعه، دیدار با معتمدان و نخبگان ایرانشهر و شرکت در نشست هم‌اندیشی با کارآفرینان، روز گذشته به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد.

 پیش‌ازاین، جهانگیری در جلسه ستاد توسعه سواحل مکران که به ریاست وی برگزارشده بود، تأکید داشت حل مسائل استان سیستان و بلوچستان نیازمند طرحی نو و نگاهی ملی است و این موضوع باید در دستور کار همه دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

مهم‌ترین نکات صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه شورای اداری شهرستان‌های حوزه جنوب استان سیستان و بلوچستان و دیدار با نخبگان، صاحب‌نظران و نمایندگان این استان به شرح زیر است:

کارها و اقدامات بزرگی در بخش عمرانی در این استان صورت گرفته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برنامه مناسبی برای توسعه گردشگری در استان سیستان و بلوچستان تدوین کرده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برنامه‌های مناسبی برای اجرا در این استان آماده کرده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه‌ریزی دقیقی برای اعطای تسهیلات و توسعه اشتغال در این استان تدوین کرده است.

دولت برنامه‌های زیربنایی که می‌تواند منجر به توسعه استان شود را در اولویت امور قرار خواهد داد.

طرح‌ها و پروژه‌هایی برای توسعه حمل‌ونقل استان، بهسازی راه‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز پیش‌بینی‌شده که باید به‌سرعت موانع تأمین اعتبار آنها برطرف شود.

حل مسئله آب استان سیستان و بلوچستان موضوعی بلندمدت است و راهی جز انتقال آب از دریای عمان وجود ندارد و دولت در این زمینه تصمیم دارد که آب انتقال‌یافته به استان را با نرخ آب شرب خرید تضمینی کند و این موضوع در مصوبه دولت تأکید خواهد شد تا بخش خصوصی بتواند در این زمینه سرمایه گذاری کند.

در بودجه سال ۹۷ و ۹۸ پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته تا قیر در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد و عملیات مالچ پاشی در سطحی وسیع آغاز گردد.

هم‌مرزی با دو کشور افغانستان و پاکستان یکی از ظرفیت‌های این استان است ضمن آنکه پتانسیل معدنی بسیار خوبی در استان وجود دارد و طرح‌های بسیار بزرگی در قالب طرح جامع توسعه سواحل مکران پیش‌بینی‌شده که می‌تواند منجر به توسعه استان سیستان و بلوچستان شود.

دولت در یک تصمیم راهبردی برای صادرات نفت، پروژه احداث خط لوله انتقال نفت به این‌سوی تنگه هرمز در سواحل مکران را اتخاذ کرد که امروز در حال اجراست تا بتوانیم بخش عظیمی از نفت را از این منطقه به سراسر دنیا منتقل کنیم.

بندر چابهار می‌تواند کانون مهم ترانزیت در منطقه شود.

نمی‌توانیم در منطقه‌ای به دنبال توسعه باشیم اما در آن منطقه راه‌آهن وجود نداشته باشد؛ در این راستا باید برای تکمیل راه‌آهن در سیستان و بلوچستان تلاش بیشتری صورت گیرد.

وزارت نفت تردیدی برای انتقال گاز به این منطقه و احداث پتروشیمی در ایرانشهر ندارد و آماده است به‌محض حل مشکل انتقال آب، سرمایه‌گذار آن را انتخاب کرده تا این پروژه اجرا شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=13266

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.