• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

نیاز کلانشهر‌ها به۴هزار واگن مترو

  • کد خبر : 29484
  • ۰۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
نیاز کلانشهر‌ها به۴هزار واگن مترو
شهردار تهران: مترو موضوعی حاکمیتی و نیازمند کمک فرابخشی است
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از همشهری، تلاش شهرداری، دولت و دانشگاه برای ساخت واگن‌های مترو تا مرحله ساخت قطعات یک رام قطار ملی پیش‌رفته است و تا زمستان امسال این قطار به بهره‌برداری خواهد رسید اما این تنها بخشی از نیاز تهران به ۲هزار واگن و نیاز کلان‌کشور به ۴هزار واگن را تامین می‌کند. تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی باعث شد که تولید داخلی واگن‌های مترو، به جای خرید آنها مورد توجه قرار گیرد اما چنین طرح بزرگی ابعاد حاکمیتی دارد.

شهردار تهران در بازدید از کارخانه واگن‌‌سازی تهران با اشاره به اینکه برای بهره‌برداری کامل از خطوط مترو با کمبود واگن مواجه هستیم، اظهار کرد: «خطوط مترو تهران در حوزه ساخت رشد خوبی کرده است و ما خطوط زیادی را افتتاح کرده‌ایم اما برای بهره‌برداری کامل از این خطوط با کمبود واگن مواجه‌ هستیم و این موضوعی نیست که شهرداری بتواند آن را به تنهایی انجام دهد. به‌نظر من این یک موضوع حاکمیتی است و بقیه بخش‌های حاکمیت هم باید کمک کنند تا مترو در تهران به ظرفیت کامل برسد از سویی مترو چیزی نیست که بتوان بخش خصوصی را در آن فعال کرد چون یارانه زیادی در آن پرداخت می‌شود.»
به گفته شهردار تهران هم‌اکنون مترو تهران حدود ۱۵درصد حمل‌ونقل عمومی را بر عهده دارد درحالی‌که با تکمیل واگن‌های خطوط بهره‌برداری شده می‌توان این مقدار را به ۵۰درصد رساند.
حناچی با تأکید بر فعال‌سازی‌ کارخانه واگن‌سازی‌ تهران گفت: «تهران نیاز به ۲هزار واگن مترو دارد و اگر نیاز بقیه کلانشهرها هم را بخواهیم به این نیاز اضافه کنیم کشور هم‌اکنون نیاز به ۴هزار واگن مترو دارد و می‌توان با فعال‌سازی‌ ظرفیت این کارخانه تا حدودی این نیاز را برطرف کرد. تحریم باعث شده است که نتوانیم این واگن‌ها را به‌صورت واردات تامین کنیم اما شهید حاج قاسم سلیمانی می‌گفت در کنار هر تهدیدی فرصتی نهفته است و شاید تحریم‌ها فرصتی باشد که کارخانجات واگن‌سازی‌ با داخلی‌سازی‌ ساخت واگن، ظرفیت کارخانه ها را فعال کنند و واگن نیاز داخلی را تامین کند.»
او افزود: «اگر از من بپرسند روند توسعه واگن‌های مترو تهران رو به رشد بوده است، پاسخ من منفی خواهد بود چراکه عوامل زیادی هستند که مانع از رشد این حوزه می‌شود. این کارخانه نیاز به منابع مالی دارد، شهرداری تهران با دشواری‌های بسیار توانسته است مشارکت سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ را به سرانجام برساند و سفارش ساخت واگن‌های جدید داده اما این کارخانه ظرفیت بیشتری دارد و می‌توان این ظرفیت را فعال کرد.»  شهردار گفت: «اکنون یک رام قطار ملی با ۸۵درصد ساخت داخل در این کارخانه در حال ساخت است. این فرصتی به حساب می‌آید که می‌توان با سرمایه‌گذاری در این کارخانه نیاز کلانشهرها به واگن قطار را هم تامین کرد؛ این کار باعث می‌شود یک جریان بزرگ برای تامین نیاز کلانشهرها به واگن تامین شود. همچنان‌که چینی‌ها هم تا قبل از سفارش‌های ما واگن‌ساز نبودند و با سفارش‌های ما تبدیل به کشور واگن‌ساز شدند.»
حناچی تأکید کرد: «طبق آخرین نظرسنجی که در سال۱۳۹۶ از مردم تهران انجام شد، آلودگی و ترافیک بزرگ‌ترین مشکل شهر تهران بود. البته شاید امروز بزرگ‌ترین مشکل مسائل اقتصادی باشد اما امروز هم ما با مشکل ترافیک و آلودگی مواجه‌ هستیم و من راهی جز توسعه حمل‌ونقل عمومی برای حل معضل ترافیک و آلودگی برای تهران نمی‌شناسم.»

چینی‌ها واگن‌های ما را معطل کرده‌اند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در بازدید از کارخانه واگن‌سازی تهران نیز حضور داشت، اظهار کرد: «یکی از ابعاد جهش تولید تولید در عمق است درحالی‌که اگر به اقتصاد ایران نگاه کنیم می‌بینیم که این اتفاق کمتر افتاده است. اقتصاد ایران بیشتر شاخ و برگ دارد و میوه‌چینی می‌کند و ریشه‌ها در داخل نیست اما این کارخانه کار ریشه‌ای و اصولی کرده است و باید برای ساخت ۲هزار واگن در این کارخانه برنامه‌ریزی کرد.»
علی آقامحمدی، افزود: «چینی‌ها چند‌ماه است که برای عقد قرارداد ساخت واگن ما را معطل کرده‌اند اما اگر خبردار شوند که این اتفاق در ایران در حال وقوع است، آنها هم خواهند آمد.»
همچنین حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی نیز بیان کرد: «در دهه۷۰ برای تولید واگن مترو مذاکراتی با شرکتی شده بود که ضمن خرید واگن، انتقال تکنولوژی هم صورت پذیرد اما آن روند متوقف شد. من معتقدم برای ساخت واگن باید گروهی دور هم جمع شوند، هیچ بخشی فکر نکند که می‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد. جهاد دانشگاهی این آمادگی را دارد در این پروژه فعال شود همچنان که تا‌کنون فعال بوده و بخش‌های هایتک این واگن‌ها را نیز توانسته است تولید کند.»
معاون حمل‌ونقل ترافیک شهر تهران نیز در این بازدید تأکید کرد: «برای تامین مالی قرارداد ساخت ۲۱۰واگن به نتایجی رسیده‌ایم و امیدواریم این ظرفیت را بتوانیم فعال کنیم. در زمینه ساخت اتوبوس هم طی مکاتباتی که تهران با دولت داشت دولت تاکنون با خرید ۳هزار دستگاه اتوبوس موافقت کرده است و آنجا هم به‌دنبال راه‌هایی برای تامین مالی این خرید هستیم.»
سیدمناف هاشمی گفت: «در ایران حدود ۱۱کارخانه تولید اتوبوس وجود دارد که در این سال‌ها همه تعطیل شده‌اند به‌نظر من نیاز داخل به اتوبوس فرصتی است که می‌توان با آن تمامی کارخانه‌ها را فعال کرد.» 


مکث
حمایت از زیست‌بوم‌های نوآورانه


شهردار تهران در مراسم دیگری با اشاره به اینکه شهر هوشمند محور اصلی برنامه ۵ساله سوم شهری است، گفت: «در تهران نوآور، شهرداری به‌دنبال آن است که با هدایت جریان نوآوری موانع موجود در کسب و کارهای نوآورانه را برطرف کند و کاهش دهد. نیل به این هدف مستلزم بسیج تمامی ظرفیت‌های شهر و همچنین الگوبرداری از تجارب موفق جهانی است.»
حناچی در گشایش برج فناوری بنتک در ناحیه نوآوری شریف گفت: «شهرداری تهران لایحه‌ای را در راستای برنامه‌های حمایتی هوشمندسازی، هدایت و حمایت از زیست‌بوم‌های نوآورانه تهیه و به‌عنوان سند راهبردی برای تصویب به شورای شهر ارائه کرده است. استقرار مراکز فناوری، اجرای طرح‌های حمایتی از استارتاپ‌ها و تبدیل کسب و کارهای نوآورانه به کالاهای شهری و… ازجمله محورهای این لایحه است.»
سورنا ستاری، معاون علم و فناوری ریاست‌جمهوری در این مراسم با اشاره به اینکه ناحیه نوآوری شریف گامی در جهت اقتصاد دانش‌بنیان است، گفت: «تحقق ناحیه نوآوری شریف فقط به دانشگاه وابسته نیست و به یک هماهنگی بین سازمانی منسجم نیازمند است که یکی از مهم‌ترین سازمان‌های مربوط به آن، شهرداری تهران و معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری است که خوشبختانه با حمایت‌های ارزشمند مدیریت شهری این طرح با پیشرفت مناسب در حال اجراست.»
او از افتتاح برج دوم فناوری در آینده‌ای نزدیک خبرداد و گفت: «این برج‌های فناوری بستری برای توسعه کسب و کارهای نوین و همچنین توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است.» ستاری در ادامه با قدردانی از همراهی شهرداری منطقه۲ در ساخت نخستین ناحیه نوآوری کشور در محدوده دانشگاه شریف افزود: «ناحیه نوآوری شریف در فضایی به مساحت ۲هزار و ۵۰۰هکتار در حال ساخت است.»
رسول کشت‌پور، شهردار منطقه۲ نیز در این مراسم با اشاره به آمادگی مدیریت شهری برای حمایت از استارتاپ‌ها و فناوری‌های نوین، گفت: «ناحیه نوآوری فرصتی ارزشمند برای هدایت ایده‌های خلاق و فعالان در حوزه فناوری و نوآوری برای ایجاد کسب و کارهای نوین و توسعه اقتصاد ملی است. معتقدیم در عصر کنونی برای توسعه اقتصادی و همچنین توسعه شهر، بهره‌مندی از فناوری نوین و ایده‌های استارتاپی مناسبت‌ترین راه‌حل است.»

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=29484

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.