• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

هدف گذاری ۸۲ ميليون تنی حمل بار برای سال ۹۷ / راه آهن به سمت جذب بار بيشتر قدم بر می دارد

  • کد خبر : 4601
  • ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱
هدف گذاری ۸۲ ميليون تنی حمل بار برای سال ۹۷ / راه آهن به سمت جذب بار بيشتر قدم بر می دارد

0 (0) به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ايران ، سعيد رسولی در نشستی با مديركل، معاونين و كارشناسان دفتر برنامه ريزی و بودجه راه آهن، با اشاره به توفيقات شركت راه آهن در سال گذشته افزود: به نظر می رسد با توجه به شرايط سخت اقتصاد كشور در سال ۹۶، اين توفيقات […]

0
(0)

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ايران ، سعيد رسولی در نشستی با مديركل، معاونين و كارشناسان دفتر برنامه ريزی و بودجه راه آهن، با اشاره به توفيقات شركت راه آهن در سال گذشته افزود: به نظر می رسد با توجه به شرايط سخت اقتصاد كشور در سال ۹۶، اين توفيقات ارزشمند تر است.

عضو هيات مديره شركت راه آهن با تاكيد بر اينكه راه آهن از سالهای ۹۳-۱۳۹۲، همواره بخشی از منابع مورد نياز برای اجرای طرح های توسعه ای خود را به جذب سرمايه گذاری و يا استفاده از تسهيلات داخلی و خارجی اختصاص داده و اين پيش بينی حاكی از دقت نظر برنامه ريزان و مديريت عالی شركت راه آهن به لزوم عدم اتكاء به بودجه بوده است. البته برای استفاده از تسهيلات خارجی می بايست حداقل ۱۵% از اعتبار مورد نياز هر طرح را دولت تامين كند و همين مسئله و عدم امكان تامين آن در بودجه های سنواتی موجب محقق نشدن برخی تفاهم نامه ها يا قراردادها شده بود كه خوشبختانه با اذن و موافقت مقام معظم رهبری، طرح های ريلی در اولويت قرار گرفت و قرار شد تا سهم دولت برای استفاده از تسهيلات خارجی در اين طرح ها از صندوق توسعه پرداخته شود.

وی با بيان اينكه با اين تصميم ظرفيت خيلی ارزشمندی در سال ۹۷ در اختيار شركت راه آهن برای استفاده از منابع خارجی قرار گرفت، اظهار داشت: اميدواريم بتوانيم در سال ۹۷ قراردادهای خوبی در تامين ناوگان و توسعه خطوط ضروری منعقد كنيم.

◽ برنامه های پیش رو در سال ۹۷
عضو هیات مدیره شركت راه آهن در ادامه با بیان اینكه عملكرد حوزه برنامه ریزی و بودجه در سال گذشته موفق بوده است و با شناسایی نیازها توانسته است با درایت از ظرفیت های قانونی موجود مسیر های خوب را شناسایی كند، تصریح كرد: در سال ۹۷ طبق تصمیمات هیات مدیره ، هدف گذاری در جابجایی بار ۸۲ میلیون تن تعیین شده است كه ۷۴ میلیون تن آن بار داخلی و ۵ میلیون تن آن را بار ترانزیت و بین المللی تشكیل می دهد.

وی افزود: هدف گذاری راه آهن برای جابجایی مسافر نیز ۲۲ میلیون نفر تعیین شده كه بخش زیادی از آن به مسافران حومه ای اختصاص پیدا می كند. رسولی با تشریح روند حمل بار تا سال ۹۵ و تاكید بر ضرورت پیگیری اجرای اهداف جدید شركت راه آهن در سال جدید ، خاطر نشان كرد: راه آهن در سال ۹۵ با حمل ۴۰.۲ میلیون تن توانست ركوردی حدود ۵ میلیون تنی بزند و كه این ركورد بسیار خوبی در تاریخ راه آهن بود اما این پیشرفت در مقایسه با حمل ۴۰۰ میلیون تنی بار در حمل و نقل جاده ای بسیار كم است و ما تنها توانسته ایم حدود ۱۰ درصد بار موجود درشبكه حمل و نقل را به شبكه ریلی جذب كنیم.

وی افزود: بر اساس بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه ششم كه سهم بار و مسافر ریلی را به ترتیب ۳۰ و ۲۰ درصد از جابجایی زمینی تعیین كرده بود، هدف گذاری راه آهن به عدد ۶۲ میلیون تن در سال ۹۶ و ۸۲ میلیون تن در سال ۹۷ قرار گرفت.

عضو هیات مدیره شركت راه آهن با اشاره به اینكه در نظر برخی افراد كه این عدد را غیر قابل تحقق می دانند، تصریح كرد: تكلیفی كه قانون گذار برای راه آهن تعیین كرده است این است كه این شركت تا پایان برنامه ششم باید به ظرفیت حمل ۳۰ درصد بار كشور برسد و منطقی است كه برای رسیدن به این هدف تقویمی پلكانی و جدولی منطقی و اصولی را تدوین كنیم و بر اساس جدول زمانبندی مربوطه در سال ۹۷ به عدد ۸۲ میلیون تن برای بار و ۲۲ میلیون نفر برای مسافر رسیده ایم كه این اعداد به شرط تامین ملزومات و شرایط مورد نیاز، دست یافتنی یا بهتر بگویم سخت دست یافتنی است.

وی با بیان اینكه عدد تعیین شده در اختیار ما نبوده بلكه قانون برنامه آن را به ما تكلیف كرده است و البته تحقق این اهداف الزاماتی هم دارد كه می بایست در اختیار راه آهن كشور قرار گیرد و بخشهائی از این الزامات در همین قانون برنامه ششم و سایر قوانین آمده كه انتظار داریم دستگاه های ذیربط در این باره به تكالیف خود عمل كنند و امكان تحقق تكالیف راه آهن را فراهم نمایند، گفت: اگر به افق های بلند نظر داشته باشیم ، بایستی بیشتر تلاش كنیم و سایر دستگاه ها هم به تكالیف خود نسبت به راه آهن باید عمل كنند وهمت زیاد همكاران در شركت موجب جذب منابع بیشتر به آن شده است.

رسولی گفت : این منابع به خاطر اولویت راه آهن در برنامه های دولت و اعتمادی كه به دلیل تلاش همكاران عزیزمان در مجموعه نظام نسبت به راه آهن وجود دارد جذب می شود، اما این منابع متعلق به خزانه كشور و بیت‌المال است و اگر ما آن را به خدمت مطلوب تبدیل نكنیم و در اختیار مردم نگذاریم بهتر است كه صرف كارهای دیگر شود.

رسولی این اعتماد را سرمایه راه آهن دانست و با تاكید بر اینكه بر ضرورت پاسداری از این سرمایه ، اظهار داشت: در سال جاری لازم است حجم كار و كیفیت آن بالاتر باشد و با توجه به اینكه پرداخت های پرسنلی از محل درآمدها صورت می گیرد ، بایستی با كسب درآمد بیشتر بتوانیم شرایط را برای پرداختی های بیشتر و امكانات بهتر به همكاران خود مهیا كنیم.

عضو هیات مدیره راه آهن جهت گیری شركت را جذب بار بیشتر عنوان كرد و اظهار داشت : درحمل بار سربه سر ما ۷۷ میلیون تن بار است و زیر این مقدار شركت در حمل بار و مسافر متضرر است.

وی افزود: در عین حال زیان ما در بخش مسافری اجتناب ناپذیر است و برای جبران آن باید این ضرر را با دریافت یارانه دولتی و یا با حمل بار بیشتر جبران كنیم.

رسولی خواستار تحرك و باور بیشتر به هدف، نگاه نو، نوآوری ، خلاقیت و كنار گذاشتن رفتار سنتی از سوی همكاران خود در راه آهن شد و خاطر نشان كرد : اگر قرار باشد هیچ تحولی در سال جدید نداشته باشیم تفاوتی با یك ربات نداریم.

◽ قدردانی از زحمات همكاران
عضو هیات مدیره راه آهن همچنین ضمن تبریك سال جدید و تشكر از تلاش همكاران این دفتر در سال گذشته برای كسب توفقیات بیشتر شركت راه آهن گفت: امیدوارم در سال جدید همكاران شركت راه آهن با تاكید بر نقاط قوت و رفع نقاط ضعف خود موجب حركت پربار تر شركت راه آهن به سمت جلو شوند.

وی با اشاره اینكه ارتباط لایه های مدیریتی با بدنه كارشناسی موجب ارتقاء شركت راه آهن می شود، افزود : تشریك مساعی و بیان برنامه های هیات مدیره از اهمیت خاصی برخوردار است و از آنجا كه دفتر برنامه ریزی و بودجه و سایر ادارات و بخشهای شركت كه مجری تصمیمات برنامه ای شركت هستند، بایستی دقیقاً با دلایل توجیهی هر تصمیمی آشنا باشند.
رسولی با بیان این كه دفتر برنامه ریزی و بودجه سطح تماس تصمیمات عالی شركت راه آهن با بدنه اجرایی آن خواند و تصریح كرد : همكاران این دفتر و كارشناسان خوب سایر واحد های شركت می توانند نقطه نظرات و برنامه ریزی های خوبی برای اصلاح برنامه ها داشته باشد.

◽ تاكید بر برگزاری جلسات مشترك
در همین حال وی خواستار برگزاری جلسات مشترك با همكاران دفتر برنامه ریزی و بودجه راه آهن شد و گفت : محیط را پویا و شاداب كنید و دچار خمودگی نشوید و از مطالعه و تحقیق در حوزه دستاوردهای جدید غافل نشوید.

وی افزود: لازم است هر هفته جلساتی با محوریت دفتر برنامه و بودجه و حضور كارشناسان برای ارزیابی اهداف برنامه و پایش آن برگزار شود و ۲ هفته یكبار نیز با حضور اینجانب، جلساتی در سطح معاونین محترم شركت برگزار شود كه گزارشات این دفتر و انحرافات در برنامه ملاحظه و حسب مورد اصلاح شود تا در مسیر خود با كمترین انحراف حركت كنیم و اگر قرار است در مورد تصمیمی مجدداً بازنگری شود آن را به هیات مدیره مطرح كنیم.

رسولی همچنین بر بازدید از مناطق و واحدهای ستادی تاكید كرد و اظهار داشت: اطمینان دارم كه اگر بر كار متمركز شوید می توانید منشاء تحول شوید و ما تصمیمات بزرگ را به پشتوانه همت بلند و نگاه علمی همكاران عزیزمان می گیریم.

گفتنى ست در ادامه این مطلب حاضران به ارائه نظرات و بیان برخی مشكلات در بخشهای خود پرداختند و عضو هیات مدیره راه آهن به سوالات آنها پاسخ داد.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=4601

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.