• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

هند برای تکمیل طرح راه آهن چابهار به زاهدان با ایران تعامل دارد

  • کد خبر : 29938
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
هند برای تکمیل طرح راه آهن چابهار به زاهدان با ایران تعامل دارد
مشاور وزیر خارجه هند روز سه شنبه اعلام کرد دهلی نو برای تکمیل پروژه راه آهن چابهار به زاهدان به عنوان بخشی از طرح های ارتباطی این کشور در منطقه، تعامل خود را با ایران ادامه خواهد داد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از پایگاه رسمی وزارت امور خارجه هند، وی مورالیداران مشاور وزیر امور خارجه هند در پاسخ به سوال نمایندگان پارلمان در ارتباط با وضعیت پروژه بندر چابهار گفت: در ماه مه سال ۲۰۱۶ و در طول سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به ایران، شرکت “ایرکان” هند با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران برای ساخت ریل آهن چابهار به زاهدان، یک قرار داد امضا کرد. 
وی افزود: هند و ایران همچنان در خصوص این موضوع با یکدیگر تعامل دارند. دو کشور همچنان برای توسعه پروژه‌ها در ایران از جمله ریل آهن چابهار به زاهدان با یکدیگر همکاری می‌کنند.
مشاور وزیر امور خارجه هند در پاسخ به سوال دیگر نمایندگان در پارلمان این کشور در ارتباط با پروژه چابهار گفت: در طول سفر سال ۲۰۱۶ نخست وزیر به ایران، یک قرارداد سه جانبه میان هند، ایران و افغانستان برای ایجاد کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب امضا شد. هند با همکاری ایران، در توسعه فاز اول بندر شهید بهشتی در چابهار شرکت دارد. 
وی افزود: شرکت بنادر جهانی هند از ماه دسامبر ۲۰۱۸ تاکنون مسوولیت امور این بندر را برعهده گرفته و در این مدت زمان یک میلیون و ۲۰۰ تن کالا و حدود ۸ هزار و ۲۰۰ کانتینر را مدیریت کرده است. انتقال کالا به افغانستان از طریق بندر چابهار اخیرا افزایش یافته است. کمک ۷۵ هزار تنی گندم هند به افغانستان که تاکنون ۸ محموله آن منتقل شده، با استفاده از مسیر چابهار میسر شده است. در سال مالی جاری ۵۳ هزار تن محموله گندم هند از طریق چابهار به افغانستان صادر شده است. 
طی سفر اخیر وزرای دفاع و امور خارجه هند به ایران و دیدار آن‌ها با همتایان ایرانی خود، مساله پروژه چابهار و ریل آهن چابهار به زاهدان مورد گفت و گو قرار گرفت. 
موقعیت مهم ایران در منطقه و جهان، ذخایر انرژی (نفت و گاز) که هند برای توسعه خود به شدت به آن‌ها نیاز دارد، کریدور شمال-جنوب و دسترسی هند به آسیای مرکزی و حتی اروپا و جایگاه ایران به عنوان قدرتی در حوزه خلیج فارس و منطقه غرب آسیا؛ همه و همه انگیزه‌هایی قوی برای تقویت روابط این کشور با ایران و ارتقای این روابط تا سطح روابط راهبردی هستند. 
این پتانسیل وجود دارد که با گسترش و توسعه و تعمیق روابط بین دو کشور، ایران به جایگاه اول تجارت خارجی هند در منطقه تبدیل شود. ایران دروازه ورود هند به آسیای مرکزی، روسیه و شرق اروپا است و با توجه به رقابت شدید این کشور با چین، منطقی نیست که هندخارج از همکاری‌های استراتژیک به رابطه با ایران فکر کند.


چرا بندر چابهار ایران برای هند حائز اهمیت است؟ 
پاکستان به هند اجازه استفاده از خاک خود برای تجارت مستقیم با افغانستان را نمی‌دهد، بنابراین چابهار برای دسترسی هند به افغانستان و فراتر از این کشور اهمیت دارد. هند دارای منافع زیادی در یک افغانستان با ثبات است و دهلی نو یکی از بزرگ‌ترین اهدا کنندگان بین المللی کمک به افغانستان است. وضعیت امنیتی در افغانستان برای هند مهم است. دهلی نو مانند ایران به دنبال ثبات در افغانستان است و تامین نیاز تجاری افغانستان از طریق بندر چابهار به این هدف کمک می‌کند. 
 همچنین دسترسی به چابهار برای امنیت انرژی هند مهم است. هند به عنوان یک اقتصاد در حال رشد، به انرژی کشورهای آسیای مرکزی توجه دارد. گاز طبیعی آسیای مرکزی می‌تواند از طریق بندر چابهار به هند صادر شود. هند هم اکنون عضوی از پروژه خط لوله گاز تاپی (ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند) است. 
و مورد دیگر اینکه هند عضوی از کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب است که هدف از آن ایجاد شبکه حمل و نقل میان کشورهایی مانند هند، ایران، ارمنستان، آذربایجان، کشورهای آسیای مرکزی و روسیه است. بنابراین در اهداف هند، چابهار بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=29938

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.