• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

وداع با فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو؟

  • کد خبر : 25932
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
وداع با فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو؟
در شرایطی که روز به روز تعداد مسافران مترو افزایش می‌یابد و با گشایش برخی فعالیت‌های اقتصادی در 30 فروردین جاری تعداد مسافران مترو مرز بهداشتی 450 هزار نفر را رد خواهد کرد،
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از تعادل،  در شرایطی که روز به روز تعداد مسافران مترو افزایش می‌یابد و با گشایش برخی فعالیت‌های اقتصادی در ۳۰ فروردین جاری تعداد مسافران مترو مرز بهداشتی ۴۵۰ هزار نفر را رد خواهد کرد، ستاد کرونا درخواست اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو را تایید نکرده است. با این حال، برخی اعضای شورای شهر تهران در تلاش هستند تا ساعات بازگشایی ادارات و موسسات را شناور کنند تا شاید کمی از ازدحام جمعیت در حمل و نقل عمومی بکاهند.

زهرانژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه پیشنهاد استفاده اجباری از ماسک توسط ستاد مقابله با کرونا رد شده است، گفت: فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو امکان پذیر نیست.

نژادبهرام در گفت‌وگو با فارس درباره توزیع ماسک در مترو اظهار کرد: شهرداری و شورای شهر پیشنهاد استفاده اجباری از ماسک در مترو جهت پیشگیری از کرونا را مطرح کرد ولی این پیشنهاد توسط ستاد مقابله با کرونا رد و پذیرفته نشد. وی با بیان اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو را تضمین نمی‌کنیم، افزود: این طرح در مترو امکان‌پذیر نیست برای همین بر استفاده اجباری از ماسک تاکید داریم. عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا شهرداری ماسک رایگان در اختیار مسافران می‌گذارد؟ گفت: برای شهراداری این موضوع هزینه زیادی دارد وامکان پذیر نیست، ولی مسافرانی که بلیت را تهیه می‌کنند طبیعتا تامین هزینه ماسک هم برایشان امکان پذیر است و توجه به این مساله برای سلامتیشان و عدم شیوع کرونا حائز اهمیت است.

نژاد بهرام گفت: ما معتقدیم مترو محل نشر ویروس کرونا است و همچنان درخواست داریم مترو باید تعطیل شود. شرایط مترو با اتوبوس متفاوت است چرا که اتوبوس در فضای باز تردد می‌کند ولی در مترو هوا داخل واگن جابه‌جا می‌شود و انتشار ویروس در مترو برای مدیریت شهری نگرانی جدی ایجاد کرده است. وی افزود: اگر به میزان گذشته استفاده از مترو صورت گیرد قاعده درستی نیست و تلاش کادر درمان هم برای نابودی کرونا از بین می‌رود. لذا تنها راه جلوگیری از شیوع کرونا در مترو تعطیلی آن است و ماسک درصورتی که مترو تعطیل نشود، ابزار کمکی مهم محسوب می‌شود.  عضو هیات رییسه شورای شهر تهران اظهار کرد: مدیریت شهری آمادگی دارد درصورتی که ستاد کرونا استفاده از ماسک را در مترو اجباری کند، طرح را اجرایی سازد.

درخواست شناور شدن ساعات ادارات

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز با اشاره به ضرورت شناور شدن ساعات کاری ادارات برای پیشگیری از کرونا گفت: در صورتی که مسافران مترو بیش از ۵۰۰ هزار نفر باشند، فاصله‌گذاری اجتماعی امکان‌پذیر نیست. اعطا در یک نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: شنبه ۲۵ فروردین مترو ۳۲۸ هزار مسافر داشت و در صورتی که مسافران مترو به بیش از۵۰۰ هزار نفر افزایش نیابند تا حدودی می‌توان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد، ولی با افزایش مسافران این اقدام چندان امکانپذیر نیست. وی از درخواست شورای شهر تهران نسبت به شناور شدن ساعات کاری ادارات خبر داد و گفت: مراجع تصمیم‌گیر باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. ما پیشنهاد داده‌ایم شروع کار ادارات ۷ تا ۹ صبح و پایان کار ۲ تا ۴ بعدازظهر شود تا از این طریق حمل و نقل عمومی خلوت‌تر و فاصله‌گذاری اجتماعی بهتر رعایت شو.د. وی درباره رزرو صندلی‌های اتوبوس نیز گفت: این مساله ارتباطی به اتوبوس‌های شهرداری ندارد و مربوط به این ناوگان نیست و شورای شهر مجوزی برای رزروی شدن اتوبوس‌های شهر تهران نداده است.

نگرانی‌ها درباره هواکش مترو

اعطا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود هواکش‌های مترو می‌تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد و نظر شما در این مورد چیست؟ گفت: این مساله را آقای هاشمی رییس شورای شهر مطرح کردند که از کارشناسان برجسته حوزه ریلی محسوب می‌شوند ما نیز این دیدگاه را در شورا از ابتدای تعطیلات نوروز داشتیم و برای همین تعطیلی حمل و نقل عمومی به ویژه مترو مطرح شد.

وی افزود: محیط مترو محیطی بسته است و دسترسی به هوای آزاد در آن بسیار کم بوده بنابر این در محیط بسته امکان شیوع ویروس کرونا نیز بیشتر است و موضوع هواکش‌ها نیز این مساله را تشدید می‌کند.بنابر این این موضوع به عنوان نوعی مطالبه مطرح و کمیسیون‌های تخصصی نظرات‌شان را اعلام کرند ولی باید توجه داشت نهاد دیگری تصمیم‌گیر نهایی است و ممکن است شورای شهر پیشنهادی ارایه دهد ولی پذیرفته نشود.

وی گفت: در مورد مشکل بودن اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی و شیوع کرونا در این ناوگان نگرانی‌هایی وجود داشته که همچنان پابرجاست.

اگر مسافر زیاد باشد نمی‌توانیم

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این باره گفت: بله اگر مسافران مترو بیش از ۵۰۰ هزار نفر عملا طرح فاصله‌‌گذاری اجتماعی اجرایی نمی‌شود و من کاملا با صحبت‌های آقای اعطا موافق هستم و حتی می‌گویم اگر بیش از ۴۵۰ هزار نفر باشند این طرح جوابگو نیست.

وی ادامه داد: از نظر فنی اگر تعداد مسافران به بیش از ۴۵۰ هزار نفر برسد دیگر نمی‌توانیم در ایستگاه‌ها و واگن‌های مترو طرح فاصله‌‌گذاری را رعایت کنیم چرا که ستاد کرونا گفته است ظرفیت باید به تعداد صندلی‌ها باشد یعنی اگر هر واگن ۳۰۰ صندلی دارد باید ۳۰۰ مسافر در آن سوار شوند البته در اینجا فعلا به چیدمان کاری نداریم.

وی با بیان اینکه از ۲۳ فروردین تاکنون روزانه ۳۴۰ تا ۳۵۰ هزار نفر در مترو تردد کرده‌اند گفت: ‌از شنبه ۳۱ فروردین گفته‌اند که بسیاری از ادارات باز می‌شود قطعا میزان مسافرین افزایش می‌یابد و ما دیگر از لحاظ فنی نمی‌توانیم طرح فاصله‌‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم. حجت تأکید کرد: با افرایش مسافر عملا اجرای طرح شدنی نیست و همین الان هم با وجود ۳۵۰ هزار مسافر در بسیاری از گلوگاه‌ها در برخی ساعات دچار مشکل هستیم.

کاهش سرفاصله به ۳ دقیقه برای اولین بار

این مقام مسوول با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۰ قطار در خطوط در حال فعالیت است گفت: تعدادی از قطارها هم در حال اورهال هستند که اگر بتوانیم چند قطار وارد خطوط کنیم می‌توانیم برای اولین بار سرفاصله قطارها را در خط دو به سه دقیقه برسانیم در تلاش هستیم تا این کار را در هفته آتی انجام دهیم.

با بازگشایی برخی دیگر از صنوف در ۳۱ فروردین مسافران مترو و اتوبوس زیاد می‌شوند چرا که همه شهروندان وسیله نقلیه شخصی ندارند در نتیجه مشکلات در مترو افزایش می‌یابد.

ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران به فارس در خصوص طرح فاصله‌‌گذاری اجتماعی و اجرای آن با افزایش مسافر گفت: به هر حال وقتی که کسب و کارها قرار است باز شوند و ادارات به فعالیت خود ادامه دهند مردم باید برای رسیدن به محل کار خود از یک وسیله‌ای استفاده کنند قطعا همه وسیله شخصی ندارند و به سمت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی می‌روند و این را هم بگویم که اگر همه بخواهند از وسیله شخصی استفاده کنند خیابان‌ها هم کشش ندارد و قطعا قفل می‌شود. وی با تأکید بر این موضوع که با باز شدن ادارات استفاده از مترو و اتوبوس اجتناب‌ناپذیر است گفت: ‌عملا فاصله‌‌گذاری اجتماعی هوشمند در این شرایط امکان‌پذیر نیست. عضو شورای شهر تهران از مردم خواست که حتما از ماسک استفاده کنند و خودشان حداقل فاصله را رعایت کنند.

نصب دستگاه ضدعفونی داخل مترو

خداکرمی اضافه کرد: قرار است است در داخل کابین‌های مترو دستگاه ضدعفونی‌کننده نصب شود و اگر این امر رخ دهد اتفاق خوبی می‌افتد در غیر این صورت طرح فاصله‌‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود. عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این موضوع که ما پیشنهاد داده‌ایم که استفاده از ماسک در مترو اجباری شود گفت: ‌اما این پیشنهاد رد شده است ما همچنان هم اصرار داریم که استفاده از ماسک اجباری شود در حال حاضر هم ماسک به میزان لازم در دسترس است و اگر کسی هم نمی‌تواند تهیه کند می‌تواند از یک پارچه تی‌شرت کهنه یک ماسک درست کند و استفاده کند. وی افزود: ‌به هر حال واقعیت این است که کرونا وجود دارد و معلوم نیست چه زمان از بین برود ما باید زندگی با این شرایط را بهتر یاد بگیریم. بسیاری از مسوولان شهری معتقدند ضمانتی هم برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=25932

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.