• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

ورود شرکت راه آهن به ساخت خط آهن چابهار – سرخس

  • کد خبر : 27916
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
ورود شرکت راه آهن به ساخت خط آهن چابهار – سرخس
با دستور وزیر راه و شهرسازی، شرکت راه آهن موظف شد، جهت تسریع ساخت خط آهن چابهار به سرخس، نسبت به تامین ریل و برخی ماشین آلات روسازی برای این پروژه ملی اقدام کند.
0
(0)

به گزارش ر یل‌نیوز به نقل از عیارآنلاین، خط آهن چابهار-سرخس به عنوان طولانی‌ترین کریدور ریلی کشور به طول ۱۵۰۰ کیلومتر از چابهار به زاهدان، زاهدان به بیرجند و بیرجند به محدوده خراسان رضوی متصل می شود و جمعا ۱۵۰۰ کیلومتر طول دارد. در حال حاضر تنها محور ریلی فعال برای ترانزیت بار از آسیای میانه به آب‌های آزاد واقع در جنوب ایران، خط آهن بندرعباس ـ سرخس است. بهره برداری از این راه آهن علاوه بر تامین نیازهای منطقه و نیازهای فرامنطقه ای کشورهای همسایه از جمله افغانستان و کشورهای آسیای میانه، موجب فعال شدن کریدور بین المللی شمال و جنوب خواهد شد.

پیشرفت ۴۳ درصدی خط آهن چابهار به زاهدان

راه آهن چابهار- زاهدان بندر چابهار را به خط ریلی شمال به جنوب متصل کرده و این منطقه را به شاهراه واقعی ریلی دنیا مبدل می کند و سبب توسعه جنوب شرق کشور و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیت های تنها بندر اقیانوسی ایران می شود و در نهایت این بندر راهبردی و مهم را به دریاچه خزر و نقاط گوناگون دنیا وصل می کند. علی‌رغم اهمیت فراوان این خط ریلی، متاسفانه در ۱۰ سال گذشته پیشرفت آن کم بوده. به طوری که درحال حاضر فاز یک پروژه مذکور ( چابهار-زاهدان) با پیشرفت ۴۳ درصدی همراه بوده است.

اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی

باتوجه به اینکه کمبود منابع مالی ازجمله مهمترین دلایل پیشرفت پایین پروژه مذکور بوده است، سال گذشته ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به آن تخصیص داده شد. درهمین راستا خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: « در یک سال اخیر اتفاق بسیار خوبی برای تسریع در عملیات اجرایی پروژه رخ داد و آن هم مصوبه ۳۰۰ میلیون یورویی مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل این خط آهن بود، ما درخواست را ارائه کردیم و ایشان موافقت کردند که از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شود که مقرر شد صندوق توسعه ملی مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو پرداخت کند و بدین ترتیب روند اجرای پروژه و کارگاه‌ها بسیار متحول شده است».

وی درباره دریافت اقساط مصوبه ۳۰۰ میلیون یورویی مقام معظم رهبری توضیح داد: « در مرحله اول حدود ۳۰ میلیون یورو دریافت و به پیمانکار پرداخت کردیم، همچنین حدود ۱۵ میلیون یورو هم در گام بعد واریز شد که برای خرید مصالح و همچنین سایر مطالبات پیمانکار استفاده می‌شود بقیه اقساط هم به تدریج دریافت می شود؛ زمانبندی شده است که در فواصل زمانی مشخص مثلا یک ماهه، ما باید حداقل بتوانیم ۳۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ را به کارگاه تزریق کنیم تا روند اجرایی پروژه تسریع یابد».

ورود شرکت راه آهن به ساخت خط آهن چابهار به زاهدان

در راستای اهمیت موضوع، چندی پیش وزیر راه و شهرسازی دستوراتی برای کمک تجهیزاتی برای تجهیز پروژه و تسریع آن به شرکت راه‌آهن داده‌اند و مقرر شد، شرکت راه آهن از نظر ریل و برخی ادوات و ماشین‌آلات روسازی به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا کمک کنند تا عملیات روسازی با سرعت بیشتری انجام شود.

اهمیت بندر چابهار برای افغانستان

کشور افغانستان محصور در خشکی است و هیچ ارتباطی با آب‌های آزاد ندارد. در گذشته عمده واردات کشور افغانستان از طریق بندر کراچی در جنوب پاکستان انجام می‌شد؛ ولی به علت وجود مشکلات سیاسی-امنیتی که بین دو کشور وجود دارد، ارتباط دو کشور افغانستان و پاکستان کمتر و محدودشده است. بنابراین، توجه به سمت ایران به‌عنوان پل ارتباطی با آب‌های آزاد افزایش‌یافته است.

پس لزوم ارتباط جدی‌تر افغانستان با ایران روشن است. از جهتی تبادل محصولات از طریق بندر چابهار نسبت به بندرعباس و بندر کراچی به‌صرفه‌تر است. بندر چابهار نسبت به بندرعباس ۹۰ کیلومتر و نسبت به بندر کراچی ۷۰۰ کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیک‌تر است و این باعث کاهش ۳۳ درصدی هزینه‌ها می‌شود و ۲۰درصد زمان رسیدن کالا را کاهش می‌دهد.

اهمیت بندر چابهار برای هندوستان

هند ارتباط اقتصادی جدی با افغانستان و ایران دارد؛ که جنبه اول این اقتصاد مربوط به معاملات و تجارت مستقیم است. راه‌های ارتباطی کشور هند با ایران و افغانستان عمدتا از پاکستان به عنوان کشور واسط میگذرد. ولی در حال حاضر، پاکستان استفاده از زیرساخت‌هایش را برای هند سخت‌تر کرده است و عملاً امکان استفاده از کشور پاکستان برای ارتباط با ایران و افغانستان با محدودیت مواجه است.

هند سالانه ۱۷ میلیارد دلار با آسیای میانه تجارت دارد که معادل ۱۶ میلیون تن است؛ که ایران به‌عنوان حلقه واسط می‌تواند پلی برای اتصال به آسیای میانه و افغانستان باشد. نزدیک‌ترین جایگزین برای این مسیر می‌تواند پاکستان باشد که به دلیل مشکلات سیاسی بین کشور هند و پاکستان و هزینه بالای این مسیر در مقایسه با بندر چابهار، موانعی محکم برای این ارتباط دیده می‌شود.

پروژه خط آهن چابهار سرخس طرح عمرانی بزرگی است که می‌تواند تحول بزرگی در اقتصاد و ترانزیت کشور ایجاد کند، امیدواریم روند اجرایی پروژه به سرعت پیش رود تا منافع آن برای مردم کل کشور و همچنین همسایه‌های ما حاصل شود و کشورهای آسیای میانه، افغانستان و غیره در حوزه ترانزیت از طریق این خط آهن دسترسی به آب‌های آزاد داشته باشند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=27916

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.