• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

پس از سه ماه وقفه تجارت کالا در مرز ریلی لطف‌آباد با ترکمنستان از سر گرفته شد

  • کد خبر : 28904
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
پس از سه ماه وقفه تجارت کالا در مرز ریلی لطف‌آباد با ترکمنستان از سر گرفته شد
معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: بازرگانان، صاحبان کالاهای ترانزیت و شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خواستار "ترانشیپمنت کالا از جاده به ریل" در پایانه مرزی لطف‌آباد خراسان رضوی با جمهوری ترکمنستان هستند.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از تجارت ایرانی، جواد وحدتی‌فرد  “ترانشیپمنت” را تغییر شیوه حمل و نقل بارگیری و جا به جایی کالا از شکلی به شکل دیگر تعریف و بیان کرد: موضوع ترانشیپمنت از روشهای مرسوم برای انتقال کالای ترانزیتی در عرصه تجارت جهانی و بازرگانی بین‌المللی است.

 

وی ادامه داد: به خاطر شرایط ناشی از تداوم بحران پاندمی کرونا و بسته شدن سه گذرگاه مرزی جاده‌ای خراسان رضوی با کشور ترکمنستان هم‌اینک بازرگانان و شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی کالا خواستار فراهم شدن زمینه لازم برای اعمال ترانشیپمنت در مرز ریلی لطف‌آباد واقع در شمال خراسان رضوی یعنی تغییر شکل حمل کالاهایشان از جاده به راه‌آهن شده‌اند.

 

معاون اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی به بازگشایی مرز سرخس با ترکمنستان برای حمل ونقل ریلی اشاره و بیان کرد: با توجه به این که امکان بارگیری مجدد کالا بر روی واگنهای باری در مرز لطف آباد وجود دارد لذا شرکتهای حمل و نقل و صاحبان کالا حاضر به پذیرش هزینه‌ها و دردسرهای ناشی از بارگیری مجدد شده‌اند تا بتوانند کالای ترانزیتی خود از ایران را به ترکمنستان و دیگر کشورهای منطقه آسیای مرکزی منتقل کنند.

 

وحدتی فرد افزود: موضوع ترانشیپمنت کالا در پایانه مرزی سرخس به اطلاع مقامات ترکمنستان رسیده است اما تاکنون اظهار نظری از سوی این کشور درباره این موضوع انجام نشده است.

 

تجارت و تبادل ریلی از مرز لطف‌آباد شهرستان درگز واقع در شمال خراسان رضوی با کشور ترکمنستان پس از حدود سه  ماه ونیم وقفه و تعطیلی مرز ۱۱ تیرماه گذشته از سرگرفته شد.

 

بر اساس اعلام فرمانداری درگز تیر ماه گذشته ۶ واگن ترانزیت حامل بار تجهیزات الکترونیکی از ایران وارد ترکمنستان شد با این حال هم اکنون ۳۰ واگن کالای صادراتی در ایران در انتظار ورود به خاک ترکمنستان است.

 

مرز زمینی لطف‌آباد هم‌اینک همچون دیگر مرزهای زمینی با جمهوری ترکمنستان بسته است اما می‌توان از ظرفیت موجود در پایانه ریلی لطف آباد برای انتقال کالا از کامیون به قطار در این ایام بهره گرفت.

 

۱۴ اسفند ماه ۹۸ در پی شیوع ویروس کرونا مرز ریلی سرخس و لطف آباد از سوی ترکمنستان بسته شد و پس از حدود سه ماه و نیم با حصول توافق دوجانبه و ایجاد تونل‌های ضدعفونی واگن‌های حمل کالا، تبادل تجاری در این مرز ریلی از سرگرفته شد.

 

پایانه مرزی لطف‌آباد در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز در شمال خراسان رضوی واقع است.

 

این پایانه مرزی جاده‌ای و ریلی که با مشهد ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد به شبکه ریلی ایران متصل نیست اما صادرات و ترانزیت کالا از این پایانه به صورت ترانشیپمنت ریلی پیش از این انجام شده است. با این روش کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی در این مرز بار خود را به واگن‌های باری منتقل می‌کنند تا این کالاها از طریق شبکه حمل و نقل ریلی کشورهای همسایه به مقاصد مختلف در آسیای مرکزی انتقال یابد.

 

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=28904

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.