• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

پیگیری توسعه ایستگاه راه‌آهن شازند/ایستگاه راهگرد مرکز بارگیری قطارها می‌شود

  • کد خبر : 29341
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲
پیگیری توسعه ایستگاه راه‌آهن شازند/ایستگاه راهگرد مرکز بارگیری قطارها می‌شود
مدیرکل راه‌آهن استان مرکزی گفت: ایستگاه راهگرد به مرکز بارگیری قطارها تبدیل می‌شود.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیز به نقل از ایسنا ، محمدرضا قربانی اول شهریورماه در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته دولت، با اشاره به اینکه در پنج استان ایلام، لرستان، مرکزی، همدان و کرمانشاه در سه بخش مسافری، باری و عمرانی فعالیت داریم، اظهار کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی در واقع یک بنگاه اقتصادی است و ادارات کل موظفند با توجه به حوزه استحفاظی، درآمدزایی داشته باشند.

وی در خصوص مهمترین اقدامات انجام شده در سال های فعالیت دولت تدبیر و امید گفت: یکی از اقدامات مهم، توسعه ایستگاه راه‌اهن سمنگان است که یکی از ایستگاه‌های حساس بشمار می رود و اگر برای آن مشکلی بروز کند قطار به سمت اراک و شازند فرار می کند به همین دلیل نیازمند توسعه است که نقشه‌های آن تهیه و مورد تایید کمیته فنی ایستگاه‌ها قرار گرفته است و در پی اخذ اعتبارات لازم هستیم.

قربانی افزود: از سال ۱۳۹۲ عملیات بازسازی محور راه‌آهن اراک به طول ۴۶۲ کیلومتر آغاز شده است که در حال حاضر تمام محور به ریل U 33مجهز است که این اقدام باعث کاهش حوادث، افزایش امنیت و افزایش سرعت سیر قطارها شده است.

وی با اشاره به تقویت شاسی تمام پل‌های مسیر ریل‌های راه‌آهن، بیان کرد: موضوع ایجاد دهکده لجستیک در سال‌های گذشته روی کاغذ مانده بود، اما اخیرا ایستگاه باری کرمانشاه احداث شد، بارگیری نفت کوره از کرمانشاه به مقصد بندرعباس به صورت آزمایشی آغاز شد و اگر عملیات با موفقیت انجام گیرد می‌توان از شبکه ریلی برای انتقال ۵۰ هزار تن نفت کوره استفاده کرد.

مدیرکل راه‌آهن استان مرکزی افزود: وضوخانه و نمازخانه ایستگاه راه‌آهن شازند و اراک بازسازی شده، اما لازم است که ایستگاه راه‌آهن اراک بازسازی شود که در حال تهیه نقشه هستیم و با تصویب نقشه، بازسازی و توسعه ایستگاه انجام می‌گیرد که با توجه به تعداد قطارهای فعال، باید توسعه سالن‌ها اجرایی شود که اعتباری حدود سه میلیارد تومان نیاز دارد.

وی با اشاره به روزانه شدن قطار اراک-مشهد، گفت: روزانه شدن این قطار باعث سه برابری شدن تعداد مسافران شد و اخیرا رایزنی با شرکت قطار فدک برای ارائه خدمات در اراک صورت گرفته و پنجم شهریورماه بهره‌برداری از آن آغاز می‌شود، البته در پنج ماهه نخست سال به دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد مسافران کاهش یافته است، به طوری که ظرفیت قطار ایجاد شده در راه‌آهن استان ۴۳۰ هزار نفر است ولی ۳۸ هزار نفر از آن استفاده کردند.

قربانی به لزوم توسعه ایستگاه راه‌آهن شازند اشاره کرد که نقشه‌های آن تهیه، بازبینی و به کمیته فنی ارسال شده است و در صورت تایید، در سال‌ آینده انجام می‌شود، گفت: ایستگاه راهگرد یکی از ایستگاه‌های مهم است و درصدد ایجاد مرکز بارگیری در این ایستگاه و تهیه نقشه محل بارگیری هستیم. استان مرکزی در حال حاضر در بعد حمل و نقل جایگاه نهم کشور را در اختیار دارد که با ایجاد مرکز بارگیری راهگرد و مرکز بارگیری کرمانشاه، میزان حمل و نقل بار افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: بارگیری از ایستگاه راهگرد امسال آغاز می‌شود که روزانه بین دو هزار تا ۲۵۰۰ تن بارگیری خواهیم داشت و با تحقق این هدف رتبه استان در بعد حمل و نقل در کشور ارتقا می‌یابد.

وی با بیان اینکه عملیات تردد قطارهای باری باید به خارج از شهر منتقل شود و ایستگاه ملک آباد می تواند محل مناسبی برای تبدیل به ایستگاه باری باشد و ایستگاه راه‌آهن اراک فقط به عنوان محل عبور واگن‌های باری مورد استفاده قرار گیرد، گفت: در حال حاضر از تمام ظرفیت باری استان استفاده می‌شود، البته استفاده از این ظرفیت به دلیل کم بودن تعداد قطارهای مسافری است و اگر ظرفیت قطار مسافری افزایش یابد مسلما ناچار به انجام عملیات دوخطه کردن خط ریلی اراک به قم هستیم.

مدیرکل راه‌آهن استان مرکزی با اشاره به اینکه برای کاهش حوادث، پروژه دیوارکشی ریل در برخی مناطق انجام و در برخی مناطق هنوز باقی مانده است که در پی جذب ۶ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه این پروژه هستیم، اظهار کرد: استان مرکزی بواسطه فعالیت پنج شرکت تعمیراتی تخصصی، قطب تعمیرات واگن در کشور است به طوری که در پنج ماهه نخست سال جاری، ۶۵۰ واگن تعمیر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است و ظرفیت بسیاری برای تعمیر واگن و ایجاد اشتغال در این استان وجود دارد.

قربانی در خصوص فعالیت سیستم کنترل ترافیک مرکزی CTC گفت: با استفاده از این سیستم می توان ایستگاه‌ها را کنترل و فرماندهی کرد. مرکز فرماندهی محور جنوب در اهواز مستقر است، اما با تلاش‌های صورت‌گرفته موافقت با ساخت پنل فرماندهی در اراک نیز دریافت شد، البته در حال حاضر تمامی ایستگاه‌ها به غیر از شازند زیر پوشش سیستم قرار دارد و با اجرای طرح توسعه ایستگاه شازند این ایستگاه هم تحت پوشش قرار می‌گیرد.

وی در خصوص احداث راه‌آهن امیرکبیر به مهاجران نیز بیان کرد: نقشه راه‌آهن مهاجران به اراک توسط مشاور تهیه شده است و مقرر است که در جلسه‌ای نحوه اتصال مهاجران به سمنگان و اراک بررسی شود، سپس چگونگی تهیه و تامین اعتبارات از طریق شرکت شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران و کمک به امر زیرسازی دنبال خواهد شد.

قربانی در خصوص عملکرد پنج ماهه راه‌آهن استان مرکزی اظهار کرد: امسال ۳۸۴ هزار تن بارگیری در حوزه استحفاظی انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد، همچنین میزان تن کیلومتر بار با ۲۹۱ میلیون تن کیلومتر، ۲۲ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به رشد ۱۴۲ درصدی میزان تخلیه بار، گفت: میزان بار حمل شده از نظر تن کیلومتر خالص، ۴۱۴ میلیون تن کیلومتر بوده که حاکی از رشد ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ است، همچنین صادرات صورت گرفته از پتروشیمی شازند و کرمانشاه بوده است که در بازه زمانی مذکور، ۱۸۰ واگن به حجم ۱۰ هزار تن حاوی LAB از پتروشیمی کرمانشاه و مواد پتروشیمی از شازند حمل بار انجام داده اند و حجم صادرات نیز ۲۵ درصد رشد داشته است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=29341

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.